zvartaliljan skrev 2011-03-26 14:35:51 följande:
ajajdå...din fransman är han folkbokförd i Sverige?
Min m2b är både fransk och argentinsk medborgare men har permanent uppehållstillstånd här och folkbokförd här.
Så vår vigsel blir inte godkänd i Frankrike utan en massa papper då? Likadant med Argentina? Får nog be honom kontakta ambassaden...men måste man ha alla papper INNAN vigseln eller kan man ta det efter? Vi gifter oss den 11 Juni så inte så mycket tid kvar för o krångla med en massa papper...
tweety skrev 2011-03-26 15:02:34 följande:
Hejsan Gopplan!
Sak oxå gifta mig med en fransman som är folkbokförd i Sverige sen 4år nu men har fransk medborgarskap. vad är det för papper man behöver från frnaksa ambasaden i sthl, när jag prtatde med skatteverket sa det att det räckte med en vanlig hindersprövning att äktenskapet skulle gälla i hela världen.
Ja, i princip så ska ju äktenskapet vara godkänt i hela världen om det är det i Sverige, men om man vill få det registrerat i Frankrike behöver man en lista på papper, bla det svenska äktenskapsbeviset, kopior på personbevis och andra papper som jag inte minns, men listan finns på ambassadens hemsida. Vi ska ringa dem för att vara helt säkra så att vi inte gör fel. Jag tror att det räcker att ordna det efteråt, men ska kolla upp det för säkerhets skul.