la fille,
jag kan inte annat än hålla med. Jag vill inte heller att min lön ska påverkas av att alla andra kvinnor VILL vara hemma.
Jag tycker Hallonsylts förslag var det bästa jag hört på år och dar!
Lilac,
jag är nästan helt säker på att anledningen till att du har de moderskänslor som du har är för att du är formad att ha det sedan barnsben. Känslan av att familjen är viktigast tror jag är för att många kvinnor blir itutade sedan barnsben att är man kvinna så ska man välja familjen först. Det har inget med gener att göra utan på sociala och kulturella påverkningar.
Om vi kunde välja skulle jag gärna överlåta halva tiden av ledigheten till min man. Och inte skulle jag vara en sämre mor för det.
Tyvärr ser det ofta ut så i samhället att kvinnor förväntas ta hand om familjen. Män förväntas inte alls det i samma utsträckning.
Om man lagstiftar om att man måste dela på föräldraledigheten kanske man kan komma ifrån dessa fördomar lite och det kan då leda till att kvinnor värderas lika högt på arbetsmarknaden och därmed får samma lön och samma arbetsvillkor som män.
Kvinnor som inte vill lämna över föräldraledigheten till sina män blir jag så förbannad på. Vad är det som säger att kvinnor ska ha större rätt till barnen? Män ska ha lika stor rätt till att vara hemma med sina barn som kvinnor.
Och, nej kvinnor är inte genetiskt bättre på att ta hand om barn eller familjen än män. Däremot så är de formade till att göra det och därmed pga av samhällets påverkan och samhällets acceptans också ofta tar ett större ansvar för hem och barn, men bättre, nej det är de inte.