Fr o m dagen vi gifte oss har vi delat allt exakt lika dvs. ett konto dit alla pengar går och därifrån alla utgifter betalas, räkningar, min smink, hans böcker (han är fanatiker när det gäller litteratur ;) ) och alla större investeringar som vi gör.
Innan dess hade han som gott som betalat alla mina utgifter som var för stora för mig, när jag pluggade, resor till exempel. Sedan brukade han alltid ge mig extradyra presenter och julklappar för att se till att vi hade samma levnadsstandard. I början betalade jag en del av hyran, men sedan kom det av sig, då det började kännas som om vi bara flyttade runt pengarna.
Men visst är det sant att det är lättare när pengar inte är någon bristvara. Vi konsumerar inte särskilt mycket och tjänar ok båda två, han dubbelt så mycket som mig bara. Hade vi mindre med pengar skulle vi kanske ha mycket hårdare principdiskussioner, tror jag.
Men "vrickat" att betala fritidskostnaderna från den gemensamma kassan? Hmm.. det låter konstigt tycker jag. Det enda som jag fortfarande känner att jag skulle vilja ha "egna pengar" till för är presenterna till min man. :)