• Giovanna

Ekonomin....

Hej allihop,

skulle bara vilja höra er åsikt i en fråga som nyss uppstått mellan mig och min sambo. Vi har bott ihop i ungefär ett år och började i början av sommaren att leta efter ny lägenhet. Anledningen var att lägenheten vi bodde i var ganska gammal och vi ville ha något nyare, fräschare. Min sambo har ett bra jobb sedan flera år medan jag fortfarande studerar, och ända sedan början av sommaren har jag påpekat att det finns en risk att jag kommer att behöva flytta till en annan stad och läsa under året som kommer, detta skulle innebära att vi kommer att bo isär och ses varannan helg.

När vi hittade lägenheten som vi nu flyttar till sa jag till min sambo att han måste tänka efter om han kommer att kunna betala hyran även om jag inte bor där under året som kommer. Alldeles nyss när han kom hem från jobbet och vi pratade om att jag förmodligen säkert kommer att plugga i en annan stad det här läsåret så säger han att jag lovat att jag skall betala halva hyran oavsett om jag bor här eller ej!!!

Jag blev alldeles paff men han gav sig inte och sa att jag har lovat det och att han inte klarar sig annars, och jag tänker nu på hur jag kommer att klara att betala min egen hyra, telefon, levnadskostnader och även betala halva hans eller vår...tanken är ju att vi ska bo där tillsammans sedan när jag är klar.

Vore tacksam om någon kan ge mig sin syn på saken...

M V H Giovanna

• Svar på tråden Ekonomin....
  • Stjärna

Är det bara han som bor där = bara han som betalar

Bor du där på helgerna, räkna ut i procent hur många dagar av månaden det är = du betalar de procenten.

Han måste väl förstå att du, som studerar inte har möjlighet att betala 1,5 hyror!!

• Giovanna

Tack Stjärna för ditt tydliga svar!

Resonerar precis likadant själv och blev så förvånad när sambon påstod något annat, vi ska prata om det ikväll.

Ha en bra dag!

• vanessa

Om ni har gemensam ekonomi kan ni stå för båda boendena tillsammans.

• StinaS

Jag tänker lite som Vanessa. Ni får väl slå ihop samtliga kostnader för boende (inklusive ditt extraboende) och dela enligt era inkomster.

• EmmaPemma

Giovanna:
    jag misstänker att du kommer få det tillräckligt knapert (rent ekonomiskt sett) när du pluggar på annan ort och måste ha en "egen" lght. Eftersom du inte har lovat att betala halva hyran så behöver du självklart inte göra det. Tycker det verkar lite elakt av honom att kräva det med tanke på att han hela tiden vetat om hur det antagligen kommer att vara.

• nattugglan

Jag ställer mig däremot på din sambos sida här. Oavsett om ni bor i lägenheten sedan en kort tid eller en längre tid är det du som väljer att studera i en annan stad. Du väljer att satsa på dig själv för att kunna få ut en högre inkomst i framtiden. Du kanske är yngre än din sambo? Han har säkert haft sina fattiga studentår, kanske innan ni träffades. Jag tycker inte att han ska behöva sponsra ditt boende i en annan stad, eller en lägenhet som är större än han skulle bo i på egen hand. Om du vill kunna bo i den här lägenheten i framtiden tycker jag att du ska stå för halva lägenhetskostnaden i er nuvarande lägenhet (med viss rabatt, någon tusenlapp) och själv stå för kostnaderna på studieorten. Däremot är det rimligt om din sambo betalar telefon, el och hemförsäkring själv under det här året.
    Det där med att du skulle betala i procent av utnyttjandet av lägenheten låter helt absurt i mina öron. Jag skulle aldrig acceptera ett sådant snålt resonemang.
    Vi har alltid delat rakt av på hyror, oavsett vem som tjänar mest. Just nu är det jag som tjänar mest och kan verkligen inte tänka mig att mitt hårda slit på jobbet med många extratimmar skulle göra att jag måste betala mer i hyra!

• ellli

Med de inkomster som studier ger är det nog ganska svårt att kunna betala 1,5 hyror och samtidigt kunna leva (= få mat)

• StinaS

Jag håller inte med nattugglan här. Jag tycker att båda ansvarar för båda hyrorna. MEN att man betalar procentuellt i förhållande till vad man "tjänar". Så gör vi hos oss och det funkar bra. Skulle vi dela allt på hälften skulle min sambo jämt vara pank och hur kul är det då att gå ut och göra något tillsammans. På det här viset har vi båda pengar att spendera när räkningarna är betalda.

Jag tror att man måste ställa upp på varandra i ett förhållande. Även ekonomiskt. Om en studerar så får man ta med det i beräkningarna. Annars får man nog se till att skaffa sig en rik sambo eller en sambo med exakt lika hög inkomst som en själv.

• Spättan

Helt absurt att tro att du ska klara 1,5 hyra!!!!
    Kan det vara så att han inte varit med i beslutet av dubbelt boende och tycker att ni inte har råd med det?
    Hur som helst så tycker jag som StinaS att en uppdelning i % av kostnaderna är den allra bästa lösningen - så har vi det hos oss!

• EmmaPemma

nattugglan:
    hur har du tänkt dig att hon skall få pengar till allt det där .

StinaS:
    jag tycker som dig!

Svar på tråden Ekonomin....