• Marika 34

Planerad otrohet?

Jag har varit sambo i cirka 10 år. Lycklig, barn, bra man m.m. Men ändå har jag gjort något jag inte kan förstå varför. Till saken hör att jag har ett ganska dåligt sexliv hemma, beroende på att min lust helt avtagit. För ett tag sedan så letade jag upp min förre älskare och kontaktade honom via e-mail. Responsen var blixtsnabb. Idag har vi nästan daglig kontakt och han vill gå hela vägen. Än har jag inte gjort det, men....
    Jag pendlar nu mellan det ena "rätta" och det andra "fela". På nå´t sätt så tror jag att det kan hjälpa lusten att komma tillbaka på ett annat sätt vet jag att det är helt fel. Hjälp!

• Svar på tråden Planerad otrohet?
  • Marika 34

Okey. Ni har jättebra förslag allihop. Men jag har testat dem alla. Om jag vänder på det: Jag älskar min sambo, men vi har trots många försök inte lyckats få ett bra samliv sedan cirka fem år tillbaka. Skall jag då lämna honom?

• madelyn

Vilket är viktigast för dig? Att leva med en man som du inte har ett fungerande sexliv med? Eller hitta en man som du kan ha ett fungerande sexliv med?
    Jag hoppas verkligen det löser sig för dig och att du blir lycklig med det beslut du gör.

• Ellte

Ischa... Om inget annat fungerar är det kanske "bara" att fundera på huruvida ni kan fortsätta leva så. Om sex är så viktigt för er att bristen på det är större än resterande behov att vara tillsammans. Men PRATA om det...bestäm inget själv...han kanske inte ens fattar läget. OM ni redan har pratat om att ta med en tredje part i sängen, eller redan testat, förstår jag inte hur din ev. otrohet skulle lösa problemet.

• Monn

Älskar du verkligen din man? Om du gör det förstår jag inte hur du ens kan fundera på att vara otrogen.

Har man problem i förhållandet löser man dem, men otrohet är inte ett bra sätt, eller ens ETT sätt.

Är det "bara" lusten som är ett problem finns det andra sätt. Åk bort utan barnen, köp en kama sutrabok (eller liknande), köp nya underkläder, testa något "öka lusten-preparat", prata prata prata om problemen. Äter du p-piller kan du testa någon annan preventivmetod (p-piller var en riktig lustmarodör för mig). Familjeterapi.

Vill du riskera hela ditt förhållande för några lustfyllda minuter med någon annan?

• clary

Skulle du tycka att det var ok om din man kontaktade något gammalt x och hade sex med henne utan din vetenskap??
    om du ska göra något borde du säga det till din sambo så han också har chansen att träffa någon annan.

• EmmaPemma

Marika 34:
    om det nu är så att inga av dessa tips som du fått här hjälper, så har jag svårt att se hur du överhuvudtaget kan tro att ditt sexliv med din sambo skulle kunna bli bättre genom att du är otrogen. Att vara med en annan man kommer väl knappast att gynna ditt nuvarande förhållande. För även om det visar sig att du tänder på den här gamla partnern - så kommer du ju inte garanterat börja tända på din nuvarande.
    Så jag måste säga att jag tror INTE att ditt förslag kan fungera som en "igångsättare" (eller hur man nu skall uttrycka sig).

• Miniängeln

Jag tror som de flesta andra här att otrohet inte löser ditt problem. Jag tror snarare att du går från askan in i elden.

Jag hade likadana tankar för många år sen, kanske inte fullt så allvarliga tankar som dina men jag hade dem. Efter nåt år så lärde jag känna en äldre kvinna på jobbet och vi fick ett fint förtroende för varandra. Hon började berätta mer och mer om sitt liv och jag lyssnade intresserat (tycker alltid det är fascinerande att höra äldre människors erfarenheter).

Hon hade varit otrogen mot sin man i flera år innan det avslöjades och naturligtvis resulterade det i en kris. Hon och mannen separerade och funderade på skilsmässa. Men innan de kom så långt att det blev skilsmässa kom mannen och gav henne ett ultimatum: "Om du lovar att aldrig nämna otroheten igen så lovar jag att glömma och gå vidare." Så de fortsatte sitt äktenskap. Men sen dess har hon mått så dåligt med tanke på vad hon har gjort mot sin älskade man. Hon har förstått vilken god man hon har haft vid sin sida hela tiden, men bara det att hon var blind förut och inte kunde se det.

När hon berättade det kunde jag se hur hennes ansikte stelnade för att trycka ner den ångest och smärta som hon bär på sen otroheten. Då tänkte jag att jag ska göra allt i min makt att inte falla i frestelsen att vara otrogen. Jag vill INTE uppleva den ångesten som hon har.

(Jag har mina egna erfarenheter av ångest efter depressioner så jag har en aning om hur hemskt ångest är.)

Prova ALLT ANNAT innan du går och är otrogen. Men allra helst, skilj dig istället för att vara otrogen.
    Nej

• Miniängeln

oj, var kom "Nej" ifrån på slutet. Ska inte vara där!

• MsKingston

Som dom flesta redan har sagt, så leder inte otrohet någon vart alls. Visst, du kanske blir sexuellt tillfredsställd men i gengäld får du ångest och dåligt samvete.

Och Miniängeln hade en bra poäng. Skilj dig innan du är otrogen. Varför ska du kasta skit på din man? Otrohet kan förstöra så mycket för en person som blir utsatt för det. Är han värd den smärtan?

Ett förhållande överlever inte av sig själv, man måste kämpa för att få det att fungera. Någonting är uppenbarligen fel i erat samliv. Kanske ni ska pröva med terapi.

Men otrohet är absolut inte lösningen på något problem.

Hoppas det ordnar sig för dig

En gyllen regel som alltid fungerar;
    Behandla andra som du själv vill bli behandlad.

• CyberPet

Vi alla är olika och man kan inte döma någon utifrån sina egna erfarenheter.

Om du har dessa problem och känner att du verkligen provat allt. Hur ställer sig din sambo till att gå på en swingersklubb? Dvs att ni båda byter partner för en kväll. Om han inte gillar den tanken är det förstås lite värre, då det är du som har behovet och inte han. Man måste dock respektera varandras känslor och önskningar.

Jag tycker inte du ska vara otrogen mot honom innan du kollat hur han känner det för ett partnerbyte eller liknande. Du kan till och med få det låta som det är hans idé om han inte är buskablyg precis.

Så innan du går bakom ryggen på din sambo, försök vara ärlig.

Lycka till!

Petra

Svar på tråden Planerad otrohet?