Inlägg från: Pa´sHeffaklumpan |Visa alla inlägg
  • Pa´sHeffaklumpan

pappaledighet

Jag tycker inte att "staten" ska bestämma hur vårt familjeliv ser ut, är man mogen att skaffa barn tillsammans tror jag absolut att man är mogen att tillsammans bestämma hur man delar föräldraledigheten.

Kan bara svara för mig och min m2b, vi skulle få ett ekonomiskt bortfall på drygt 25.000:- i månaden (efter skatt) om han "tvingades" vara hemma. Vilket bland annat skulle innebära att vi skulle vara tvugna att flytta ifrån vårat hus.
    Dessutom har han egen firma och kan omöjligt vara "ledig" i ett halvår = inga kunder kvar. Han har inga anställda utan det är hans tjänster, kunskaper & erarenhet som hans kunder efterfrågar.
    Tror inte för ett ögonblick att han skulle bli en bättre pappa till vårt blivande barn av att vara "hemmapappa".
    Kontakten pappa-barn hänger inte enbart på om pappan är hemma under barnets första år utan på pappans enggemang i övrigt. Kvantitet är inte alltid lika med kvalitet

• Pa´sHeffaklumpan

la fille: Ja, vi har en dj bra privat ekonomi men för den sakens skull är 150.000:- mindre i ett halvår rätt mycke pengar. Dessutom spelar det liksom ingen roll om vi kan spara eller inte, många av m2b:s kunder skulle försvinna om han var borta ett halvår och då står vi där på noll.

Georgina: Undersökning efter undersökning visar att föräldrarna själva vill kunna bestämma hur föräldra försäkringen ska fördelas så varför ska då staten gå in och tala om för oss att vi inte förstår vårt eget bästa ??? Är politiker smartare än "vanliga svenssons" ????

Ja, jag har valt att vara hemma med mina två barn som numera är tonåringar, deras pappa tog ut sina 10dagar i samband med förlossningen och överlät resten på mig och jag kan säga att han har precis lika bra kontakt med barnen som jag har.

Och ja, jag kommer att vara hemma så mycke som det bara är möjligt med det barnet som vi väntar nu eftersom både m2b och jag är rörande överens om att det är den bästa lösningen för vår familj och jag är inte ett dugg orolig för att hamna i "kvinnofällan" - tänk i dagens samhälle så finns det faktiskt kvinnor som väljer att vara hemma och ta hand om familjen framför att vara ute i arbetslivet och vi gör det av fri vilja.

• Pa´sHeffaklumpan

ztar:
    Då är jag helt klart undantaget som bekräftar regeln. När jag växte upp så var det min pappa som stod för "markservicen" hemma eftersom min mamma pluggade samt satsade på att göra karriär så att vara "bullbakande mamma" är inget jag fått itutat med modersmjölken utan min egen uppfattning/känsla av hur jag vill leva mitt liv.

• Pa´sHeffaklumpan

ztar:
    Jag blir minst lika trött på alla "aggresiva" feminister som dykt upp under de senaste åren som inte låter mig tycka och tänka som jag vill utan att idiotförklara mig som gått i "fällan" och inte alls trivs med min livssituation eftersom mitt val inte stämmer överens med deras syn på ett lyckligt liv.

Ibland får jag känslan av att det inte längre handlar så mycket om jämnställdhet utan bara ett stort mansförakt.

• Pa´sHeffaklumpan

Kollade just en "nätundersökning" på Aftonbladet.
    Är det rätt att lagstifta om fem pappa månader?
    82.8% av 62 610 personer anser iINTE det

Tja, ska staten avgöra en sådan sak eller är familjerna kapabla att själva avgöra det??
    Vet iallafall att jag inte tänker rösta på ett parti som förespråkar lagstiftning....

• Pa´sHeffaklumpan

Secret: Håller med dig

• Pa´sHeffaklumpan

Fru Westin:
    Håller med dig ochså

Fram för familjens egen bestämmande rätt!!!

Jag kan inte förstå varför jag ska "tulla" på det som jag anser ger mig och resten av familjen ett lyckligt liv bara för att "statuera exempel för framtida generationer" som secret så bra uttryckte det hela

• Pa´sHeffaklumpan

idiotförklarad, insnöad, ojämnlik.... Ojdå, jag som i min enfald trodde att jag var lycklig och lever ett liv som jag trivs alldeles ypperligt med och inte vill byta bort

Tror att jinni har en liten poäng med att "likalöner" till stor del handlar om vilken typ av jobb man väljer att söka.
    Finns ju inte speciellt många män inom den underbetalda sjukvården.

Många pappor finns i bekantskaps kretsen men jag har aldrig hört någon klaga över att mamman i familjen tvingat dom att jobba och helt själviskt roffat åt sig barnledigheten.

Lever i tron att familjerna vet sitt eget bästa och planerar barnledigheten efter vad som passar familjen bäst och det som passar familjen bäst blir i slutändan det bästa även för barnet, för det är väl ändå barnen det hanldar om eller är det enbart en kvinnosaks fråga ???

• Pa´sHeffaklumpan

Scarlett:

Vi har världens bästa föräldraförsäkring och det enda som skiljer den från andra försäkringar är att den inte är individuell och att det skulle vara skälet till att det ska vara en 50/50 fördelning = rättvisa.

Hmm.... Rätta mig om jag har fel, men föräldraförsäkringen är väl individuell i allra högsta grad den är kopplad till ett barn och inte till respektiva förälder, eller???
    Föräldrar + barn = familj = ett iallafall i mina ögon

• Pa´sHeffaklumpan

Kräften:
    Antagligen så har dom en "hemma pappa" i bakgrunden eller så släpar dom med det stackars barnet på jobbet

• Pa´sHeffaklumpan

titioo:

Jag har inte förutsatt att kvinnosak - barnens bästa skulle vara motsatser.

Jag hävdar fortfarande att det är familjens sak att bestämma hur man delar upp föräldraledigheten.

Bland mina vänner så är det ingen pappa som har blivit "överkörd" av en egoistiskt mamma som roffat åt sig hela ledigheten utan man har diskuterat sig fram till den bästa lösningen för familjen och den har sett olika ut i alla familjer.

Jag vägrar fortfarande att likställa kvantitet med kvalitet utan kommer att stånga pannan blodig för att familjerna själva ska få bestämma vem som är hemma med barnet

• Pa´sHeffaklumpan

Secret:
    Stå på dig, vi lever i ett fritt land och alla har rätt att ha sin åsikt och bli respekterad för den - även vi bakåtsträvare som anser att familjen har rätt att styra över sin egen situation

• Pa´sHeffaklumpan

Secret:
    Anmäler mig som medlem direkt

• Pa´sHeffaklumpan

Ursäkta men jag tycker att ni går lite väl långt när ni tycker att secret inte ska utnyttja föräldraförsäkringen "om inte galoscherna passar" - vi som är emot en lagstiftad delan av föräldraförsäkringen har ingenting emot hur den ser ut idag och vi anser att familjen själv är fullt kapabel att bestämma över ledigheten.
    Vi opponerar oss emot att "staten" går in och detalj styr våra liv.

Måste ni bli så otroligt obstinata bara för att det finns ett antal som inte tycker som ni gör i frågan utan faktiskt lyckas lösa "problemen" på hemma plan.
    Jag har ingen större lust tvingas till lösningar bara för att "statuera exempel".

• Pa´sHeffaklumpan

Det är väl ingen som hindrar männen att vara pappalediga??? Mitt inlägg i debatten är att jag anser att det är familjens sak att själv bestämma vem som ska vara hemma med barenet och hur länge.

Tycker bara att det är så "roligt" att det finns en klick i samhället som anser att dom vet precis hur alla ska leva sina liv och vad som är bäst för dom.
    Undersökning efter undersökning visar att runt 80% av alla tillfrågade är EMOT kvoterad barnledighet, alltså 80% anser att familjerna själva kan bestämma vad som är rätt för vederbörande.

Jag har två tonårsbarn själv, deras pappa var inte pappaledig och jag kan inte på något sätt se att det skulle ha påverkat hans kontakt med barnen eftersom dom har en helt underbar kontakt.
    En pappa el. mamma som är "tvingad" att vara hemma med sitt barn är ingen bra förälder.
    Ja, jag valde att skaffa två barn med en pappa som inte ville vara hemma med sina barn och jag köper inte era åsikter om att han för den sakens skull skulle vara en dålig pappa.
    Jag har valt att få mitt tredje barn tillsammans med en man som inte kommer att kunna vara hemma med vårat barn men jag är helt övertygad om att han kommer att bli en helt fantastisk pappa ändå.
    Jag hävdar fortfarande att kvantitet inte är lika med kvalitet och sen får ni kalla mig bakåtsträvare, insnöad elöler vad ni vill jag väljer att leva mnitt liv utefter vad jag anser är bäst och där är det viktig för oss att själva styra över föräldraledigheten.

För mig är det enkelt, jag kommer aldrig att lägga min röst på ett parti som arbetar för en kvoterad föräldraledighet.

• Pa´sHeffaklumpan

NYCsvensk:
    Jag tycker inte att alla som inte tycker som jag gör har "fel" men jag måste väl få tala om mina åsikter precis som förespråkarna, eller??

• Pa´sHeffaklumpan

Jag tror att en kvotering av föräldradagarna bara skulle ha en marginell effekt på den positiva synen hos arbetsgivaren. Som sagt, valet att ta ut föräldraledigheten är ju frivilligt och jag tror att många män (de som redan nu väljer att inte vara hemma av div. olika skäl ) kommer att förlägga sin pappaledighet under semestertid istället så att det inte påverkar arbetet och vad har man då vunnit i jämnställdhetsdebatten?? Arbetsgivarnas ev trångsynthet vad det gäller föräldraledighet kommer knappast att mjukas upp bara för att man ändrar i lagen och handen på hjärtat har inte attityderna förändrats väsentligt bara de sista tio åren ??

Svar på tråden pappaledighet