• Georgina

pappaledighet

tycker det är JÄTTEKONSTIGT att skriva att "storebror ska inte bestämma" etc. I många andra länder har man inte ens hälften av Sveriges längd på föräldraledigheten! Staten ska väl inte lägga sig i hur ni löser det när ni får barn ALLS. Nej, låt marknaden och företagen ni jobbar på bestämma allt om föräldraledighet så får vi se hur lång den skulle bli...

• Georgina

heffaklump: Varför ska staten _överhuvudtaget_ bestämma om föräldraledighet då? Det borde väl var och en förhandla sig till isåfall. (om nu de inte ska lägga sig i familjelivet)

• Georgina

Ingen har fortfarande förklarat för mig hur det är okej att riksdagen bestämmer hur mycket föräldraledigheten ska vara, men ett ENORMT ÖVERGREPP om de skriver att den ska vara rättvist fördelad... Är det inte att lägga sig i familjelivet att bestämma hur lång den ska vara?

• Georgina

"Kvinnor med egna företag med nyfödda HAR ofta med sig barnet på jobbet eller så får pappa/farmor/mormor rycka in väldigt tidigt!"

jaha, och om de kan lösa det, varför skulle inte männen klara av det..?

och jag undrar FORTFARANDE varför ni som är emot förslaget tycker att det är HELT OKEJ att staten bestämmer hur lång föräldraledigheten ska vara. DET är tydligen inte överförmynderi?

• Georgina

Och till er som vill vara hemma med era barn: Visst, fine! Men jag tycker inte att staten ska bekosta att EN förälder ska få vara hemma, nej.

En jag arbetade med i somras berättade att hennes man ville vara föräldraledig, men företaget han jobbade på hade satt stopp. "Om du är det får du inte komma tillbaka till samma avdelning", hade de sagt. Den ATTITYDEN kanske en förändring av bestämmelserna kunde ändra på en del.

• Georgina

"Ärligt talat, jag tror inte att det kommer att vara så väldigt stor andel pappor som kommer att ha möjlighet eller vilja att ta ut all sin föräldraledighet,"

ha möjlighet... tror du verkligen att männen har SÅ olika förutsättningar från vad kvinnorna har?

Svar på tråden pappaledighet