• Secret

pappaledighet

Jag tycker inte att staten ska bestämma hur min blivande man och jag kommer vilja lägga upp föräldrarledigheten. Det är väl en sak mellan mig och min man. Nu tror vi att vi skulle dela 50/50 men man kan ju nte vara säker hur det blir.
    Jag tycker inte att blivande pappor blir bättre och mer ansvarsfulla om man tvingar de till att vara föräldrarlediga.
    oooo...vad jag hatar att staten vill blanda sig i privata saker.
    Visst behövs det en attitydsförändring hos arbetsgivare men detta ska inte göras på bekostnad av familjens privatliv.

• Secret

Pa´sHeffaklumpan , jag håller med dig... Det som jag retar mig på är att de som är för lagstiftning anser att vi som är emot
    är undertryckta kvinnor som inte förstår hur egentligt förtryckta vi är + att vi är så mammsiga och egoistiska att vi vägrar släppa ifrån oss barnet så att pappa kan umgås med det.

Jag vägrar att min familj ska tvingas till vissa saker bara för att vissa vill statuera ett exempel för framtida generationer + att visa för omvärden hur jämställt Sverige är.
    Jag hävdar att jag och min man är de enda personer som har rätt att bestämma angående hur vi vill leva vårat liv.

• Secret

Ok, man säger att barnet behöver båda föräldrar, så varför inte förbjuda skillsmässor?
    En annan tanke...Om sossarna + kvinnoförbund vill att det ska var så jämlikt som möjligt då kan de göra typ stickprovskontroller hemma hos folket. Föreställ er: jag står och diskar och fästman ligger på soffan (hemma hos oss lagar han mat och jag diskar). Allting är lungt. Plötsligt öppnas dörren och Nalin Pekgul (ordförande för s-kvinnor), Gudrun Schyman stormar in. De tvingar mig lägga sig på soffan, Gudrun håller ett litet föredrag för mig hur jag blir utnyttjad medan Nalin tvingar min man att ta fram dammsugare och pekar på dammråttor.

Fånigt? jag jämställer en påtvingad föräldrarledighet med en sådan intrång i mitt privata liv

:D :D :D

• Secret

Det handlar inte om vad mannen vill. Det handlar om vad familjen i fråga behöver.

Och om familjen bestämmer att det är bättre att pappa jobbar , så är det deras beslut som måste respekteras.
    Ni som inte tycker det, kan ni förklara varför man inte ska respektera deras beslut?

• Secret

vissa säger att det materiella ska inte spela någon roll. Menar ni allvar? Menar ni att man ska flytta från huset? Och hur känns det när man inte har råd att köpa mat, kläder? Visst är det viktigt att pappa sak vara med sitt barn men hur gör man när pappa har ett företag(som några här påpekade tidigare)? Eller när mamma studerar och får 6900 kronor i månaden?
    Get real.

• Secret

Anna-Maja, menar du allvar att efter att familjen har verkligen kämpat för att kunna bo i ett hus och hade skaffat ett innan barnet födds måste flytta ut på grund av att pappa måste vara hemma i 5 månader?
    Skulle du vilja köpa bebiskläder från Myror, eller?
    Det handlar inte om status det handlar om att kunna försörja barnet och sig själv.

• Secret

Anna-Maja, ok, du får kalla mig för vad du vill. Jag vill att mitt barn ska ha det bra. Ingen kan någonsins övertyga mig att bebisar kan leva på kärleken och behöver inte mat, kläder och medicin.

• Secret

Man ska ändra systemet men inte folk som får illa av det. Höjd tak, sänkt arbetsgivaragvift för dem som har tagit ut föräldrarledigheten. Ni som är för lagstiftning vill påverka från fel hål, tycker jag. Påverka arbetsgivarna och inte familjen

• Secret

Anna-Maja, tycker du att det är ditt rätt att bestämma vem som ska få vara gravid och vem inte?

• Secret

menar ni att vi kan offra enskilda familjer för samhällets bästa? Hur många familjer, tycker ni, är OK att offra under ett år? *nyfiken*

• Secret

Dumma mig, och jag som trodde att meningen var att den enskilda familjen skulle ha det bra. Sorry, my mistake.

• Secret

Vilken dubbelmoral: först säger ni att det är fel att använda pengar som argument när man inte kan dela på föräldrarledigheten och sen säger man att familjen ska vänta tills de uppnår ett läge då man har råd att dela 50/50

• Secret

Det vill jag också veta: Hur gör man om man har enmansföretag?
    Ni som är för lagstiftning, vet ni att SJU AV TIO svenska företag är soloföretag? (företag som består av bara 1 person). Informationen kommer från företagarna . se

Förstår ni vilka konsekvenser skulle en sådan lagstiftning ha för den enskillda familjen och för hela samhället?

• Secret

"Hur i hela fridens namn ska det annars bli en förändring???? "

Ja, det fins några grejer som man kan göra. Till exempel höja taket. Man kanske ska göra att arbetsgivare får betala sänkt arbetsgivaravgift om den anställde tar ut föräldrarledigheten?

• Secret

Ztar, varifrån tror du att pengar till att bekosta ledigheten ska komma? Jag tror inte att det är realistiskt egentligen. Det skulle kosta för mycket för att det är så många som skulle vara lediga så länge.

• Secret

Jag håller inte med att det inte händer något. Tvärtom. Det finns ju många pappor som är pappalediga. Du kan ju inte mena allvar att det är som för 30 år sen?

• Secret

Då ska man tvinga resterande 90% till det eller?
    Ni kan vifta med vilka siffror som helst, jag hävdar att varje familj får bestämma hur de vill göra. Och jag tycker inte att det är OK att tränga sig in i personensprivatliv bara för att ma anser att personen i fråga måste göra som några politiska kvinnororganisationer tycker.

• Secret

l i s a ,

Jag tycker att din kommentar mot mig är riktigt otrevlig.

• Secret

Pa´sHeffaklumpan , tack för stödet :)
    Jag tror att jag startar en klubb för oss som är "insnöade". Vill du vara med ? :D

• Secret

Jag tycker tvärtom - att det handlar just om de enskilda familjerna. Ingen kommer någonsins kunna övertyga mig att staten har rätt att blanda sig i mitt privata liv.

Svar på tråden pappaledighet