Han vill inte har barnet
Det finns nog inga enkla svar på den här frågeställningen. Det är iaf inte konstigt att hon inte har kunnat ge raka besked. Hon måste fatta ett av sitt livs viktigaste beslut! En massa känslor är iblandade, hennes "partner" i detta är någon hon inte känner speciellt väl (?). Om man dessutom spekulerar i att hon kanske tom överväger abort mycket för HANS skull så är det självklart att hon är osäker!
Jag tror inte att man ska anta att hon lurat honom. Att de två hade oskyddat sex under det hon trodde var en säker period var dumt gjort av BÅDA. Alla vet väl att sånt kan resultera i barn? Att anta att hon luras hjälper inte till när det gäller att förstå hennes tankar och handlingar.
Vidare håller jag med dig att kvinnan har sista ordet i denna fråga. Det kan dock bli väldigt olyckligt när någon blir pappa emot sin vilja, och någon blir inte pappa fast han ville. Jag tror inte att det går att lösa på annat sätt än att kvinnan har sista ordet, det är det enda rimliga. Det gäller väl att förebygga situationen istället?
Jag hoppas din vän håller kontakten med tjejen, och fortsätter diskutionen. Jag skulle tro att det är det mest effektiva. Antingen blir de föräldrar tillsammans (om än inte som par) eller så lyckas han övertyga henne om att detta barn förtjänar två föräldrar som vill ha barn.