• hhhm

svensk medborgare-utlandsk medborgare

Jag blir inte klok pa vad som galler nar man gifter sig i Sverigen med en i detta fallet Irlandsk kille. Hur gar hindersprovningen till? Jag har fragat nasta fraga forr men fragar igen for sakerhets skull: vi gifter oss i en vanlig protestantisk kyrka i Sverige. Han ar katolik. Jag vet att han maste gora ngt for att fa vigseln godkand pa katolskt vis men vad maste vi gora i Sverige? Maste vi ha papper, prata med prasten innan om det leller ngt annat........?

• Svar på tråden svensk medborgare-utlandsk medborgare
  • Hannita

hhmmm, jag gifte med min Amerikan (som ocksa ar katolik- fast inte praktiserande) och det ar ju staten som skall godkanna vigseln, fast ar det liksom en blessing av katolska kyrkan han vill ha eller?

I alal fall sa maste ni gora hindersprovning i Sverige om ni skall gifta er dar.

vet inte om detta hjalpte alls...

• NYCsvensk

Kolla med hans kyrka pa Irland. Det ar med all sannolikhet den som har lite papper som maste fyllas i av kyrkan ni vander er till i Sverige.

Jag gifte mig med en amerikansk katolik i Sverige, fast i den katolska kyrkan dar.

Vad vi behovde var en dispensation for att han skulle fa lov att gifta sig med en icke katolsk, det grejade vi i fran USA. Sedan sa var vi aven tvungna att ga pa en liten kurs om meningen med giftermal, (pre-cana kallades den for har), och svara pa tio ja-nej fragor om varfor vi gifter oss, (svar du pa att du kommer uppfostra era barn tillkatoliker etc.). Allt sant gjorde vi har.

Jag vet inte hur det gar till att fixa hindersprovning i Sverige, men kolla med skatteverket.se dar finns det sakert information omhur du skall ga tillvaga. Vi gifte ossi USA borgeligt innan vi kom till Sverige och gifte oss katolskt!!! Snacka med den katolska kyrkan om vad de vill ha och sedan med kyrkan ni vander er till i Sverige sa skall det nog ga jattebra.

Lycka till.

• mariablom

Hej,
    Jag vill gifta mig med en mexikansk man sa att vi kan bo tillsammans och sa att han kan arbeta i Sverige och i Europa.Vet nagon hur detta fungerar,om det ar bast att gifta sig i Sverige eller i Mexiko och vilka dokument som behovs?

• zvartaliljan

Vi har bara skickat in om hindersprövning och den blev godkänd utan problem. Han har dock permanent uppehållstillstånd här även om han inte har svenskt medborgarskap.
    Han är också katolik och vi gifter oss protestantiskt...han praktiserar inte sin religion så det behövs väl inget godkännande då va? Eller måste han ha det ändå för att räknas som gift hemma i Argentina?

• Thinkerbelle

Nå er det ikke sikkert det blir det samme, men jeg er norsk og gifter meg vi Sverige med min svenske BM.vi trengte bare p søke hindersprovning i Norge, men dette er spesielt for nordiske land. MEN - når vi gjorde dette fant jeg masse nyttig info om det å gifte seg med en utenlandsk person inne på Skatteverkets nettsider. Hvilke regler som gjelder tror jeg varierer fra land til land, om du er usikker så ring skatteverket og tilsvarende i Irland:) min kille er også katolsk men vi gifter oss i en protestantisk kirke, det har ikke vært noe problem:)

• Humlan66

Min Tärna ska gifta sig med en egypist man och enligt henne måste dom gifta sig i Egypten först innan han ens får lämna landet ( konstigt att dom inte får åka på sem utomlands )
    Men det är en massa krångliga pappersarbeten innan. hindersprövningen tex måste vara både på svenska och arabiska och med stämplar och namnunderskrifter , en missad stämpel och bye bye giftemål

För att inte prata om alla TUSEN hon slänger ut på alla papper. bara översättningen kostar 2000 kr .. pust

• sweire

Hej, jag gifter oxå med en irländare:)
    Vi bor i Sverige och gifter oss här katolskt. Hinderprövning är inget problemt eftersom vi bägge är folkbokförda här. Jag är inte döpt och inte medlem i någon kyrka alls så för att kunna få ett katolsk bröllop måste vi gå en förberedande äktenskapskurs i katolska kyrkan (nästa helg) och sedan måste vi ansöka om dispans från katolska biskopen, men det ska inte vara ett problem. David har skickat efter dop och konfirmationsbevis från hans präst på irland. Prata med prästen på irland, han vet precis vad ni kommer behöva för papper. Som du skriver räknas nog inte vigseln som en godkänd katolsk vigsel men ni kan nog en en blessing nästa gång ni är irland:)

• anne på grönkulla

Hör med Skatteverket om hindersprövningen och papprena för svenska myndigheter. Är han skriven i Sverige så räcker gissningsvis en vanlig hindersprövning, annars behöver han ha motsvarande papper från sitt hemland. Exakt vad det är och hur man fixar dem beror då på vilket land de gäller. Förhoppningsvis kan han få hjälp på kommunkontoret eller motsvarande på sin gamla hemort eller på sitt lands ambassad.

Vad han behöver för att få det godkänt i sitt hemland lär han också få fråga på sitt lands ambassad, eller på den myndighet i hemlandet som har folkbokföring (kanske kommunen?).

• Gopplan

Är båda folkbokförda i Sverige räcker en hindersprövning för att få gifta sig i Sverige. Sedan måste man kontakta ambassaden för sin partners hemland för att vigseln ska bli godkän där. Det är olika för olika länder. Jag ska gifta mig med en fransman och Frankrikes ambassad kräver många papper.

• zvartaliljan
    Gopplan skrev 2011-03-26 14:25:39 följande:
    Är båda folkbokförda i Sverige räcker en hindersprövning för att få gifta sig i Sverige. Sedan måste man kontakta ambassaden för sin partners hemland för att vigseln ska bli godkän där. Det är olika för olika länder. Jag ska gifta mig med en fransman och Frankrikes ambassad kräver många papper.
    ajajdå...din fransman är han folkbokförd i Sverige?
    Min m2b är både fransk och argentinsk medborgare men har permanent uppehållstillstånd här och folkbokförd här.
    Så vår vigsel blir inte godkänd i Frankrike utan en massa papper då? Likadant med Argentina? Får nog be honom kontakta ambassaden...men måste man ha alla papper INNAN vigseln eller kan man ta det efter? Vi gifter oss den 11 Juni så inte så mycket tid kvar för o krångla med en massa papper...
  • tweety
    Gopplan skrev 2011-03-26 14:25:39 följande:
    Hejsan Gopplan!

Sak oxå gifta mig med en fransman som är folkbokförd i Sverige sen 4år nu men har fransk medborgarskap. vad är det för papper man behöver från frnaksa ambasaden i sthl, när jag prtatde med skatteverket sa det att det räckte med en vanlig hindersprövning att äktenskapet skulle gälla i hela världen.

• Gopplan
    zvartaliljan skrev 2011-03-26 14:35:51 följande:
    Min m2b är både fransk och argentinsk medborgare men har permanent uppehållstillstånd här och folkbokförd här.
    Så vår vigsel blir inte godkänd i Frankrike utan en massa papper då? Likadant med Argentina? Får nog be honom kontakta ambassaden...men måste man ha alla papper INNAN vigseln eller kan man ta det efter? Vi gifter oss den 11 Juni så inte så mycket tid kvar för o krångla med en massa papper...
    tweety skrev 2011-03-26 15:02:34 följande:
    Hejsan Gopplan!

Sak oxå gifta mig med en fransman som är folkbokförd i Sverige sen 4år nu men har fransk medborgarskap. vad är det för papper man behöver från frnaksa ambasaden i sthl, när jag prtatde med skatteverket sa det att det räckte med en vanlig hindersprövning att äktenskapet skulle gälla i hela världen.
    Ja, i princip så ska ju äktenskapet vara godkänt i hela världen om det är det i Sverige, men om man vill få det registrerat i Frankrike behöver man en lista på papper, bla  det svenska äktenskapsbeviset, kopior på personbevis och andra papper som jag inte minns, men listan finns på ambassadens hemsida. Vi ska ringa dem för att vara helt säkra så att vi inte gör fel. Jag tror att det räcker att ordna det efteråt, men ska kolla upp det för säkerhets skul.
  • Gopplan
    zvartaliljan skrev 2011-03-26 14:35:51 följande:
    Glömde svara på din fråga, ja han är folkbokförd här och från Sveriges håll räcker hindersprövningen, det är Frankrike som kräver en massa papper.
Svar på tråden svensk medborgare-utlandsk medborgare