Inlägg från: laina |Visa alla inlägg
  • laina

Frysa potatisgratäng

Hur fryser man bäst potatisgratäng? Ogräddad, halvgräddad eller helgräddad?
    Har provat att göra frysa potatisgratäng genom att först koka potatis mjölk och grädde, haft i den i en form, fryst, tinat, gräddat.. Tyckte inte att det vart riktigt lyckat dock. Tips?

• Svar på tråden Frysa potatisgratäng
  • laina

Tackar för det.. Instämmer, jag är väl inte den första som har försökt att frysa kokt potatis hoppas jag (när jag var ung *ler*) Har i alla fall läst att en del skriver att det går att frysa potatisgratäng! Se www.anrell.nu/kokbok/potatis/potatisgratang.html .

Om jag nu vill göra på ett annat sätt (för att slippa göra gratängen på den stora dagen) Förkoka potatisen och sen ha i den i form med lök o.s.v och sen kyla. Hur länge håller den sig tror ni. 3 dar eller upp till en vecka?

• laina

Hmm.. Tack för alla förslagen! Funkar dock inte att göra den samma dag! Hur skulle man hinna det? Tänker göra maten själv och vill ju inte att blivande svärmor ska få stå i köket hela dagen.. Har gjort en 50 pers middag med potatisgratäng förut och vet hur mycket jobb det är.. Och det känns som att det är ganska uteslutet att jag ska fixa maten den stora dagen. Blir nog den halvfärdiga-koka-potatisen-med-grädde-dan-innan-varianten.

Svar på tråden Frysa potatisgratäng