Orättvist vad gäller barn...
Måste bara få säga att det är ett stort privilegium att få vara gravid! Det är en helt underbar känsla att känna ett liv som växer inom en!
Jag har tre barn, och det har varit tre mycket jobbiga graviditeter, som slutat i tre stycken akuta kejsarsnitt.
Det har verkligen varit värt alla uppoffringa, i form av sjukskrivningar under gravididteten, ingen alkohol (man är inte sugen ändå) osv.
Pappan till barnen har inte varit utan alkohol under tiden, men klarat av att känna sig delaktig ändå! Trots allt så är vi män och kvinnor olika skapta.
Sen tycker jag absolut att pappan ska vara hemma och vara föräldraledig. Vi jobbade från det att minsitingen var 7 månader halvtid båda två, fram till hon var 2. Sen var han hemma ett tag till tills vi fick dagis när hon var lite drygt 2,5 år.
För mig har det varit en gåva att få vara gravid, men hela mitt liv är inte graviditeter och barn. Jag vill jobba oxå, den sociala samvaron på jobbet är viktig för mig.
Att man känner rädsla inför graviditet och förlossning är nog helt naturligt tror jag. Vem är inte det......?!
Att det däremot är orättvist att vi kvinnor måste vara gravida, föda fram och amma, har jag inte ens reflekterat på förut! Det är inte biologiskt genomförbart (än?!?!?) att mannen gör det. Men absolut visst kan man se det på det viset, vilket män oxå borde göra i det fallet!