Lätt depression eller "bara" trött?
Hej Monn!
Jag känner igen mig lite i vad du beskriver, och det enda jag har är några råd som har hjälpt mig väldigt mycket. Kanske kan du prova själv och se om det hjälper, som en början medan du hittar en terapeut som kan hjälpa ännu mer. :)
Först och framst, ta hand om dig själv och avlasta honom lite. Gör inte din sambo som den enda källan av välmående, utan gör också saker som du mår bra av för dig själv. Ordna spa-kväll hemma (kanon bra artikel om det i City förra veckan, säg till om du vill ha den), hitta musik, filmer och böcker som betyder någonting speciellt för dig (att använda när du känner dig nere), gå till en vacker ställe där du kan vara lung för dig själv, etc. Du kan också gå med i en förening (kanske är det dags för en ny hobby at dela med andra? Själv började jag med bonsaiträd i våras! :D ). Genom allt detta mår du redan bättre själv, och har mer kraft att ägna åt själva förhållandet.
Prata mycket med din sambo så att han vet hur du mår och känner, men försök att framhäva de positiva aspekter, och inte bara gnälla. Planera in aktiviteter för er två, ibland med vänner och ibland bara er. Börja med att planera själv, och försök att han blir mer och mer involverad i dina planer (prata, prata prata!). Om ni börjar gräla om någonting, ta en paus och ta det senare. Så småningom kan du försöka fråga honom om han kan ordna en mysig helg själv till nästa gång, och du bara njuter av det hela.
Även om grejerna inte alltid går som de ska, försök att fokusera på det positiva. Du kan till och med försöka att göra en lista varje kväll med bara de grejerna som har gått bra under dagen; då tenderar man att glömma mer och mer de små "dåliga" sakerna som också är oundvikliga! :) Till exempel, om han nu går ut med sina vänner (som du säger att du blir lite irriterad av just nu), försök att se det istället som ett tillfälle att ha en hemma-spa kväll, med lite enkel god mat och ett glas vin. Innan du går lägga dig, lämna nåt smått och gott till honom med en liten kärleksrad där han kan se det när han kommer, och ni vaknar garanterad med ett leende morgonen efter!
Jag vet inte allts om det kan hjälpa, eller om det kanske låter helt löjligt, men jag har börjat må bättre av att göra sådana små saker, och vårt förhållande mår också bättre av det. Det tar tid att lära sig att fokusera om, att inte belasta honom så mycket med en massa förväntningar (killar kan inte läsa tankar, hur mycket vi än försöker!) och att försöka göra saker på ett annat sätt som inte leder till frustration och gräl. Men det går, så ge inte upp!
Jättestor kram!
P.S: Jag har inte provat några tabletter, bara de vanliga vitamintabletter. Däremot kan jag rekommendera ört-te (skriver man så?); för mig funkar när jag är nervös och irriterad!