• Regina_

Urinvägsinfektion i Finland

Jaha, här sitter jag nu med urinvägsinfektion för femte gången på 8 månader. Orkar inte mera med det här nu, det gör så förbannat ont! Orsaken till att jag skriver här är att jag gärna skulle vilja veta vad man ska göra när man får UVI såhär ofta. Det började på samma gång som jag började äta p-piller, så jag misstänker starkt att det är dom som orsakar detta. En fråga till alla er finländare som hänger här på BT (alla icke-finländare får förstås också svara) och som har nån erfarenhet av UVI, hur har ni fått bort det? Finns det nån förebyggande medicin i Finland som man kan äta? Eller ska jag bara byta p-piller? (Har märkt andra icke-önskvärda biverkningar av de pillerna jag äter). Snälla, kan nån hjälpa mig?! Mitt humör försvinner genast när jag känner att det är UVI på gång igen. Såå jobbigt... Tacksam för svar!

• Svar på tråden Urinvägsinfektion i Finland
  • Missen2004

Regina_,

Jag förstår precis vad det är du skriver om. Jag fick mitt första UVI för 3år sedan. Visste ju inte vad det var, så jag åkte på en resa till Finland fast jag hade det. I Finland blev det hela värre och till slut fick mina släktingar köra mig till sjukhuset där jag blev inlagd. Jag var kvar i sjukhuset i en vecka - eftersom UVI hade gått så långt att de befarade skador på njurarna. Dessutom fick de byta antibiotika kur på mig tre gånger och till slut fick jag det kraftigaste som de hade via dropp.

Efter den gången fick jag då UVI 3gånger till med medicinering. Jag har efter alla dessa gånger blivit rätt bra på att känna igen när det är på G, så då boostar jag på med en massa C-vitaminer. Och så ska man dricka mycket! Det hjälper absolut för mig och hittills har jag klarat mig utan en riktig UVI i 1½år.

Hoppas att du också slipper det!

• Regina_

Nu har jag börjat dricka tranbärsjuice varje dag och hoppas att det ska hjälpa lite. Har dessutom fått förebyggande medicin så nu hoppas jag verkligen att jag ska slippa det här eländet för en tid. Förresten, vet någon om det är okej att ha sex som vanligt när man har UVI?

• Missen2004

Läkarna sa till mig att jag inte borde ha sex under den tiden då jag åt antibiotika, eftersom p-piller kan vara verkningslösa under en antibiotika-kur.
    Men annars är det väl bara att "köra på" om man kan.

• Eleanor

Regina - är det hiprex du har fått? Den äter jag och det har fungerat jättebra, har inte haft UVI sen jag började med den. Jag har inte sex när jag har UVI, det är ju det jag får det av! Det är ju extra svårt att tömma blåsan när man har UVI och då skulle jag akta mig för att tillföra fler bakterier.

Hoppas du slipper skiten nu! Det är verkligen jobbigt, både fysiskt och psykiskt, när det kommer tillbaka hela tiden!

• Regina_

Eleanor:

Nej, det är inte hiprex jag äter. Jag bor ju i Finland så jag tror att det finns vissa skillnader i läkemedlen i Sverige och Finland, alltså det kanske är "samma" läkemedel men ett annat namn i någondera av länderna. Så var det åtminstone när min syster (som bor i Sverige) var hemma på semester i Finland med sin nyfödda son, det som fanns i Sverige fanns inte i Finland och vice versa. Iaf,det som jag äter nu heter Trimex. Och hjälper inte detta nu så vet jag inte vad jag gör... Blir galen antagligen.

• förgätmigej

Urisan- ett hälsokost preparat som även borde finnas på apoteket är toppen som förebyggande!!!

• Toulose

Har haft extremt mycket problem med UVI men det finns hjälp att få! Kontakta en seriös läkare som tar dina problem på allvar. Diskutera med honom/henne om en längre antibiotikakur i kombination med en tablett som heter Hiprex. Jag hade så mycket problem att det till slut blev olidligt men efter två kurer med antibiotika och Hiprex är jag äntligen fri!!Hoppas att det ordnar sig för jag vet vilket helvete det är!

• Venla

Hej!
    Min mormor har problem med mycket urinvägsinfektioner. Hon bor på ålderdomshem och där får hon en medicin som förebygger urinvägsinfektion. Eftersom jag är finlands svensk och min mormor också bor i Finland så kan nog du också få tag i medicin som förebygger. Prata med en läkare.

I början av mitt sexuella liv hade jag problem med urinvägsinfektioner. En anledning var antagligen den att jag inte kissade efter samlag, fast båda tvättat sig ordentligt före. En dr sade till mig att det är viktigt att gå och kissa efteråt i fall att bakterier har lyckats ta sig in i urinröret. Om man kissar efteråt så åker de ut igen. Jag har inte haft någon urinvägsinfektion på 5 år.

Hoppas att dina bekymmer går över.

• Kicker

Jag har haft MASSOR med UVI!!! Och jag vet precis vilket he-vete det är..... Jag åt så mycket antibiotika att jag till sist blev resistent mot dem = inte bra alls. Så gick jag till sist till en homeopat, även om jag var mycket skeptiskt inställd. Men jag ville testa allt som kunde tänkas hjälpa, och gissa om jag blev förvånad då det hon skrev ut åt mig faktiskt bet! Det var små " sockerpiller" som heter Staphysagria. Kanske ngt värt att testa även för dig?

• Kicker

Ja, och sen de vanliga tipsen : Drick mycket sura juicer ( tranbärsjuice är bäst), torka dig framifrån och bakåt vid toabesök, och ha inte alltför mycket sex! Det sista kan låta lite konstigt, men slemhinnorna tar stryk av för mycket hålligång, och bakterierna fastnar lättare - eller hur det nu var....

• _augustibrud

Jag vet inte om detta stämmer, men jag har hört att en anledning till att man lätt får UVI i början av ett förhållande är att man har mycket sex och att urinrörsmynningen tar stryk av det. (Jisses vilken lång mening!)

Det ska alltså bli som blåmärke vid mynningen och därav får man UVI. Någon som hört något liknande?

Svar på tråden Urinvägsinfektion i Finland