Inlägg från: Jennifer E |Visa alla inlägg
  • Jennifer E

Lätt depression eller "bara" trött?

Gumman! Du har redan fått massor av bra tips så jag fyller bara i/repeterar lite.

Som någon skrev, se till att du gör ngt snart så att det inte blir värre. Försök att komma i kontakt med en bra terapeut av ngt slag, kyrkan eller studenthälsan var bra tips. Kanske räcker det med att prata med en klok vuxen/vän? Ofta behöver man bara bena lite i problemen och få någon hyfsat utomstående som lyssnar.

Jag gick hos en toppenbra psykoterapeut ett tag men det var dyrt, pappa betalade så hon passar väl tyvärr inte!

Testa naturläkemedel till en början, på mig hjälpte de inte alls tyvärr men det är ju helt olika från person till person och hur djupt nere man är. Tror Johannesört är bäst av de två när man är nere.

Du MÅSTE prata med din sambo så att han vet hur du mår och kanske har en chans att finnas där. Dessutom är det orättvist mot honom på flera sätt att han inte vet hur det står till. Men du s aju att du skulle snacka med honom, bra!

Rädslan du har för att bli beroende av antidepressiva medel är nog rätt obefogad! jag tror inte att det är vanligt alls och de flesta ger inga biverkningar när man slutar. Ett fåtal kan ge huvudvärk etc men det är inga svåra symptom och de lindras av långsam nedtrappning. Att det ska vara så "skönt" att äta piller behöver du absolut inte fundera över, det är INTE skönt, man känner ingen skillnad på det sättet. Tabletter ska hjälpa en upp till ytan men de gör definitivt inga underverk så ngn "skön" känsla på ngt som helst sätt är det inte tal om!

Jag har ätit två olika sorters tabletter tidigare och gjorde då diger research själv bl.a. på nätet för att jag ville hänga med i vad de gav mig etc. Hjälper nu en kompis som antagligen ska börja äta tabletter. Naturligtvis är jag ingen läkare men om du undrar ngt om depression eller tabletter så hojta till bara, jag blev åtminstone "hobbyexpert"! Du kan få min mailadress om du vill också!

Det enda du vet är att det vänder, förr eller senare. Sliten men sann!

STOR KRAM/Jennifer

• Jennifer E

Monn, härligt att du kommit en liten bit på väg! Tro inte alltför mkt på tester på nätet även om de kanske kan vara bra. Ska faktiskt gå in och kika på det du gjorde!

Maila mig alla frågor du har! snova2@spray.se
    Det är lättare att du frågar det du vill veta istället för att jag bara ska skriva, vet inte vad du är intresserad av eller var jag ska börja! Fråga på om du vill! Kollar ej den mailadressen så jätteofta så hojta här när/om du mailar så tittar jag efter direkt.

Ta hand om dig! KRAM

• Jennifer E

Hur är det med dig gumman?

• Jennifer E

Monn, det låter ju onekligen som en depression det du har men det är ju svårt att avgöra som "hobbyläkare". Känn ingen press att maila mig, gör det när du känner för det och orkar men som sagt, hojta till i den här tråden för jag kollar inte den mailen så ofta. Vill inte lämna ut min jobbmail eller "vanliga" privata mail här... Men sen kan du såklart få den om du vill, känns ju t.o.m. som jag känner dig lite!

Jag känner igen mig i allt du skriver och det där med att börja grina över småsaker gjorde jag också. Du är heeelt normal (som de skulle sagt i "Bullen")! Träna är superdupermegaBRA! Träning kickar igång produktion av endorfiner och andra hormoner som påverkar sinnesstämningen/lyckokänslor etc och är en av de bästa saker man kan göra när man har en depression! Jag orkade inte alltid när jag mådde dåligt men om man orkar så ska man absolut uppbåda de sista krafterna och släpa sig iväg och träna. Well done Monn!

Bra också att du pratat med din sambo.

Vi hörs när du orkar! KRAM/J

• Jennifer E

Monn, skrev precis lite i kittlartråden och såg att du ej köpt ngn. Sexlivet/lusten dalar ju ofta när man inte mår så bra så en kittlare kanske kan vara ngt för att hjälpa till/pigga upp. Även om sexet funkar toppen så är det nog inte fel för sex och närhet mår man ju som bekant himla bra av!

Ville inte skriva om hur du mår i den tråden så jag tog det här istället.

• Jennifer E

In och kika, svarar nog direkt så gott och fort jag kan, ska på ett möte snart!

KRAM!

• Jennifer E

Har mailat men fick avsluta lite abrupt, hoppas du fick svar på allt och att det inte var för rörigt. Jag är iofs en ganska rörig typ, eller alltså ja, whatever.

Maila igen om det är något mer eller om du vill ses och ta en fika för att snacka om allt möjligt. Du fick min "vanliga" mailadress också.

Ta hand om dig! Kram

• Jennifer E

Monn, det är någon som söker dig under "Bröllopsreserubriken" på bröllopsforumet!

• Jennifer E

Monn, vi fikar nästa vecka om du vill? Jag kan alla dagar utom tisdag tror jag!

Du kan alltid se till att sambon och husläkaren pratar så hon kan förklara för honom. Han kan säkert inte ´fatta exakt ändå men bättre iaf och det kan vara skönt att ngn annan förklarar för honom. Risken är att man själv bara börjar grina eller så dessutom. Han kanske kan ringa på hennes telefontid eller något?

Hör av dig på mailen så bestämmer vi fika. Om du vill och orkar, känn ingen press! Vi kan ta det en annan vecka eller inte alls!

Svar på tråden Lätt depression eller "bara" trött?