• Gun

Svar på frågan "när ska ni skaffa barn" trött på a

maddisen: För många är det en känslig fråga, t ex vi som kanske kommer att få svårt att "skaffa" barn av olika fysiska anledningar. Sen är frågan faktiskt otroooligt tröttsam, och inget som angår någon annan än mig och min man. Många har inte vett att låta bli att fråga om saker som inte angår dem, tyvärr.

• Gun

Jag lovar, när samma person frågar för femte gången är man inte lika trevlig som första gången man får frågan.

• Gun

Justja, en del av grejen med den här frågan är att man känner att man nästan står till svars för att man inte har barn. "Är det inte dags snart" frågar de. Man svarar "nej". Sällan nöjer sig folk dock med det svaret, utan frågar "men varför inte då?". Och det är då jag blir irriterad. För det angår inte de. Typ "blir du inte sugen nu när du ser hur underbart vårt barn är?", då vill man ju inte svara "jo, visst är hon söt, men jag tycker mest att det verkar så himla jobbigt". Då är det plötsligt jag som är taskig och okänslig.

• Gun

EL: Nej, precis, det är ju tjatet man blir så himla trött på. Vill man inte dricka vin ska folk inte hålla på o fråga varför. Vill man inte berätta att man är alkis kan man ju få slippa bli tvingad.

• Gun

Electric Lady: Visst kan det vara så, men är inte också ett tecken på att alla ställer samma fråga? Hur orkar folk vara så himla nyfikna? Kan de inte fråga mig andra intressanta saker, vad jag tycker om politik eller om vi är sugna på att skaffa en ny soffa snart? Varför måste alla fråga om just barn?

• Gun

snartså: Om man tänker på det sättet skulle vi inte kunna prata om nåt annat än hur vi skulle få slut på hungersnöden i världen.

• Gun

Och barn var inte en kontroversiell fråga?

• Gun

Men herregud, då kan väl folk vara nyfikna på var jag köpt mina skor, eller vad jag lyssnar på för musik eller om jag tänker klippa mig snart eller om jag är sugen på att pierca naveln eller vad som helst? Om nu vissa ämnen är känsliga (som politik) ska man kanske helt enkelt inte fråga om det? Och acceptera att barnfrågan är ett sådant känsligt ämne för väldigt många?

• Gun

Men vi får fortfarande inte prata politik? För det är jättekontroversiellt?

• Gun

EL, du skrev ju "Vad man tycker om politik är väl en jättekontroversiell fråga? Den faller nog inte i god jord."

Men du menade kanske inte att man inte skulle prata politik, bara att de man pratar med känner sig illa till mods? Och då förstår jag fortfarande inte varför man ska tjata om sådana ämnen.

• Gun

Jag förstår vad du menar.

Men för mig skulle en politisk diskussion vara mer intressant och givande än ännu ett "försvartal" om varför vi inte vill ha barn.

Svar på tråden Svar på frågan "när ska ni skaffa barn" trött på a