• Cast

Till er som rakar sig!

Ni som rakar underlivet, går ni till gyn som om det vore den naturligaste sak i värden att vara rakad, eller hur gör ni?
    Jag vet ju hur jag själv gör, men är det någon som vill dela med sig........

• Svar på tråden Till er som rakar sig!
  • Angie_LSD

Jag är både rakad och piercad i clithood och det är ingen som sagt något hittills...

• Kolan

Jag blir faktiskt lite upprörd över era känslosvallningar om barnmorskan eller gynekologen berättar att det är lättare att få tex svamp om man är rakad. Det är väl deras SKYLDIGHET att informera om hur man undviker att få sjukdomar som tex svamp.

Reagerar ni likadant om ni kommer till tandläkaren och får information om att ni kan få tandlossning om ni inte använder tandtråd eller på grund av att ni har ett tungsmycke som trycker mot tandköttet?

• Mastermind

Liten ida - Har du piercat dig hos en certifikerad piercare så innehåller smycket INTE nickel. Bara så du vet, ifall du blev orolig av hennes prat.

• somnia

Kolan:

Ja, jag skulle tycka att det vore lite konstigt om min tandhygienist började predika om tandlossning och förebyggande av tandlossning om jag inte hade minsta tendens till detta. Om han/hon nu skulle brinna för behandling av tandlossning/svampinfektioner kan ju han/hon fråga först om jag kanske har besvär med tandlossning/svampinfektioner innan vi börjar snacka åtgärder. (Dessutom är det inte helt juste att attackera en människa som ligger naken med särade med i en gynekologstol)

Jag rakar mig och har inte upplevt några som helst problem med detta, och vill därför inte höra några moraliseringar över mitt val. Jag går som jag är till gyn/barnmorskan och har hitintills inte fått några kommentarer, lyckligtvis. Vilken behåring jag väljer att ha är endast min (och möjligen min partners) ensak.

• Mumin

Jag har nyligen börjat raka mig men har inte haft en tanke på att få höra kommentarer. De har väl inte de med att göra?

• Kolan

Somnia

Jag talade om att FÖREKOMMA sjukdom. Jag förstår inte varför du skulle känna dig attackerad av information.

• somnia

Kolan: Attackerad var kanske ett starkt ord, men jag tycker fortfarande inte det är juste att moralisera/predika till någon som ligger i en utsatt ställning. Men om man som "Liten Ida" "blir jätteledsen och sur och bestämmer sig för att byta barmorska" så kan man nog lugnt säga att man känner sig attackerad.

Om man skulle bli informerad om alla tänkbara sjukdomar som _skulle_ kunna förekomma, varje gång man är hos tandhygienisten/gynekologen så dröjer det nog inte länge förrän alla blir hypokondriker.... Det känns obefogat helt enkelt.

• Cast

Åh, nu kan jag passa på och fråga en annan sak som dykt upp här några gånger. Varför gör man en piercing i blygdläpparna? Gör det inte vansinningt ont, skaver det inte.....?

• Angie_LSD

...jag måste bara säga till er som skriver om risker för svamp osv. Jag började raka mig just pga av att jag så ofta fick svampinfektioner och har sluppit dessa efter det. Så fick jag det sagt oxå.

• Devoted

I förra veckan träffade jag en somalisk kvinna som hade tre flickor i 3-11 års åldern. Alla var könsstympade faraoniskt.

Lite OT men visst ger det ett annat perspektiv...

• Monn

Jag går som jag är och eftersom jag alltid är rakad är jag det när jag går till gyn också. Om jag inte rakar det på mer än en vecka sticks det (innan det blivit lite längre) och det har jag ingen lust med.

De gånger jag jag fått svampinfektioner har varit just när jag låtit bli att raka mig på ett bra tag.

Eftersom det inte är bevisat på något sätt att rakning leder till svamp skulle jag känna mig attackerad om min gynekolog skulle börja "informera" mig om detta. Vill jag veta något så frågar jag! Jag frågade dessutom om det här sist jag fick diflucan utskrivet. Hon menade att för vissa kan det finnas ett samband, men på vissa kan det vara tvärt om.

• Cheri

Visst kan "gammla" gyn. moralisera sig blå i andsiktet!

Jag var inne för att göra ett "vad det nu var" test (hade fått ett "någon har informerat oss om att du skulle kunna vara smittad" brev från staten) och när hon såg att jag var rakad så började hon säga att "man inte måste gå med på allt pojkarna vill att man skall göra"

Hon ville rekomendera mig till en gynrelaterad psykolog!!!!

(jag var lite röd efter en vild natt ioch för sig men ändå!)

Men inte skulle jag "göra mig till" för min gyn. för det! Jag går som jag är!

• Galenpanna

Tråkigt med en moraliserande gynekolog! De om någon borde väl ha vett att hålla käft? Å andra sidan så är det kanske bra iofs att de vågar fråga. Beror kanske lite på åldern hos patienten? Jag har fått höra anmärkningar/nyfikna frågor angående min utsmyckning "down there" men aldrig något predikande tack & lov!

Galen - ja galenpanna

Svar på tråden Till er som rakar sig!