• AstaC

Samboekonomi

Vi tjänar också olika och det är jag som tjänar mest. Vi har gjort som så att vi har lagt upp en budget på alla gemensamma kostnader. Med hjälp av budgeten har vi sedan räknat ut den gemensamma månadskostnaden. Sedan har vi tittat på vår totala gemensamma inkomst och räknat ut hur stor procent av vår gemensamma inkomst tjänar jag och hur stor procent är hans. Den procentandelen använder vi sedan när vi betalar räkningar. Jag betalar alltså en högre procent av de gemensamma räkningar än vad han gör. Fattligt? Jag lägger också något mera till vårt gemensamma sparkonto.

De pengar som blir kvar efter räkningar och sparkonton de är emellertid olika stora. Sedan händer det att jag betalar lite mer på annat emellanåt. Men jag skulle inte vilja dela inkomsten rakt av inte.

• AstaC

Vi bråkar heller aldrig om pengar. Men det lär vara en av de vanligaste orsakerna till skilsmässa. Att man bråkar om ekonomin alltså.

Och vi har alltså inte lika mycket pengar kvar efter att allt gemensamt är klart. Men vi bråkar ändå inte, så jag tror inte man MÅSTE ha lika mycket pengar kvar. Det viktigaste är att man är överens och verkligen överens om vad man än kommer fram till tror jag.

• AstaC

Och inte tusan delar man väl allt i ett förhållande? Ytterst sällan i alla fall tror jag. Alla mina hobbies har jag ifred. Sambon får titta på sina fotbollsmatcher och krigsfilmer ifred etc. Och jag går ut med mina kompisar själv, sambon skulle nog inte vilja gå med ens om han fick betalt. Det är väl så med pengar och allting annat. Man kommer överens om hur saker och ting skall vara för att funka för båda.

Svar på tråden Samboekonomi