Om man inte passar ihop sexuellt
Det kan finnas många anledningar till att ett par inte har sex. När jag och min make träffades åt jag antidepressiv medicin som i det närmaste med en gång tog bort all min sexlust. Jag slutade med dem för ett år sedan, lusten till att ha sex med en annan människa finns inte där. Eller, enkelt uttryckt: jag och min make har inte sex, för jag vill inte. Det "fungerar inte" för oss.
Och det gör ingenting. Det kan väl kännas lite frustrerande ibland, men vi har ju i alla fall en hel del kroppskontakt. Vi rör vid varandra, vi håller om varandra, vi smeker varandra, vi kysser varandra. Det har aldrig varit någon fråga om att vi skulle göra slut eller inte orka med förhållandet på grund av någonting sådant.
Det kanske är lite annorlunda för ett par som har fungerande libido. Fast min erfarenhet, den erfarenhet jag har av att leva i detta förhållande, säger mig ju att den där hjärta- och själkärleken inte behöver ta slut bara för att den inte manifesteras i samlag. Det går att finna en lösning på det mesta, och älskar man varandra tillräckligt finner man nog en lösning också.