Hur känns det när man älskar någon?
Ja, det är klart man tvivlar ibland. Man undrar om detta verkligen är den stora kärleken och isåfall var är alla rosa moln?
Ska sanningen fram så tror jag det är nyttigt att ifrågasätta och fundera. Inte så att man kanske kollar om gräset är grönare på andra sidan, men att man utvärderar om detta är bra för mig, varför mår jag bra med den här mannen (eller inte om så är fallet), kan jag tänka mig att leva med denna person i 50 år eller mer, osv, osv.
Som en mogen kvinna på snart 42 år vet jag att allt inte är rosenskimrande och perfekt. Vi har alla problem med något. Det kan vara som du tog upp, stressigt på jobbet så man inte har tid för kärlekslivet. Sexlivet går upp och ner och ibland blir allt bara slentrian. Visst, man måste jobba på att det inte blir så, men ibland orkar man inte och vill bara vara i symbios med människan man lever med. När orken finns så tar man tag i slentrianen och man mår lite bättre igen.
När jag ser på min make ser jag på honom med kärlek och värme. Men ibland blir jag så trött på honom. Han har olater som jag kan reta mig på. Men de är inte så stora att jag hatar dem. Jag tjatar lite och så händer det något. Samma sak är det givetvis åt andra hållet, jag är inte perfekt och om inte mannen som älskar mig påpekar mina olater, vem ska då göra det?
Det är lätt att råda och säga "tänk inte så mycket" men ofta kan man förstöra mer än göra det bättre genom att analysera sönder saker. Till slut gör man inget annat och då försvinner spontaniteten och inspirationen till att göra något kul tillsammans.
Om det är någon tröst så blir man klokare ju äldre man blir, men det gör ont att försöka definiera gränserna för vem man är och komma på att man faktiskt inte är så himla tokig. Det går faktiskt att gilla sig själv och tycka att man är rätt okej och att det också är okej då om någon faktiskt älskar en och vill dela livet med en.
Kramar på dig och hoppas du kommer till klarhet om vem du är och vad du vill med livet. Det är rätt mysigt att leva trots att det ibland gör ont och är jobbigt. Alternativet är liksom inte lika kul.
Petra