Hur känns det när man älskar någon?
milimanie:
det verkar som att du mår bättre och får distans till ditt eget tänkande när du skriver här. Använd dig av det! Skriv ned på vilket sätt du fungerar (som du har gjort här) - då blir det ofta mer påtagligt att man "tänker" fel. När du sedan sitter och får ångest över saker som du inte alls behöver ha ångest över så kan du ju plocka fram dina anteckningar - liksom för att övertyga dig själv att du tänker/känner fel. Så fort det kommer en negativ tanke - så kan du kontra med en mottanke (på sikt går det att lära om sina tankebanor).
Det här med att du känner dig osäker på om du verkligen älskar din partner låter ju som om det bottnar i ngt annat egentligen (ångest koncentrerar man ju ofta på en och samma sak, trots att det är helt andra saker som ligger bakom). Det låter som om du analyserar det alldeles för mycket (precis som vi tjejer är väldigt bra på att göra ). Och vi är ju många här inne på BT som kan garantera att "normala" förhållanden inte är en dans på rosor varje dag. Ibland känner man helt enkelt inte lika mkt för sin partner (det går liksom inte att gå runt och känna sig kär precis hela tiden).
Eftersom du har berättat för din partner hur du känner, tycker jag att det är helt okej om du, för ett litet tag, faktiskt skulle strunta i om han är rätt eller inte. Det är väl inte hela världen om du är tillsammans med "fel person" ett tag till (du lurar ju varken honom eller dig själv eftersom ni har pratat om det). Sedan får du tiden låta utvisa hur du känner för honom (för jag tror precis som din partner att du kan komma att må mkt bättre efter terapin, och det är nog mkt som kommer ljusna).
Om man spänner sig och ständigt analyserar huruvida man är kär eller inte så blir det ju till slut omöjligt att "känna" ngt.
Oj, det blev ett långt svammel. Men jag kan åtminstone intyga att jag inte känner mig lika "säker" rent känslomässigt varje dag, utan jag får helt enkelt förlita mig på det sunda förnuftet. För det är väl så här i livet, att man inte enbart skall lyssna på känslor.
Tröstkramar till dig!!