Inlägg från: Fru Westin |Visa alla inlägg
  • Fru Westin

Äktenskap med avstånd (långt och förvirrat)

Hm, svårt att sätta en bra rubrik, men strax så förstår ni vad jag menar.

Min man har gått formellt arbetslös i över 1 år men hankat sig fram på en timanställning.
    Han har aktivt sökt jobb hela tiden, men inte lyckats få något jobb i närheten av vår hemort.
    Han har mått jättedåligt av all osäkerhet och ett tillplattat självförtroende.
    Tidvis har han balanserat på gränsen till depression.

Nu har han ÄNTLIGEN fått ett jobb och inte vilket jobb som helst, utan mer eller mindre drömjobbet.
    Tyvärr så ligger jobbet i en stad ca 16 mil härifrån. Vår lösning på det bekymret är att han kommer att veckopendla.
    Förhoppningsvis så kan han kanske så småningom jobba lite hemifrån också.

Jag är JÄTTEGLAD över att han äntligen fått ett jobb och att han nu är sitt gamla jag igen!
    Jag tror också att det kommer att gå bra att leva utan varandra på veckorna och sedan umgås desto mer på helgerna, men det kommer att kräva väldigt mycket av oss.

Det bästa vore förståss ifall vi på nåt sätt kan få jobb på samma ort, men det finns en massa bekymmer med det också.
    1. Jag har jobbat i 6 år på mitt jobb och trivs väldigt bra.
    2. Vi äger ett hus, som inte går att sälja utan en rejäl förlust eftersom att vi investerat mycket pengar i huset och vi bor i ett samhälle där huspriserna är skamligt låga.
    3. Min man har hittat "drömjobbet" och lär inte byta jobb i första taget, ens om det dyker upp ett hyfsat jobb i våra hemtrakter. Han är mycket bestämd när det gäller att vara solidarisk med sin arbetsgivare och inte säga upp sig i första taget.

Hur skulle ni resonera om ni levde på samma sätt som oss?

• Svar på tråden Äktenskap med avstånd (långt och förvirrat)
  • Fru Westin

Ja, vi kan inte göra så mycket annat än att avvakta och se hur det går.
    Jag inser också att det blir ohållbart i längden, speciellt som att vi bägge närmar oss 30 (mer eller mindre) och vill ha barn, men det gäller att kanske att hålla huvudet kallt och inte panikhandla...

Det finns säkert andra som har det på liknande sätt och har överlevt.

• Fru Westin

Såklart att ni har rätt. Det går att vänja sig vid och precis som Ansku säger så kanske han kan jobba in en del tid.

Att hyra ut huset, kan ju så småning om kanske vara ett alternativ.

• Fru Westin

CyberPet:
    Vi tackar, bockar och niger! *ler*
    Det känns verkligen jättebra att det ändå på nåt vis ordnat sig.
    Om jag inte missminner mig, så har min make fått jobb i din hemstad...

Jag håller tummarna för att det även kommer att ordna sig för er. Det är oerhört slitigt när någon i ett äktenskap går utan jobb och mår dåligt. Det tär på bägge och hela ens tillvaro!

*håller tummarna*

• Fru Westin

Jups! Han ska jobba som systemutvecklare på Zait!

Min make har sina rötter i norrbotten, så det är inte helt okända marker för honom.
    Han har sina närmsta släktingar i Luleå och Råneå, så vi åker norrut nån gång då och då. Vi kanske har setts på stan utan att ens veta om det!

Nu är vårt största bekymmer hur 17 vi ska få tag på en vettig, liten lägenhet i Luleå. Enligt Lulebo är det 1-2 års väntetid på 1:or. Tills vidare kan älsklingen bo hos sin mamma, men det fungerar inte i längden och absolut inte så länge som 1-2 år. Vi är inne på att köpa en bostadsrätt istället.

/Therese

• Fru Westin

DoktorAnnika:
    Helt klart måste vi se till att helgerna blir våra!

Ja bostadfrågan kommer väl att lösa sig så småning om. Vi har ju som sagt pratat om att köpa en lägenhet.
    Vi har ju släktingar i Norrbotten och förutom det veckovisa boendet, skulle det vara helt perfekt att ha ett eget "krypin" när vi är hos dem och hälsar på. Svärmors bäddsoffa är visserligen bekväm och svärmor är jättetrevlig, men ibland vill man var för sig själva en stund..

Ja vi får väl träffas allihopa nån gång!

• Fru Westin

petra:

noterar e-postadressen!
    Ja vi ska kolla andra alternativ än Lulebo.

att det är dyrt med bostadsrätt har vi insett, men det kan ändå bli så att vi köper en 1:a. Min man har börjat kolla runt på nätet.

Siameser är jättecharmiga!
    Själva håller vi oss med 2 huskatter och 1 Cornish Rex. Det är verkligen full rulle ibland. Våra katter vill inte förstå att de inte är små kattungar längre

• Fru Westin

Dags att uppdatera.

Älsklingen jobbar sin första dag på nya jobbet idag. Det ska bli spännande att höra hur det har gått.
    Själv vankar jag av och an och är väldigt rastlös. Har svårt att ta mig för att göra något. Det är så TOMT här hemma! Det är sista semesterveckan för min del och jag MÅSTE ta mig för nåt vettigt. Det är massor ogjort här hemma.

Vi har iaf löst makens bostadsproblem. Vi har köpt en 1:a i Mjölkudden centrum. Tillträdesdagen är 1 september. Tills dess duger bäddsoffan hos makens mamma.

Gahh! Jag klättrar på väggarna! Jag trodde inte att det skulle kännas så här att vara utan maken. Vi har ju varit ifrån varandra förr och det har gått bra, men nu är jag hispig bara för att jag vet att detta mer eller mindre är en permanent lösning.
    Hur ska jag komma mig för att laga mat bara till mig?

• Fru Westin

Missen2004:
    Jag tror att det kommer att bli annorlunda för oss. Dels bor jag ju hemma med katterna i vår villa och dels kan vi ses varje helg. Så småning om kommer maken troligen att kunna jobba nån dag hemifrån också. Luleå är min mans gamla hemtrakter, så han har både vänner och släktingar där. Om min man bara trivs med sitt jobb, så tror jag att detta kommer att gå.
    Alternativet är arbetslöshet för någon av oss och det är otänkbart!

Men visst är det jobbigt att vara ifrån varandra och telefonen är en nödvändighet.

Svar på tråden Äktenskap med avstånd (långt och förvirrat)