• Regina_

Urinvägsinfektion i Finland

Jaha, här sitter jag nu med urinvägsinfektion för femte gången på 8 månader. Orkar inte mera med det här nu, det gör så förbannat ont! Orsaken till att jag skriver här är att jag gärna skulle vilja veta vad man ska göra när man får UVI såhär ofta. Det började på samma gång som jag började äta p-piller, så jag misstänker starkt att det är dom som orsakar detta. En fråga till alla er finländare som hänger här på BT (alla icke-finländare får förstås också svara) och som har nån erfarenhet av UVI, hur har ni fått bort det? Finns det nån förebyggande medicin i Finland som man kan äta? Eller ska jag bara byta p-piller? (Har märkt andra icke-önskvärda biverkningar av de pillerna jag äter). Snälla, kan nån hjälpa mig?! Mitt humör försvinner genast när jag känner att det är UVI på gång igen. Såå jobbigt... Tacksam för svar!

• Svar på tråden Urinvägsinfektion i Finland
  • Pixie

Ja, usch det är jättejobbigt med UVI.

Några tips:
    * gå ALLTID på toa efter samlag. Kanske en romantikdödare, men det är nödvändigt om du har lätt för att få UVI.

*Bli inte kall om rumpan.

* Drick mycket citronvatten. Drick mycket vätska över huvudtaget. Håll dig inte, gå på toa ofta.

vet ej om p-piller kan ge sådana bieffekter, fråga din gynekolog/barnmorska!
    Krya på dig!!

• Blacklizzard

Drick mycke "surt" färskpressad apelsin, citron, lime. Ät grape....det är nog det enda jag kan komma på.....

Har du problem med svamp har jag däremot en massa tips.....

• *Juniphé*

Jag har ett SUPERBRA TIPS!

köp tranbärsdricka på din hälsokostbutik. Tranbärsdricka har bevisad effekt mot urinvägsinfektioner. Man dricker ½ liter juice om dagen i 10 dagar för att bota en infektion.

Men jag brukar dricka ett stort glas om dagen i förebyggande syfte och det fungerar! Vet att det även finns en del ålderdomshem där gamlingarna får trenbärsjuice till lunchmaten. Det har visat sig ha en dramatisk positiv effekt.

Dessutom smakar det ungefär som lingondricka - gott! Finns i både sötad och osötad version.

Sist jag hade problem med urinvägarna så berättade jag för min läkare att jag hade köpte hem tranbärsjuice och han tyckte att det var jättebra. Även han rekommenderade den.

Så lycka till!

• *Juniphé*

kan tillägga att jag inte hunnit börja dricka juicen när jag kom till läkaren. Och faktum är att jag lät bli hämta ut mina receptbelagda antibiotika och provade med juicen... och den fungerade.

• nano

Urinvägsinfektion har inget att göra med p-piller utan beror på bakterier.
    Som *Juniphé* säger är tranbärsdricka jättebra, och drick mycket överhuvudtaget.

• Ananas

Om du har så många UVI på kort tid så kan det vara idé att stå på antibiotika under lite längre tid.

Visst beror UVI på bakterier men när man börjar med p-piller kan balansen i underlivet rubbas och bakterier får lättare fäste.

Prata med din läkare och tala om att du har haft det jätteofta! Se även till att de gör en ordentlig odling på bakterierna för att se vilket antibiotika som biter bäst. Det finns ju tyvärr resistenta bakterier där man kan få ta till lite tyngre antibiotika för att få bukt med.

/Ananas

• *Juniphé*

Som min läkare sa till mig:

-Antibiotika är inte alltid det bästa alternativet. Vad tror du att kvinnor gjorde för 80 år sedan då det inte fanns penicellin? Det fick läka ut av sig självt, genom att man drack mycket osv.
    Men känner du att du börjar få ont i njurområdet osv, så måste du direkt kontakta läkare för att få antibiotika.

Kan meddela att jag har haft UV så många gånger att dom har svårt att hitta ett penicellin som "biter" på mig...

Lycka till.

• mapa

lider med dig, men som andra redan sagt, köp tranbärsdricka, det finns 5 liters förpackningar på hälosbutikerna. Den har hjälpt mig varje gång. Tranbärsdrickan är också bra i förebyggande syfte, jag hade som du ofta UVI och sedan jag har börjat dricka ett glas varje dag har jag har inte fått det på 2 år.

• StinaS

Jag har haft UVI bara en gång. Men till och med läkaren sa faktiskt till mig att dricka tranbärsjuice.

Och du, se till att din kille också är ren! Det är också viktigt i sammanhanget.

• bimbim

Återkommande UVI kan visst bero på p-pillren du äter!!! Inte direkt förstås utan som nano skriver så beror det på bakterier... men p-piller kan förändra dina slemhinnor och din "naturliga miljö" så att du mycket lättare får UVI. Om du ändå får andra biverkningar tycker jag att du ska göra ett längre uppehåll från dina p-piller.

Svar på tråden Urinvägsinfektion i Finland