• Kolan

    Samboekonomi

    Skulle vilja ha lite tips om hur man skulle kunna få bra ordning på en "delad ekonomi".

    Saken är den att min sambo tjänar ca 75 % mer än jag. Tycker ni att man ska ha lika mycket kvar i kronor räknat efter att boende, mat och alla fasta kostnader är betalda? Eller tycker ni att han ska ha typ 75 % mer än jag kvar.

    Båda har ju intentionen att betala efter förmåga, men vad innebär det? Det här är inte någon konflikt för oss, men jag vill förekomma att det kan bli. Nyfiken på hur andra resonerar.

  • Svar på tråden Samboekonomi
  • Cassiopeija

    Vi har gjort så här:

    Jag pluggar och tar fullt lån och bidrag. Min sambo doktorerar och har därmed lön. Vi har ett gemensamt konto kopplat till ett betalkort och där sätter vi in pengar som räcker till hyra, mat, telefon, förbrukningsvaror mm.

    Han sätter in dubbelt så mycket som jag eftersom han får ut dubbelt så mycket som jag.

    Det här funkar jättebra för oss och hittills har pengarna alltid räckt varje månad...

  • EmmaPemma

    Jag resonerar som så att man skall ha ungefär lika mkt kvar när räkningar är betalda.
    Vi har dock varit sambo länge (varit tillsammans ännu längre).
    Älskar varandra över allt annat och vill gifta oss så småningom.

    Personligen tror jag inte att det går att vara jämlika i ett förhållande om man inte får lika mkt pengar kvar. T ex kan ju den som tjänar mindre inte följa med på resor, gå ut och äta på lika dyra restauranger etc. Och då resulterar det ju ofta i att den som har mer betalar för den andra (och detta tycker inte jag känns roligt).

    Ett smart upplägg för att få lika mkt pengar över är:

    Gör upp en realistisk budget!
    Utgå ifrån att båda skall ha lika mkt pengar kvar på sitt konto. Sedan kan man ha ett tredje konto dit man flyttar alla pengar som man skall använda för att betala räkningar/lån/hyra eller andra utgifter. Så kan man ju ha olika sparkonton, om man är duktig på att spara .