• Regina_

Urinvägsinfektion i Finland

Jaha, här sitter jag nu med urinvägsinfektion för femte gången på 8 månader. Orkar inte mera med det här nu, det gör så förbannat ont! Orsaken till att jag skriver här är att jag gärna skulle vilja veta vad man ska göra när man får UVI såhär ofta. Det började på samma gång som jag började äta p-piller, så jag misstänker starkt att det är dom som orsakar detta. En fråga till alla er finländare som hänger här på BT (alla icke-finländare får förstås också svara) och som har nån erfarenhet av UVI, hur har ni fått bort det? Finns det nån förebyggande medicin i Finland som man kan äta? Eller ska jag bara byta p-piller? (Har märkt andra icke-önskvärda biverkningar av de pillerna jag äter). Snälla, kan nån hjälpa mig?! Mitt humör försvinner genast när jag känner att det är UVI på gång igen. Såå jobbigt... Tacksam för svar!

• Svar på tråden Urinvägsinfektion i Finland
  • Regina_

Nu äter jag penicillin och har nästan inga problem med att gå på toa. Dessutom dricker jag åtminstone ett glas tranbärsjuice om dagen och jag tycker att det har hjälpt också. Pratade med min läkare om p-piller och urinvägsinfektion och hon påstod att det nog inte är p-pillerna isf som orsakar det utan samlagen. Och det kan jag ju förstå. Jag hoppas verkligen att detta är sista gången jag äter antibiotika för UVI, har väl snart provat alla mediciner som finns för denna åkomma. =)
    Andra tips mot UVI är att ta varma sittbad (lindrar smärtan). Tack för era råd, uppskattas varmt!

• Regina_

Nu har jag börjat dricka tranbärsjuice varje dag och hoppas att det ska hjälpa lite. Har dessutom fått förebyggande medicin så nu hoppas jag verkligen att jag ska slippa det här eländet för en tid. Förresten, vet någon om det är okej att ha sex som vanligt när man har UVI?

• Regina_

Eleanor:

Nej, det är inte hiprex jag äter. Jag bor ju i Finland så jag tror att det finns vissa skillnader i läkemedlen i Sverige och Finland, alltså det kanske är "samma" läkemedel men ett annat namn i någondera av länderna. Så var det åtminstone när min syster (som bor i Sverige) var hemma på semester i Finland med sin nyfödda son, det som fanns i Sverige fanns inte i Finland och vice versa. Iaf,det som jag äter nu heter Trimex. Och hjälper inte detta nu så vet jag inte vad jag gör... Blir galen antagligen.

Svar på tråden Urinvägsinfektion i Finland