• Charlize

Samboekonomi

Vi har helt gemensam ekonomi och även gemensamma "fritidspengar".
    Vi är överens om att det alltid löser sig i slutänden. Jag betalar något ibland, han betalar ibland. Har jag mer pengar en månad och han behöver pengar så får han det, för jag vet att en annan månad kan det vara tvärt om.

Har levt i ett annat förhållande där vi hade allt gemensamt (t.o.m. genemnsamt lönekonto) men där jag aldrig hade pengar och var tvungeb att be om lov för att få ta ut en hundring för att fika med kompisar exv... Så ska det ju inte vara heller..... Det är mer vrickat tycker jag...

Vi har vänner som har helt delad ekonomi, där de betalar gemensamma räkningar ihop och privata saker på egen hand och för prioritera saker de vill göra utifrån sina egna pengar, hon t.o.m. betalar bensinpengar till honom om hon åker med i hans bil... Jag skulle aldrig kunna ha det så, men det funkar ju för dem.

Är man det minsta osäker så kanske man ska börja med delad ekonomi, och bara betala gemensamma räkningar tillsammans. Så ser man allteftersom hur fördelningen blir. Har man sen varit sambo länge nog så blir alla utgifter till slut gemensamma... ;)
    Och de flesta hittar alltid ett sätt som funkar för dem. Det finns inget rätt och fel...

Lycka till!

Svar på tråden Samboekonomi