Lätt depression eller "bara" trött?
Gumman! Du har redan fått massor av bra tips så jag fyller bara i/repeterar lite.
Som någon skrev, se till att du gör ngt snart så att det inte blir värre. Försök att komma i kontakt med en bra terapeut av ngt slag, kyrkan eller studenthälsan var bra tips. Kanske räcker det med att prata med en klok vuxen/vän? Ofta behöver man bara bena lite i problemen och få någon hyfsat utomstående som lyssnar.
Jag gick hos en toppenbra psykoterapeut ett tag men det var dyrt, pappa betalade så hon passar väl tyvärr inte!
Testa naturläkemedel till en början, på mig hjälpte de inte alls tyvärr men det är ju helt olika från person till person och hur djupt nere man är. Tror Johannesört är bäst av de två när man är nere.
Du MÅSTE prata med din sambo så att han vet hur du mår och kanske har en chans att finnas där. Dessutom är det orättvist mot honom på flera sätt att han inte vet hur det står till. Men du s aju att du skulle snacka med honom, bra!
Rädslan du har för att bli beroende av antidepressiva medel är nog rätt obefogad! jag tror inte att det är vanligt alls och de flesta ger inga biverkningar när man slutar. Ett fåtal kan ge huvudvärk etc men det är inga svåra symptom och de lindras av långsam nedtrappning. Att det ska vara så "skönt" att äta piller behöver du absolut inte fundera över, det är INTE skönt, man känner ingen skillnad på det sättet. Tabletter ska hjälpa en upp till ytan men de gör definitivt inga underverk så ngn "skön" känsla på ngt som helst sätt är det inte tal om!
Jag har ätit två olika sorters tabletter tidigare och gjorde då diger research själv bl.a. på nätet för att jag ville hänga med i vad de gav mig etc. Hjälper nu en kompis som antagligen ska börja äta tabletter. Naturligtvis är jag ingen läkare men om du undrar ngt om depression eller tabletter så hojta till bara, jag blev åtminstone "hobbyexpert"! Du kan få min mailadress om du vill också!
Det enda du vet är att det vänder, förr eller senare. Sliten men sann!
STOR KRAM/Jennifer