• Santa Fe

Flytta utomlands - långt

Har inga bra idéer, tyvärr.

Men det låter lite på ditt inlägg som att det är din man som vill göra det här, flytta utomlands och jobba, medan du inte gillar läget utan känner dig som den "medföljande" och att det är han som beslutat att ni båda ska åka iväg.

Kanske jag misstolkar....jag ber om ursäkt i så fall.
    Men jag tror det är mycket viktigt om man ska göra en sån här grej att båda känner att det känns inspirerande, lockande och att du också känner att finns nånting stimulerande för dig på det nya stället.

Vi har diskuterat liknande saker hemma hos oss också. Min blivande har en bättre arbetsmarknad utomlands, många av hans kollegor har redan åkt iväg (eller planerar) och deras fruar/flickvänner följer med som hemmafruar. Inget ont om det, men för mig skulle det inte passa och det vet min blivande om.

Så vad göra... Det vi kommit fram till är att det måste känans bra för BÅDA, båda måste känna att det här gör vi tillsammans och inte att man "tvingas" in i nåt man inte vill.

Visst, det kan bli bra när ni väl är på plats, men jag tror i alla fall att det är bättre utgångsläge att åka med förväntan och positivt pirr i magen än full av osäkerhet.

Beträffande ditt nuvarande jobb och tristessen så tror jag tyvärr inte du kan göra så mycket annat än att prata med chefen (som du gjort). Under den tiden, 8 månader, så hinner man inte med nya projekt som t.ex. söka nytt jobb, få nåt, komma in där. Samtidigt som jag antar att det kommer sluka tid för utlandspanerignen också och allt det praktiska som behöver ordna inför en så stor flytt. Den här 8 månaders perioden kanske blir en mellanperiod för dig.

Försök ta dig egen tid, tänk igenom allting, vad du egentligen tycker och tänker, vad du vill med ditt liv osv. Och prata med din man så ni båda kan känna att båda era drömmar kan förverkligas och inte bara den enas!

• Santa Fe

Jag vet inte alls om det här stämmer, så ta det med en nypa salt.
    Men enligt det jag hört från sambons kollegor som åker iväg som gift svenskt par till USA och där mannen har jobb fixat, men den svenska frun får inte söka jobb i USA. Hon har inte möjlighet till arbetstilltsånd fastän de är gifta.

Som sagt, detta är bara hörsägen. Har ej kollat upp den infon själv. Men finns ju skäl att vara helt säker på alla regler innan man åker så det inte kommer som en otrevlig överraskning.

• Santa Fe

Carmencita

Vad roligt att du känner dig så positiv. Så ska man ju egentligen se på det: som en otrolig chans och möjlighet!

Av ren nyfikenhet bara... Du skrev det är en östeuropeisk stad och Tyskland. Får jag fråga om det är Dresden??

• Santa Fe

Carmencita

Nix, har inte varit i Dresden med omgivningar.
    Har bara hört sambon prata om bra jobbmöjligheter i Dresden inom hans bransch (380 jobb utannonserade nyligen) och att några av hans kollegor här i Sverige skulle flytta dit, så jag fick bara en knäpp i skallen och täntke att kanske det var dit ni skulle... Jag vet ju inte alls vad ni har för utbildningar men kände bara för att jag måste fråga...

Hmmm, nu ska inte jag heller skriva så mycket mer innan det avslöjas för mycket vem jag är. Vi är också rätt hemliga med vårt kommande bröllop...

Hur som helst, jag hoppas att vi också kan komma iväg någon gång och att det skulle funka med jobb för oss båda. Jag vill ju jobba! Men det kanske är orealistiskt. Nåja, vi får se vad som händer. Jag har ju, precis som du, alltid drömt om att skriva en bok någon gång så kanske det skulle passa perfekt att försöka sig på nåt sånt under en ev utlandsvistelse...

I alla fall, lycka till med bröllop och allt annat!

Svar på tråden Flytta utomlands - långt