• laina

Frysa potatisgratäng

Hur fryser man bäst potatisgratäng? Ogräddad, halvgräddad eller helgräddad?
    Har provat att göra frysa potatisgratäng genom att först koka potatis mjölk och grädde, haft i den i en form, fryst, tinat, gräddat.. Tyckte inte att det vart riktigt lyckat dock. Tips?

• Svar på tråden Frysa potatisgratäng
  • Millemo

Inte alls..

Cellerna i potatisen spricker - potatisen blir geggig - grädden är inte så lyckad att frysa, men om man ska göra det så får man minst dåligt resultat om gratängen är helt färdig.

Lycka till!

• sofsk

Jag instämmer med Millemo, det är inte alls bra att frysa potatisgratäng, det blir bara vattning plus att ytan blir geggig!

Millemo vi har nu också bokat Bryggan under bron till vår bröllopsfest.

Får man fråga vad ni valde för mat? Kommer ni har fri bar etc. eller hur ha ni tänkt er upplägget?

• laina

Tackar för det.. Instämmer, jag är väl inte den första som har försökt att frysa kokt potatis hoppas jag (när jag var ung *ler*) Har i alla fall läst att en del skriver att det går att frysa potatisgratäng! Se www.anrell.nu/kokbok/potatis/potatisgratang.html .

Om jag nu vill göra på ett annat sätt (för att slippa göra gratängen på den stora dagen) Förkoka potatisen och sen ha i den i form med lök o.s.v och sen kyla. Hur länge håller den sig tror ni. 3 dar eller upp till en vecka?

• siouxie

hur man än vrider o vänder på det, så blir gratäng bara bra om man gör den samma dag. Gör i stället så att ni skalar all potatis dan innan o lägger i hinkar med vatten o ställer kallt. på morronen skivar ni (i maskin hoppas jag!?) o färgräddar gratängerna. sen när det är dags att äta så lägger ni på lite riven ost o gräddar sista ca halvtimmen.. det ger det absolut bästa resultatet och det är inte alls så besvärligt..

• A-K78

I motsats till siouxie tycker jag att gratäng blir godast om man gör den dagen innan. Då hinner den liksom gotta till sej över natten, och så värmer man den länge på låg temperatur innan den ska serveras.

• Ei saa peitää

Potatis som varit fryst är skitäckligt. Blir vattnig och mjölig och allmänt oaptitlig. Bläää...

• W2Bsoon

Mitt tips är att beställa den färdig - då slipper ni tänka å ni får den nygjord å fräsch. Jag tror faktiskt inte att det är så dyrt, inte om man värderar det i tid.

• Forsfors

Det finns ju färigfryst också, och jag tycker att den är lika god som mammas hemlagade (men säg inget till mamma om det )

• laina

Hmm.. Tack för alla förslagen! Funkar dock inte att göra den samma dag! Hur skulle man hinna det? Tänker göra maten själv och vill ju inte att blivande svärmor ska få stå i köket hela dagen.. Har gjort en 50 pers middag med potatisgratäng förut och vet hur mycket jobb det är.. Och det känns som att det är ganska uteslutet att jag ska fixa maten den stora dagen. Blir nog den halvfärdiga-koka-potatisen-med-grädde-dan-innan-varianten.

• Johanna = en lat kock

laina

det funkar att koka gratängen och sen frysa - sprid ut på en plåt så det fryser fort... (dela sönder och lägg i påsar när den är fryst)

sen häller du ner den frusen i formar och ställer i ungen...

budgetvariant av den färdiga frysta som finns i butik :D

• Millemo

sofsk

Kul att ni oxå ska ha festen där! När är det ni ska gifta Er? Vi gifter oss 27/8.

Vi har inte valt någon mat än, vi ska åka ner och träffa kocken, vi har fått två förslag med anmälningsavgiften - men de var inte riktigt vad vi kände för.. men det känns lite konstigt att bestämma mat nu - det är ju nästan ett helt år kvar tills vi gifter oss, men tiden går förmodligen jättefort!!

Vi har planerat att bjuda på drickat till maten och sedan mot billigare peng ha betalbar.

Annars har vi inte kommit så långt i planeringen..

Hur går det för Er? Har du hittat någon klänning? Jag hade hittat en Maggie Sottero, jättefin på nätet, men när jag väl kom till Ramonas och såg den Live - så var det inte alls jag.. så nu letar jag igen, kanske Nixa, en med långa armar.

• miramir

min faster frös in mängder av potatisgratäng från sitt bröllop som vi har ätit vid tillfällen efetråt, den blir ätbar men inte lika snygg som nygjord.. fettet i grädden smiter liksom ut och ser ganska oaptitlig ut.. om jag var du skulle jag se till att någon (inte jag själv) gjorde potatisgratängen på bröllopsdagen och om det blev något över kunde det frysas ner till senare..

• Tessius

Vi ska ha potatisgratäng på vår bröllopsfest. Vi fick rådet att köpa fryst, typ från Felix eller så. Har provat den och den är kanongod så vi kommer bunkra upp med en massa sådana, bara att slänga i formen och in i ugnen!

Svar på tråden Frysa potatisgratäng