• StinaS

Ekonomin....

Jag tänker lite som Vanessa. Ni får väl slå ihop samtliga kostnader för boende (inklusive ditt extraboende) och dela enligt era inkomster.

• StinaS

Jag håller inte med nattugglan här. Jag tycker att båda ansvarar för båda hyrorna. MEN att man betalar procentuellt i förhållande till vad man "tjänar". Så gör vi hos oss och det funkar bra. Skulle vi dela allt på hälften skulle min sambo jämt vara pank och hur kul är det då att gå ut och göra något tillsammans. På det här viset har vi båda pengar att spendera när räkningarna är betalda.

Jag tror att man måste ställa upp på varandra i ett förhållande. Även ekonomiskt. Om en studerar så får man ta med det i beräkningarna. Annars får man nog se till att skaffa sig en rik sambo eller en sambo med exakt lika hög inkomst som en själv.

• StinaS

Det trista med ditt resonemang nattugglan blir att man kan kanske aldrig skaffa sig den där bättre lägenheten som man skulle vilja ha (eller annat som man vill ha tillsammans). Om den som tjänar mer betalar mer går det, men om den som tjänar mindre skulle betala hälften så blir det väldigt orättvist och inte många pengar över. Oavsett om man är ekonomisk eller inte.

Jag tjänar mycket mer än min sambo och med ditt resonemang hade vi fått bo kvar i den gamla trean vi bodde i istället för att som nu bo i en drömlägenhet. Skulle min sambo betala hälften av hyran plus hälften av alla räkningar så hade han inte haft några pengar kvar alls.

Men är alla nöjda i ett förhållande så är det väl bra. Men är man inte det så måste man fundera på hur alla blir nöjda. Där är det emellertid nog inte samma recept som gäller för alla.

Svar på tråden Ekonomin....