• Galenpanna

Han vill inte har barnet

Har en killkompis som råkat ut för ett elände...
    Han har träffat en tjej för en tid, de har haft sex och de har haft oskyddat sex vid något tillfälle. Tjejen sade att det var lugnt för hon hade en säker period. Han var dum nog att gå på det. Det gick som det gick och tjejen blev givetvis gravid under denna säkra period *ähum*
    Hans känslor för henne är inte de rätta (inte de där - "Åh jag vill dela mitt liv med dig-känslorna") och om man får tro henne så är det ömsesidigt. Han vill inte ha barn under dessa omständigheter och har berättat för henne hur han känner. Hon tvekar och velar men har sagt att det lutar åt att hon behåller barnet trots detta faktum. Hon har beställt tid flera gånger för att göra en abort (har hon sagt iaf) men har alltså inte kunnat.

Utifrån det han berättat så låter det i mina öron som om hon lurat honom på den sk säkra perioden, att hon faktiskt ville ha barn och att det lite kvittar vem som är fadern bara hon får bli gravid en sista gång innan det är för sent...
    Jag tycker detta är väldigt egoistiskt av henne, men jag har ingen rätt att döma, jag vill bara försöka förstå!
    Vill man föda ett barn till världen då fadern absolut inte vill och nöja sig med ett månatligt underhåll, det låter så himla egoistiskt!

Visst, jag kan tycka att han får skylla sig själv som inte skyddade sig/dem och gick på hennes ord men gjort är gjort.

Vid sådana här tillfällen funderar man kring abortfrågan ur en annan vinkel. Kvinnan har all bestämmanderätt, och ja det är hennes kropp och hon som skall genomlida det fysiskt men det är ju en del av honom oxå!
    Se det på andra hållet, hon blir gravid - killen vill behålla men inte hon. Hon gör abort och där står han...

ja jag vill väl egentligen ha lite synpunkter på hur/vad ni tycker om själva handlandet.

Jag tycker bara att det hela verkar ha skett på ett oschysst sätt. Om hon nu var så beräknande att hon såg till att bli gravid och har tänkt behålla det från dag ett, då kunde hon väl ha yppat det istället för att säga att hon ska göra abort ena dagen och sén säga att "det lutar åt att jag behåller barnet". Om hon kört med raka puckar så kunde han ju bätre förberett sig, just nu är han bara ett nervvrak. Ena dagen förbereder han sig för att bli pappa - andra dagen så blir det inget och så håller det på.

Mvh
    galenpanna

• Svar på tråden Han vill inte har barnet
  • titioo

Även om hon desperat vill ha barn, tycker jag att det är fult att lura någon(Fast han tror på "säkra perioder"...hmmm) att bli pappa mot sin vilja (om det är det hon gör).

Det kan ju vara sant att hon har försökt göra abort och inte klarat av det. Det är inte ett alldeles enkelt beslut att fatta det heller.

Hur orättvist det än är att män mister ett barn de velat ha, tror jag inte att det skulle fungera på ngt annat sätt än att kvinnan har all bestämmanderätt. Det är ju hennes kropp (fast han naturligtvis också har del i barnet). Gränsdragning och rättigheter skulle nog bli en hel djungel att utreda. Som det är nu tror jag nog att de flesta kvinnor tar stor hänsyn till vad fadern tycker, men man måste ju själv få bedöma om man är beredd att föda ett barn.

*svårt det här*

• Apple Dumplin

För det första finns egentligen inga säkra perioder. Inget är säkert när man har sex över huvud taget. Jag tycker att din kompis får skylla sig själv som ha oskyddat sex och får därefter ta konsekvenserna.

Den här tjejen kanske faktiskt funderat på en abort, men som du själv säger, kanske tar det emot så det för henne kanske är sista chansen att få barn pga ålder. Jag skulle inte heller tycka att det var så himla lätt att välja. Speciellt som han verkligen inte vill ha barnet. Hon har säkert funderat själv både en och två gånger på om hon tycker det är rätt att behålla barnet.

Han får faktiskt ta konsekvenserna av det som nu hänt. Om hon väljer att behålla banet tycker jag att han får ta sitt ansvar också, och då menar jag inte att föra över pengar varje månad utan att finnas där för SITT barn.

Visst kan det vara orättvist att killen inte får vara med och bestämma, men det är inte hans kropp. Om han absolut inte ville ha barn skulle han sett till att de skyddade sig ordentligt. Men det är ju som sagt för sent nu.

Jag tror inte att barn till ensamstående föräldrar far mer illa än barn till sammanboende föräldrar. Nyligen kom en rapport som dessutom bekräftade att barnen inte mår sämre. Det finns ju massor med barn som bara haft hen förälder och som klarat sig alldeles urmärkt i livet. Jag tror inte att en person är sämre än två till att uppfostra ett barn, däremot tror jag att det i många fall kan kännas lättare om man är två. Och i det här fallet är de ju två, även om de inte bor ihop.

• Fenomena

Det finns nog inga enkla svar på den här frågeställningen. Det är iaf inte konstigt att hon inte har kunnat ge raka besked. Hon måste fatta ett av sitt livs viktigaste beslut! En massa känslor är iblandade, hennes "partner" i detta är någon hon inte känner speciellt väl (?). Om man dessutom spekulerar i att hon kanske tom överväger abort mycket för HANS skull så är det självklart att hon är osäker!

Jag tror inte att man ska anta att hon lurat honom. Att de två hade oskyddat sex under det hon trodde var en säker period var dumt gjort av BÅDA. Alla vet väl att sånt kan resultera i barn? Att anta att hon luras hjälper inte till när det gäller att förstå hennes tankar och handlingar.

Vidare håller jag med dig att kvinnan har sista ordet i denna fråga. Det kan dock bli väldigt olyckligt när någon blir pappa emot sin vilja, och någon blir inte pappa fast han ville. Jag tror inte att det går att lösa på annat sätt än att kvinnan har sista ordet, det är det enda rimliga. Det gäller väl att förebygga situationen istället?

Jag hoppas din vän håller kontakten med tjejen, och fortsätter diskutionen. Jag skulle tro att det är det mest effektiva. Antingen blir de föräldrar tillsammans (om än inte som par) eller så lyckas han övertyga henne om att detta barn förtjänar två föräldrar som vill ha barn.

• Missen2004

Jag tycker att tjejen handlat väldigt fult mot honom..OM det är så att det varit hennes avsikt att bli med barn. Att bli med och skaffa barn är ju en stor grej. En grej som ett par ska vara fullt överens om. Man ska inte skaffa barn om den ena eller andre har den minsta tvekan - det ska vara ett fullhjärtat "go for it!" till 150%.

Det att ingen av dem vill ha något fast förhållande med varandra, borde vara en stor anledning till att alltid skydda sig - oavsett hur säker period hon sedan har..jag menar tänk bara på alla sjukdomar. Och dessutom har jag lärt mig att det inte finns något som heter "säker period" egentligen till 100%. Så visst har killen ifråga en skuld i detta också -hade han använt en kondom, så skulle det aldrig hänt, punkt slut.

Samtidigt låter det ju som om hon lurat honom i att få ett barn. Hur gammal är hon? Jag kan till en grad förstå det också.. man går på stan och ser alla dessa nyblivna mammor gå omkring med sina små knutar. Det finns en hel del grejer att göra och köpa idag som mamma.. och vissa tjejer går ju igenom en (eller flera) period i sitt liv då de hemskt gärna vill ha barn - oavsett vad som krävs. Jag hade en sådan period i mitt liv när jag var 16 eller 17. Fast jag gick ju aldrig så långt som att försöka lura en kille till det. Jag stillade min baby-period med att köpa babygrejer och läsa olika tidningar för gravida och föräldrar..så har en hel del grejer till ett barn här hemma nu och vet en hel del om barn.

Hursomhelst, om hon beslutat att behålla barnet, så finns det ett sätt att undvika att han behöver betala eller ta hand om detta barn. Hon kan helt enkelt "glömma" vem pappan är. Jag tycker ju att det är fel mot barnet.. men om mamman inte vill ha pappan med i bilden eller om pappan inte vill vara med själv,så slipper man ju det i alla fall.

• JB/79

Usch! Vad ledsen jag blir...hur hade man resonerat om han faktiskt hade skyddat sig, med kondom, och den hade spruckit?! Då hade disskussionen tvingats vara en annan...men utkomsten hade ju ändå blivit densamma...hon bestämmer och han kan inget göra...

Hur man än vrider och vänder så blir det inte bra! Men jag tycker att det är tråkigt att det faktiskt bara är kvinnan som råder över förökningen i världen...

Men så är det ju nu...

Jag tycker synd om barnen...för hur det än är statistiskt sett så tror jag att barnet saknar den förälder som inte finns...det gör mina kompisar som är uppvuxna med en föräldrer...det handlar ju inte bara om att man blir ordentligt uppfostrad och skötsam, det handlar ju även om att man saknar något som många vänner har...som man förmodligen undrar hur det hade varit om man hade haft det så...

• Fenomena

Vill bara klargöra detta stycke
    "Antingen blir de föräldrar tillsammans (om än inte som par) eller så lyckas han övertyga henne om att detta barn förtjänar två föräldrar som vill ha barn."

Jag menar inte att barn till ensamstående blir olyckliga, verkligen inte... Menade att genom diskution kan killen ifråga visa tjejen att han verkligen inte vill bli pappa, och inte kommer att ändra sig i första taget.

• titioo

Även om det i norden (!) är så att kvinnan har sista ordet om abort/behålla, så kan man väl inte säga att det bara är kvinnan som råder över förökningen här i världen!

1. Det krävs faktist en man (i någon form) för att få ett barn.

2. Oftast är väl barnets vara eller inte vara ändå en diskussion som förs mellan båda parter, oftast INNAN kvinnan blir gravid.

3. Abort är fortfarande förbjudet i många delar av världen

• Xite

Det är alltid ett egoistiskt beslut att skaffa barn.

• titioo

det krävs en man OCH en kvinna då...

• Missen2004

Nu när jag läste igenom mitt inlägg, så inser jag att det finns flera saker som kan uppröra andra, så låt mig förklara min ståndpunkt bättre:

1.Jag utgår INTE från att hon lurat honom i det! Kan mycket väl tänka mig också att hon verkligen trott att hon hadde en säker period just då.

2.Jag anklagar killen för det hela precis lika mycket som tjejen..återigen - hade han skyddat sig, så hade det aldrig hänt. Tycker typ "skyll dig själv!".

3. Jag tror att hon faktiskt har funderat på abort - det gör man automatiskt om man hamnar i sådan situation som hon.

4. Att göra abort är ingen lätt sak, det är ett stort beslut att ta och ibland händer det ju att kvinnor ångrat sig också. Jag förstår henne helt om hon väljer att behålla barnet och man ska inte klandra henne för det!

5. Jag anser ju att det bästa för barnet är när båda föräldrarna finns tillgängliga, men i vissa fall går det inte och då får man lösa det på andra sätt.

6. Slutgiltligen tycker jag att pappan ska ta sitt ansvar vad det gäller barnet..det är ju hans barn också - som bäddar får man ligga.

Svar på tråden Han vill inte har barnet