• Anna-Maja

pappaledighet

Jag tycker också de kan höja taket istället. Då skulle det säkert bli mer jämlikt. I vårt fall innebär det, när min man är hemma med barnen, ett bortfall på massor med pengar. Närmare tio tusen kronor. Det kommer innebära att vi omöjligt kan köpa hus innan vi får barn. För vad ska vi betala lånen och andra saker med? I Stockholm där huspriserna är ganska höga blir det en omöjlighet att flytta om han ska kunna vara pappaledig. Och det vill han vara.

• Anna-Maja

la fille,

egentligen så kan jag också tycka att det är ett bra förslag. För att nå jämlikhet. Men tex i vårt fall skulle det innebära att vi måste flytta om det blir lag. Vi skulle helt enkelt inte ha råd att bo kvar i huset. (Nu har vi som tur är inte flyttat än och väntar nog med det). Jag vet inte hur det ser ut i andra städer men om jag tittar på våra kompisar så är det nästan alltid så att männen tjänar mer än kvinnorna (dels pga av ålder också), vilket gör att det blir ekonomiskt ohållbart att mannen tar ut halva ledigheten. Det är många som gärna skulle vilja dela lika, men som inte kan det för att det ekonomiska bortfallet blir för stort.

Jag tycker att taket ska höjas oavsett. De som tjänar mer betalar ju också mer i skatt och ska således kunna få mer tycker jag. Det finns självklart situationer där kvinnor tjänar mer och de ska självklart också får ut mer och ha ett höjt tak. Det ska ju gälla alla.

Så visst, om de höjer taket så får de gärna lagstifta om mer jämlik föräldraledighet.

• Anna-Maja

En till sak. Om vi inte behövde betala så mycket skatt utan själva fick förfoga över en större del av pengarna skulle jag kunna se en större anledning att lagstifta. Skrota högkostnadsskydd, barnbidrag, bostadsbidrag. Privatisera sjukhus mm. Då skulle vi ha mer pengar kvar och kan själva välja vart pengarna ska gå. I vårt fall till delad föräldraledighet och ett hus.

• Anna-Maja

la fille,

jag kan inte annat än hålla med. Jag vill inte heller att min lön ska påverkas av att alla andra kvinnor VILL vara hemma.

Jag tycker Hallonsylts förslag var det bästa jag hört på år och dar!

Lilac,
    jag är nästan helt säker på att anledningen till att du har de moderskänslor som du har är för att du är formad att ha det sedan barnsben. Känslan av att familjen är viktigast tror jag är för att många kvinnor blir itutade sedan barnsben att är man kvinna så ska man välja familjen först. Det har inget med gener att göra utan på sociala och kulturella påverkningar.

Om vi kunde välja skulle jag gärna överlåta halva tiden av ledigheten till min man. Och inte skulle jag vara en sämre mor för det.

Tyvärr ser det ofta ut så i samhället att kvinnor förväntas ta hand om familjen. Män förväntas inte alls det i samma utsträckning.

Om man lagstiftar om att man måste dela på föräldraledigheten kanske man kan komma ifrån dessa fördomar lite och det kan då leda till att kvinnor värderas lika högt på arbetsmarknaden och därmed får samma lön och samma arbetsvillkor som män.

Kvinnor som inte vill lämna över föräldraledigheten till sina män blir jag så förbannad på. Vad är det som säger att kvinnor ska ha större rätt till barnen? Män ska ha lika stor rätt till att vara hemma med sina barn som kvinnor.

Och, nej kvinnor är inte genetiskt bättre på att ta hand om barn eller familjen än män. Däremot så är de formade till att göra det och därmed pga av samhällets påverkan och samhällets acceptans också ofta tar ett större ansvar för hem och barn, men bättre, nej det är de inte.

• Anna-Maja

Det finns ju en miljon faktorer som påverkar hur vi blir som individer. Hur jämlikheten i den egna familjen såg ut när vi var små är EN av faktorerna.

Om det finns medicinska skäl att inte dela på föräldraledigheten så kan jag tycka att man kan få "dispens" men det gäller ju knappast merparten av Sveriges föräldrapar.

ztar,
    ja jag undrar också hur man kan vara man och inte vara feminist.

Ordet feminist har verkligen en dålig klang. Feminism, som jag tycker är ett otroligt dåligt ordval, är egentligen inget annat än jämlikhet, lika värde och lika villkor för alla individer i samhället.

• Anna-Maja

Jag är egentligen också för att man ska kunna välja fritt. Men om jag nu måste välja så är jag nog för en lagstiftning.

Många människor är extremt rädda för förändring och utveckling. Det märks här om inte annat.

Det är så intressant att se hur mentaliteten är. -Vi har alltid gjort så här och det är bra för oss. Min man kan inte städa eller laga mat osv. Fattar ni inte att det är för att ni är FORMADE så. Det är inte för att det ligger i generna. Era män behöver tydligen inte ta lika mycket ansvar hemma och männen är inte dummare än att de gör saker dåligt, då slipper de ju! En man kan städa lika bra som en kvinna och vise versa. Blir man tvingad till något så kan man det mesta.

Som någon skrev så är det sorgligt att den materiella statusen och standarden är viktigast och jag kan inte annat än hålla med. Jag är själv offer för detta och det är en av anledningarna till att jag är tveksam till lagstiftningen.

• Anna-Maja

Ja varför måste man bo i hus? I de flesta städer går det att få tag på hyreslägenheter om man väljer mindre populära områden eller i utkanterna. Måste man bo i en femma, räcker inte en tvåa? Måste man köpa kläder i märkesbutiker, det finns ju myrorna osv.

Vi är många som är offer för den materiella standarden och statusen

• Anna-Maja

För våra barns skull borde vi ju i så fall välja lagstiftningen. För att de ska kunna få en större valfrihet när de blir större. För våra barns skull borde vi dela allt mer lika mellan oss för att de ska kunna göra fler val i framtiden.

Man får väl vara lite förutseende och vänta med att flytta innan man har fått de antal barn man vill ha. Vad är det för fel med att handla kläder på Myrorna. Om du, Sectret bara erkände att du är ett offer för materiell standard/status, skulle jag inte fråga dig dessa frågor.

• Anna-Maja

Självklart behöver barn mat, medicin och kläder. Men det finns massor med lågprismat och billiga kläder att tillgå. Mediciner kostar förstås.

Om det nu är så att den ena pluggar och den andra jobbar och man bor i en liten två, eller etta, och man handlar billigast tänkbara osv och man ändå inte får ekonomin att gå ihop om pappan ska vara föräldraledig. Ja då får man väl planera bättre och se till så man inte blir gravid. Visst händer det ändå. Men jag tror jag aldrig hört någon som blivit gravid efter att ha använt både kondom, spermiedödande medel och p-piller/pessar/spiral.

• Anna-Maja

jinni,

jag tror, är inte helt säker, att man om man inte lever ihop med den man som man får barn med kan få de månaderna överlåtna från fadern. Har för mig att det var så för en kompis till mig. Redan nu har ju män två månader som är vikta för dem.

Jag tycker att man som individ får ta sitt ansvar och stå för sina handlingar. Jag tycker att varje individ både har rätt och ett ansvar att ta ut föräldralediheten. Jag ser oss som individer, inte som delar av par.

• Anna-Maja

Japp! Precis så blir det nog. Man får kanske planera för att det ska fungera då.

Svar på tråden pappaledighet