• Galenpanna

Han vill inte har barnet

Har en killkompis som råkat ut för ett elände...
    Han har träffat en tjej för en tid, de har haft sex och de har haft oskyddat sex vid något tillfälle. Tjejen sade att det var lugnt för hon hade en säker period. Han var dum nog att gå på det. Det gick som det gick och tjejen blev givetvis gravid under denna säkra period *ähum*
    Hans känslor för henne är inte de rätta (inte de där - "Åh jag vill dela mitt liv med dig-känslorna") och om man får tro henne så är det ömsesidigt. Han vill inte ha barn under dessa omständigheter och har berättat för henne hur han känner. Hon tvekar och velar men har sagt att det lutar åt att hon behåller barnet trots detta faktum. Hon har beställt tid flera gånger för att göra en abort (har hon sagt iaf) men har alltså inte kunnat.

Utifrån det han berättat så låter det i mina öron som om hon lurat honom på den sk säkra perioden, att hon faktiskt ville ha barn och att det lite kvittar vem som är fadern bara hon får bli gravid en sista gång innan det är för sent...
    Jag tycker detta är väldigt egoistiskt av henne, men jag har ingen rätt att döma, jag vill bara försöka förstå!
    Vill man föda ett barn till världen då fadern absolut inte vill och nöja sig med ett månatligt underhåll, det låter så himla egoistiskt!

Visst, jag kan tycka att han får skylla sig själv som inte skyddade sig/dem och gick på hennes ord men gjort är gjort.

Vid sådana här tillfällen funderar man kring abortfrågan ur en annan vinkel. Kvinnan har all bestämmanderätt, och ja det är hennes kropp och hon som skall genomlida det fysiskt men det är ju en del av honom oxå!
    Se det på andra hållet, hon blir gravid - killen vill behålla men inte hon. Hon gör abort och där står han...

ja jag vill väl egentligen ha lite synpunkter på hur/vad ni tycker om själva handlandet.

Jag tycker bara att det hela verkar ha skett på ett oschysst sätt. Om hon nu var så beräknande att hon såg till att bli gravid och har tänkt behålla det från dag ett, då kunde hon väl ha yppat det istället för att säga att hon ska göra abort ena dagen och sén säga att "det lutar åt att jag behåller barnet". Om hon kört med raka puckar så kunde han ju bätre förberett sig, just nu är han bara ett nervvrak. Ena dagen förbereder han sig för att bli pappa - andra dagen så blir det inget och så håller det på.

Mvh
    galenpanna

• Svar på tråden Han vill inte har barnet
  • Stjärna

Tycker inte det minsta synd om någon i det här sammanhanget. Vuxna människor som har sex och som vet att sex kan resultera i barn.

Det är upp till varje man (och kvinna) att skydda sig själva från att få/bli med barn. Inget daltande.

Somliga måste lära sig den hårda vägen. Och även oönskade barn brukar bli älskade barn när de väl finns där.

• Meddelande borttaget
  • Fröken Svensson

Den enda jag tycker synd om i detta är faktiskt BARNET!!!

Så pass mycket ansvar tycker jag ändå att man faktiskt kan belägga även en man med som att han ska ansvara att ha giltigt skydd - om han inte vill utsätta sig för risken att bli far.

Jag har aldrig gjort en abort (Har använt skydd istället, tyckte att det kändes enklare... ), men jag inbillar mig att då det väl gäller är det inte gjort så bara i en handvändning...

• Nils

Samma situation "typ" har hänt en bekant till oss. Hon behöll barnet trots att han inte ville bli pappa. Jag vet inte vad man ska säga , visst taskigt läge för honom men det finns ett huvud till att tänka med liksom!! Han krånglade till och med när det var dags att skriva faderskap.
    Han träffade sin dotter i början då hon föddes men alltid bara när mamman skjutsade dottern 15 mil till honom. Han gjorde inte ett dugg själv för att träffa dottern. Betalade inte ens halva bensin kostnaden! Idag träffar han inte sin dotter alls,har inte gjort på ett år.
    Tråkigt om han kommer på när tösen är 15 att nu vill jag vara pappa. Herregud vad han missar! Jag menar barnet finns ju!!
    Han har träffat sitt barn och ändå förskjuter han henne. Flickan är idag 6 år gammal och hennes mamma träffade för några år sedan en toppen kille som fyller upp pappa rollen galant! Men en pappa är ju en pappa....

• Georgina

man kan bli med barn även om man använder skydd, Fröken Svensson... det hände mig. Men visst, risken är ju inte så stor.

• *Juniphé*

SKITSNACK!

Är en kille duktig nog att ha sex så ska han fanimej vara påläst om att det inte finns några "säkra perioder".

Som tjej är det inte så jädrans lätt att bara göra en abort. För killen kanske det är det eftersom han inte känner att det händer något med kroppen. Men tjejjen känner en hel del - ömmande bröst, värkande mage, illamående osv.

Det är jäkligt lätt att skylla på någon annan, men om han absolut inte ville ha barn så skulle han ha skyddat sig. BASTA!

• *Juniphé*

förresten det gäller för båda könen ang. sex och säkra perioder...

• Fröken Svensson

Georgina förlåt mig. Ingen regel utan undantag. Har man skyddat sig och ändå blir gravid ja - då håller jag min stora trut stängd - trist helt enkelt. Men just detta att inte ta ansvar för sitt eget handlande....och sedan skylla allt på den andra - det tycker jagär illa....då ska man kanske helt enkelt knipa ihop benen -. men som kvinna...för man är trots allt två personer i det hela...

• guldskimmer

Håller med Ellte, hur korkade är folk nuförtiden?? De springer omkring och ska ha s'x med den ena och andra även om de inte har "de rätta känslorna" för varandra, och så blir det kalabalik för hoppsan, kan man bli gravid också?? Nä kalla mig gammaldags men jag anser att man bör vara säker på att man vill dela livet med den man ligger med.

• guldskimmer

heja *Juniphé* också!!

• Genus

Guldskimmer: Varför måste man dela livet med den man ligger med? Menar du att man ska bestämma sig för att gifta sig då? När man är tonåring och börjar kika på allvar efter varandra och "saven stiger":), ska man då få sig en uppsträckare och ta det moraliska beslutet att vänta en tio år sådär? Var ska man göra av sin lust och längtan under tiden? Jag anser att man kan ha sex med den man känner för (och man kan känna på olika sätt för olika människor), bara det ingår respekt och kondom i detta. jag tycker att du är både gammalmodig och nymoralistisk men det är ju din privatsak, bara det rör dig själv, du behöver ju inte kalla folk korkade för att de inte delar din åsikt om hur man ska leva sitt liv. i slutänden får ju ändå var och en ta konsekvenserna för sig själv och sitt sätt och handla och tänka. Denna sk. "korkade" killkompis Galenpanna menar har låtit känslorna ta överhanden och blir kanske pga. detta ofrivilligen far. Du själv anser dig kanske leva ett "rent" och "intelligent" liv, men på gott och ont får även du ta konsekvensen av din livsinställning.//G

• Ellte

Jag sträcker mig inte så långt som Guldskimmer faktiskt... MEN jag menar att är man tillräckligt mogen och vuxen för att ha samlag ska man också vara mogen och vuxen nog att ta eventuella konsekvenser. Det finns inget försvar för en sånhär situation...säkra perioder, massa alkohol, hon lurades...BS!

• Heffaklumpan

Vill man nu inte bli mamma/pappa så är det ju lätt att skydda sig och strunta i svammel som säkra perioder osv. Är man tillräckligt vuxen att ha sex så är man även till räckligt mogen att ta ansvar för sina handlingar.
    Om tjejen nu "lurat" killen så kanske hon får finna sig i att bli ensam om ansvaret att ta hand om o uppfosta barnet. Man kan aldrig tvinga in någon i föräldrarollen. Tycker enbart synd om det stackars oskyldiga barnet, alla barn har rätt att vara efterlängtade av båda föräldrarna.

• Jema

Synpunkt på själva handlandet:
    -Han får skylla sig själv!

Han är väl vuxen nog att veta att man ska skydda sig och inte lite på "säkra perioder" mm.
    Nä, är man med i leken får man väl leken tåla oavsett dess konskvenser.

Jema

Svar på tråden Han vill inte har barnet