• EmmaPemma

    Ni som vänar med sex till bröllop

    måste bara säga att jag känner till ganska många kristna som både bor ihop och har sex innan de gifter sig. Jag ser inget likhetstecken mellan en tro på Gud och att vänta med sex till efter man gift sig.
    Däremot har jag absolut inget emot att det finns de som vill vänta! Jag är också väldigt imponerad av dem som klarar det . Vi har väl alla saker som vi gör för att bevisa för oss själva att vi har karaktär eller mod eller ngt liknande .

  • EmmaPemma

    bits:
    oj, jag blir imponerad över att ni kunde "hålla er" .
    Det låter ju som om ni hade det både busigt och romantiskt innan ni gifte er (härligt) .

  • EmmaPemma

    Har en fråga till alla er som väntar:

    jag får intrycket av att det enbart är själva penetreringen som är "fel" att göra innan. Anledningen till att ni inte ser varandra nakna eller sover tillsammans verkar du enbart vara ett "skydd" för att inte frestas för mycket. Skulle det då vara okej att vara nakna tillsammans, smeka varandra osv?
    Tänkte även att ni hänvisar till Guds ord angående detta. Innebär det då att ni aldrig onanerar heller?

    Är bara nyfiken! Kan säga att jag själv tror på Gud och tycker att Bibeln innehåller en del väldigt bra saker (de flesta budorden är ju inte svåra att leva efter ), men om man skulle leva till punkt och pricka efter Bibeln så skulle ju kvinnor inte ens få tala/arbeta ute bland folk osv.
    Jag tycker inte att det är fel att vänta med sex till efter bröllopet - men jag funderar lite över varför vissa väljer att leva starkt efter detta med hänvisning till Gud.

    Jag hoppas absolut inte att ngn tar det som kritik. Jag är bara nyfiken, och antar att det finns ngt "bra" svar till varför just ni väntar.

  • EmmaPemma

    *bruden*:
    tack så mkt för dina svar!
    Alltid intressant att höra hur andra tänker .

    Tessius:
    jo, jag tycker som du. Men det kan ju vara så att många kommmer igång med onanerandet när de väl börjar ha sex (så var det iaf för mig, det var först då jag kom på hur fiffigt det är med självpill ).

  • EmmaPemma

    Milie:
    är det okej att onanera tillsammans med din partner? *nyfiken*.
    Tror inte att det är ngn risk att du skulle "fastna" i onanerande (de flesta gör det nog som komplement till sexlivet, inte istället för sex).

  • EmmaPemma

    Milie:
    jo, det finns säkert ett fåtal människor som fastnat i onani-missbruk, precis som det finns sex-missbrukare (som måste ha sex med ngn flera gånger om dagen). Så jag törs nog säga att man inte skall oroa sig för att bli beroende, för det är lika stor risk att fastna i ett sex-missbruk isf (och det måste ju vara lika hemskt).
    Jag skall verkligen inte tjata mer nu, respekterar fullt att du inte vill befatta dig med onani - det var jätte snällt att du svarade! .
    Jag tror inte att jag eller ngn här på BT kan få dig att ändra dig angående det (åtminstone inte så länge som du är oskuld, men sedan vet man ju aldrig vad som händer ).

  • EmmaPemma

    Milie:
    en helt ny värld kommer att öppna sig för dig! Kan bara säga att du har ngt underbart att vänta på .

  • EmmaPemma

    aco:
    . Ja, hur skulle BT klara sig utan dig och mig??? Jag bara undrar! .

    mrsbasse:
    Men om inte oralsex är riktigt sex så borde ju inte onani räknas som riktigt sex heller?! Varken oralsex eller onani har ju med penetrering att göra men båda ger en orgasm (om man gör som man skall ). Och orgasmer är ju inget man kan styra helt och hållet över (de kan ju komma när man sover om man har tur *fniss*).
    Vi är nog en hel del tjejer som faktiskt tänder på att se/veta att våra män onanerar. T ex är det väldigt kul och upphetsande att göra det tillsammans . Så i vårt förhållande kan vi verkligen unna varandra att onanera eftersom vi båda tänder på varandra när vi gör det! Dvs vi ser det inte som otrohet. Observera att ingen av oss ser på porr - så vi har inte fått inspirationen därifrån.

    Det här med att man blir fast i onani kan väl på sätt och vis vara rätt. Helt ärligt så vill jag inte sluta med det (för det är ett så bra komplement till det "riktiga" sexet). Däremot tror jag att det är en himmelsvid skillnad att ha onani ett par gånger i veckan eller att ha det 20 ggr per dag.

    Hursomhelst så tror jag säkert att det kommer gå jätte bra på bröllopsnatten. Några tips:
    * ta det lugnt....
    * ha inga krav på att ni "måste" göra det.
    * ha i åtanke att ni nu faktiskt har hela livet på er att träna och bli samspelta.
    * njut av varanra,,,,,hela natten lång!

  • EmmaPemma

    aco:
    haha! Precis så är det .
    Och det är ju faktiskt så att man inte kan äta tre-rättersmiddag varje dag, då blir man så bortskämd så man till slut inte uppskattar det. Man måste nästan varva med falukorv och makaroner .

  • EmmaPemma

    mrsBasse:
    okej - det var intressant!
    Med då borde ju onani vara helt okej att göra. För då riskerar man ju inte att lämna en del av sig själv till ngn annan om det skulle ta slut . Onani går ju inte att likställa med ett samlag om man ser på det efter bibelns liknelse.
    Tanken att man är väldigt utelämnad när man har sex tycker jag däremot är sund. Själv har jag bara sex med den jag verkligen älskar och känner mig trygg med (men resonerar inte som så att jag måste vara gift). För även om man är gift och har sex så finns ju risken att man så småningom skiljer sig (även om man absolut inte bör utgå ifrån det). Att en del har sex med "vem som helst" kan jag inte förstå, men däremot respekterar jag ändå de människorna (alla gör ju det som känns bäst för dem själva).

    Jag var 17 år första gången, och det har hållt ända tills idag (5½ år) .
    Om jag var helt redo är nog svårt att svara på - lite småoroad tror jag man är första gången oavsett hur gammal och förberedd man är. Men det kändes som om jag redan hade väntat i evigheter på att få ha sex, och vi hade varit tillsammans i c:a 2 månader. Vi var väldigt tända på varandra, och han var hur fin och mysig som helst så det kändes helt rätt - och s här i efterhand så känner jag mig väldigt "nöjd" med hur det var första gången. Däremot så var det inte perfekt rent tekniskt sett, och om jag får vara lite klyschig så tror jag faktiskt att man kan säga att det är som att lära sig cykla (det tar lite tid, men så fort man har lärt sig så glömmer man aldrig... ).

  • EmmaPemma

    skall väl även tillägga att jag upplever det som att sexlivet är i ständig förändring - man lär sig hela tiden att njuta av nya saker och det blir bara bättre och bättre med tiden .

    förstår verkligen att du blir nyfiken av allt prat om sex!

  • EmmaPemma

    Måset lägga mig i lite om det här med pappren som kan gå sönder.... .

    När jag konfirmationsläste (inom svenska kyrkan) så pratade vi om liknande saker - även om vi inte använde denna liknelse exakt. Och på dem verkade det som att de tyckte att man skulle tänka särskilt mkt på sådant när man var ung. För även om man inte älskar ngn mer/mindre för att man har sex eller inte så innebär sex (rent generellt) att man ger extra mkt av sig själv och att man faktiskt även blottar/exponerar sig på ett sätt som är väldigt speciellt).
    Vad jag ville ha sagt är att jag tycker att det här med "pappret" passar väldigt bra att tillämpa på unga människor som kanske inte riktigt vet vad de vill, har en kille eller tjej som tjatar på dem om sex (förhållandena kanske inte håller så länge och man känner sig allmänt vilsen). Om man då haft sex med ngn väldigt tidigt så är risken stor att man känner sig utlämnad och att man ångrar sig.

    Däremot tolkar jag inte detta med "pappren" som att man skall behöva vänta till man är gift, det viktiga är att man är säker på vad man vill och att man gör det med ngn man verkligen älskar och vet att man inte kommer ångra sig efteråt (för alla förhållanden/äktenskap kan ju som sagt ta slut).

    Det är iaf så jag tänker kring att man skall "hålla" på sig (vilket jag själv inte gjorde så länge, men, men...). .

  • EmmaPemma

    Anledningen till att man inte gifter sig innan man har sex kan ha ekonomiska orsaker (naturligtvis andra orsaker också) Man kan generellt sett inte heller gifta sig innan 18-års åldern.

    Sex som sex. Om det handlar om att man inte får ha just samlag (men t ex oralsex, analsex och annat) så tycker jag inte att man kan förklara det på annat sätt än att lita på bibeln. För mig är oralsex och liknande mer "snuskigt" (eller hur man nu skall säga) än ett vanligt samlag. Observera att jag INTE har ngt emot oralsex - tvärtom .
    Jag måste säga att jag skulle känna mig mer "blottad" om jag haft oralsex med ngn än ett samlag. Det skulle alltså vara svårare att lämna det bakom sig. Att sära på benen för att ha en annan människas huvud och tunga däremellan är den högsta graden av "öppnande" för min del. Nu lät det säkert knasigt - ni får ha överseende.

    Det här med att älska ngn annan mer än sig själv begriper jag mig inte på?! Skall man inte älska sin nästa så som man älskar sig själv (dvs lika mkt)?.

    Oj, vad vi har frågor och funderingar. Vill gärna påpeka att ni som "väntar" gärna får grilla mig lika mkt tillbaka (det tål jag självklart ).

  • EmmaPemma

    hmmm, lite svårt att tänka mig att man kan älska ngn mer än sig själv (då handlar det inte för mig längre om kärlek, utan snarare om "behov" av en annan människa).
    Jag tänker mig nog mer att man måste älska sig själv lika mkt för att kunna ge en icke-egoistisk kärlek till en annan människa.

    Jag tror själv att Gud finns (är kristet uppfostrad - men lever inte efter några regler som ngn annan än jag själv satt upp). Så självklart har olika kristna olika syn på det här med sex innan äktenskapet. Jag vet många frireligiösa som har sex innan de är gifta också, så alla kombinationer finns säkert .

    jag har inga ex som jag haft sex med. Men jag kan lova att man känner enormt starkt för dem ändå (om det hade varit annorlunda om jag haft sex med dem kan jag ju inte svara på). Men som det känns nu så tror jag inte att det hade varit "svårare". Det kändes som om mitt hjärta skulle gå sönder även om jag inte haft sex med dem (egentligen en person det handlar om). Så det djupaste, för mig, sitter inte i sexet .

Svar på tråden Ni som vänar med sex till bröllop