Inlägg från: nattugglan |Visa alla inlägg
  • nattugglan

Ekonomin....

Jag ställer mig däremot på din sambos sida här. Oavsett om ni bor i lägenheten sedan en kort tid eller en längre tid är det du som väljer att studera i en annan stad. Du väljer att satsa på dig själv för att kunna få ut en högre inkomst i framtiden. Du kanske är yngre än din sambo? Han har säkert haft sina fattiga studentår, kanske innan ni träffades. Jag tycker inte att han ska behöva sponsra ditt boende i en annan stad, eller en lägenhet som är större än han skulle bo i på egen hand. Om du vill kunna bo i den här lägenheten i framtiden tycker jag att du ska stå för halva lägenhetskostnaden i er nuvarande lägenhet (med viss rabatt, någon tusenlapp) och själv stå för kostnaderna på studieorten. Däremot är det rimligt om din sambo betalar telefon, el och hemförsäkring själv under det här året.
    Det där med att du skulle betala i procent av utnyttjandet av lägenheten låter helt absurt i mina öron. Jag skulle aldrig acceptera ett sådant snålt resonemang.
    Vi har alltid delat rakt av på hyror, oavsett vem som tjänar mest. Just nu är det jag som tjänar mest och kan verkligen inte tänka mig att mitt hårda slit på jobbet med många extratimmar skulle göra att jag måste betala mer i hyra!

• nattugglan

Ja, hur brukar man få råd med hyror och levnadsomkostnader? Jobba extra, söka stipendier, mm. Jag har också varit student och bott på annan ort än sambon. Man måste göra en ekonomisk beräkning om man har råd att studera på annan ort, och jag skulle inte vilja att min sambo skulle stå för kalaset.
    Självklart ställer vi upp på varann ekonomiskt i förhållandet, men vi båda är så ekonomiskt lagda att ingen av oss behöver vara pank i slutet av månaden.

Svar på tråden Ekonomin....