Han vill inte har barnet
För det första finns egentligen inga säkra perioder. Inget är säkert när man har sex över huvud taget. Jag tycker att din kompis får skylla sig själv som ha oskyddat sex och får därefter ta konsekvenserna.
Den här tjejen kanske faktiskt funderat på en abort, men som du själv säger, kanske tar det emot så det för henne kanske är sista chansen att få barn pga ålder. Jag skulle inte heller tycka att det var så himla lätt att välja. Speciellt som han verkligen inte vill ha barnet. Hon har säkert funderat själv både en och två gånger på om hon tycker det är rätt att behålla barnet.
Han får faktiskt ta konsekvenserna av det som nu hänt. Om hon väljer att behålla banet tycker jag att han får ta sitt ansvar också, och då menar jag inte att föra över pengar varje månad utan att finnas där för SITT barn.
Visst kan det vara orättvist att killen inte får vara med och bestämma, men det är inte hans kropp. Om han absolut inte ville ha barn skulle han sett till att de skyddade sig ordentligt. Men det är ju som sagt för sent nu.
Jag tror inte att barn till ensamstående föräldrar far mer illa än barn till sammanboende föräldrar. Nyligen kom en rapport som dessutom bekräftade att barnen inte mår sämre. Det finns ju massor med barn som bara haft hen förälder och som klarat sig alldeles urmärkt i livet. Jag tror inte att en person är sämre än två till att uppfostra ett barn, däremot tror jag att det i många fall kan kännas lättare om man är två. Och i det här fallet är de ju två, även om de inte bor ihop.