Inlägg från: Electric Lady |Visa alla inlägg
  • Electric Lady

Svar på frågan "när ska ni skaffa barn" trött på a

Varför bitcha? Olämpli fråga, visst, men ännu oartigare att svara elakt. De menar inget illa.

Själv störs jag inte alls av frågan. Har fått den sen jag var 14.

• Electric Lady

det här med känsliga frågor... nästan alt kan ju vara känsligt. Tänk om någons barn har dött, kanske t o m blivit mördat ellr tagit livet av sig. Då blir det ju jättejobbit om man frågar "har du barn?"

Eller samma sak med syskon, blir ju också känsligt om nåt sånt har hänt.

Eler om man är gift, tänk om man precis har börjat prata om att skilja sig!

Eller vad man jobbar med, tänk o man precis blivit avskedad och är jätteledsen!

Eller var man bor, tänk om man är hemlös!

Eller om man vill ta en öl, tänk om man är nykter alkoholist!

Sorgen över att inte kunna få barn är väl inte den största eller enda sorgen som finns, och även saker som jobb, övrig familj, bostad etc etc kan vara jättekänsliga och privata.

Men ska man låta bli att fråga/prata om allt sånt så blir det ju inte mycket pratat av!

Fast tjata ska man väl inte göra om något.

• Electric Lady

Gun, jag tror att folk ofta upplever det som tjat när det inte är det. Man kanske får frågan ofta, fast av olika personer, och då tycker man att det är tjat.

• Electric Lady

Folk frågar väl jämt var man bor, vad man jobbar med etc. Var man bor är den vanligaste frågan iaf här i bostadsfixerade Stockholm. Och jag får förklara vad idéhistoria är typ varje dag när folk frågar vad jag pluggar. Och "vad blir man på det?"

Vad man tycker om politik är väl en jättekontroversiell fråga? Den faller nog inte i god jord.

• Electric Lady

Så du tycker att man ska byta ut en kontroversiell fråga mot en annan? Vad har du uppnått då?

Håller med snartså.

• Electric Lady

Som mitt tidigare inlägg visar så är det VÄLDIGT många ämnen som KAN vara känsliga. Jag tror vi helt enkelt får leva med det och stå ut med att få frågor som är lite obekväma för oss. Om man inte ska sluta prata helt och hållet.

• Electric Lady

Gun, vad har du fått det ifrån?

• Electric Lady

Jag uppfattade det som att du nämnde ämnet politik som ett mindre kontroversiellt och privat ämne än barn. Och då påpekade jag att det är väl minst lika kontroversiellt. Så vill man välja nåt "mjukare" eller vad man ska säga så är väl politik inget bra alternativ.

Fattar du?

• Electric Lady

Men du är ju inte den enda i samtalet eller hur? Fört frågaren är kanske barn mer intressant. Vill du prata politik kan DU väl ta upp det, inte sura över att andra inte läser av dig rätt.

• Electric Lady

Ellte, min pappa har frågat mig säkert 5 gånger om jag gillar Hoola Bandoola Band. Han borde ju VETA nu att jag inte lyssnar på dem och SLUTA ställa såna ointressanta frågor, eller hur?

Eller så försöker han bara vara lite trevlig och prata med sin dotter om något som intresserar honom och som han tror jag kan vilja prata om också.

• Electric Lady

Men vad GÖR det? Folk kommer aldrig att prata om just det JAG JAG JAAAAG är intresserad av 100% av tiden. Det är grymt osocialt och ouppfostrat att kräva det.

• Electric Lady

Eller så är det du som inte känner dem om du inte vill prata om det som DE vill prata om...

• Electric Lady

Jag tror du kan hitta svaren på din fråga, Tolin, om du läser igenom mina inlägg i tråden. Jag orkar inte upprepa allt.

• Electric Lady

Cheri:
    "Problem med att bli gravid eller att man får upprepade missfall tror jag är _betydligt_ vanligare och känsligare än att syskon går bort"

100% av alla människor dör. Alltså är det ganska vanligt.

• Electric Lady

Cheri: Jag finner det otroligt att hälften av alla människor som någonsin levat drabbats av ofrivillig barnlöshet, så ditt resonemang håller ändå inte.

Svar på tråden Svar på frågan "när ska ni skaffa barn" trött på a