• l i s a

pappaledighet

Ojoj. Länge sedan jag började koka men nu hände det! *s* la fille skrev det jag ville skriva men inte fick ur mig för jag satt här och kokade lite :D

Det ekonomiska problemen som uppstår när mannen "måste" vara hemma MÅSTE ju ses i dagern av att kvinnor (generellt sett) har lägre löner = kan/får lov att stanna hemma mer = mannen kan/får lov att jobba = kvinnan vid spisen och mannen på kontoret. Vare sig de vill de eller inte.

Visst hamnar kanske enskilda familjer i kläm till en början innan önskad effekt har uppnåtts - lika löner, lika status - men ibland är det absolut nödvändigt att lagstifta fram förändring. Tror jag. Den här frågan är så mycket, mycket större än antalet dagar. Det handlar om att så länge människor inte prioriterar jämställdhet före pengar (på alla nivåer) så måste "storebror" (som för övrigt är folkvald) ta till olika medel. Däribland lagstiftning. För det är ju det som är problemet, eller hur? Det materiella är viktigare än kvinnors och mäns lika värde?

Hepp!

• l i s a

en sak till... Jag tycker det är URUSELT av kvinnor att klaga på ojämställdhet, lägre löner, mäns makt etc. etc. När ska vi inse att vi är TVÅ sidor som upprätthåller strukturen? Kvinnor VILL inte lämna bort en bit av sin barnledighet. Män kanske VILL vara hemma men TVINGAS arbeta. Är inte det förtryck så säg?

Jösses, nu eldade jag i glöden va? :D

• l i s a

Var det fel att lagstadga bort barnaga också eller? Debatten gick het även då. Det var ett "enormt intrång i människors privatliv" etc.

• l i s a

Spättan, för att valfriheten är en myt. Eller snarare, valet finns kanske där men friheten i valet är nog ofta väldigt begränsad...

"Man kan visserligen göra vad man vill, men att vilja vad som helst står icke i vår makt."
    (Torbjörn Säfve, Kuperad lek eller skändaren från Skänninge, Stockholm 1990.)

Vår vilja är fostrad. Vi är formade, som Anna-Maja skriver, till att vilja leva på ett visst sätt.

Hänger på Hallonsylt. Varför är det männen som inte kan vara hemma med barnen eftersom företagen skulle gå i konkurs? Varför är det männen som måste arbeta för annars kan familjen inte köpa hus? HALLÅ??? Ser ni inte? Det är för att män FÅR HÖGRE LÖNER eftersom det är mer ATTRAKTIVA på arbetsmarknaden och RISKEN att de ska stanna hemma med bebisar/sjukt barn är MINDRE. Varför är det så då? Jo för att barn uppfostras till män och kvinnor. (Ja jag vet att det finns undantag)

Vi kommer inte få ett jämställt samhälle så länge pengarna styr. Tror ni slaveriet hade avskaffat sig självt?

• l i s a

Loka. Jag tycker givetvis att det är tråkigt. Absolut. För just den enskilda familjen. Men vi kan aldrig bygga ett samhälle på lagar som är klockrena för precis alla. Jag tycker det är värre med kroniskt lägre löner för kvinnor (som delvis hänger samman med barnledighet) än att enskilda familjer skulle få problem med ekonomin i en övergångsperiod. Det betyder inte att jag önskar familjer dålig ekonomi! Givetvis inte. Det betyder bara att jag anser att jämställdhet i längden är viktigare än privatekonomi i stunden.

Förmodligen måste man arbeta med övergångsregler etc. för att just sådana situationer som du beskriver inte ska uppstå men jag är övertygad om att man med tiden lär sig planera sina liv så att just sådana situationer inte uppstår.

• l i s a

Secret, tja... typ 40 är väl rimligt? Om 4500000 män får ökad rätt att umgås med sina barn. :D

Nej men allvarligt talat. Jag tror du förstår vad jag menade... Det handlar inte om att offra någon. Jag talar om principer. Men ja, i princip tycker jag det är bättre med en familj som måste byta bostad än en hel mänsklighet som vägrar förändras. Det skulle bli stor kris i vår familj också om vi fick barn nu och min man tvingades vara hemma. Det är jag beredd att "offra". Dock kommer det inte att inträffa eftersom det går att planera som annamaja skriver.

• l i s a

mario, tack för det! Jag var på vippen att dra paralleller flera gånger men känner mig får dåligt påläst ;)

Secret... men? Givetvis ska enskilda familjer ha det bra! Det är ju precis det även jag är ute efter. Jämför det med när man 1988 lagstadgade om att bilar ska ha katalysator. Herreguuud! En katalysator som går sönder kan orsaka brand och kostar massor med pengar att byta! Familjer skulle gå i bankrutt, intrång i familjers ekonomi och tänk om den börjar brinna! Vad är viktigast? Att en familj måste lägga ut kanske 10000 på en ny katalysator eller mindre dålig luft för alla barn?

• l i s a

jinni, nej det är inte en helt annan diskussion. Det finns liksom en anledning till att sådana yrken som i stor utsträckning utövas av kvinnor är just lågavlönade. Läkare har inte så dålig lön...

• l i s a

Pa´sHeffaklumpan. Trist om du känner dig idiotförklarad. :(

Det klart att man kan trivas med det liv man har! Det gjorde hemmafruarna på 40talet också.

Det är ingen kvinnosaksfråga och inte en mannosaksfråga heller för den delen - det är en människosaksfråga och i allra högsta grad en fråga som rör våra barns väl och ve. Jag vill inte att mina barn ska växa upp med olika förutsättningar beroende på kön.

• l i s a

mario och Scarlett - precis.

• l i s a

Fru Westin: Varför undrar du om "vi som förespråkar styrd pappaledighet" kommer från en akademikerfamilj? Varför undrar du vilka som tog hand om oss när vi var små? Och varför i hela friden undrar du åldern på oss?

Men för att svara.

1. Jag är 25 år.
    2. Nej, jag kommer inte från ett akademikerhem (är den första i familjen som läst på uni)
    3. Min mor och far delade på föräldraledigheten ovanligt mycket men mamma var hemma mest. De är födda på 50talet. Min mor och far kämpar för att upprätthålla jämlikheten i familjen med bilmek, matlagning, städning etc. etc. Men vanans makt är stor. Tyvärr.

Jag tror precis som du, Fru Westin, att bakgrunden påverkar en enormt! Det är just därför jag tror på det du kallar överförmyderi. Men jag säger också som flera här: Det är sorgligt att det ska behövas!! Det är trist att människor inte, utan tvång, kan arbeta för ett jämställt samhälle. Det är sorgligt att det var tvunget att lagstadga mot barnaga! Det är sorgligt att människor inte väljer det billiga framför det miljövänligare. Det är sorgligt, mycket sorgligt, att man måste ha en lag som säger att man inte får döda en annan människa! Det är sorgligt att det finns lagar som säger att du inte får stjäla. Det är sorgligt att det måste kvoteras. Det är sorgligt att vi måste lagstadga mot våldtäkt. Allt detta kan kallas överförmynderi och alla lagar inkräktar på "individens frihet". Så är det.

• l i s a

"Visst, det kanske tar lite tid men då kanske det får göra det"

Fråga: Hur lång tid får det ta då? Sedan 1974 då föräldraförsäkringen kom har det ju för bövlars knappt hänt något alls! Vet ni tex att:

"Det är många pappor som inte utnyttjar de dagar som är särskiljda för pappan i föräldraförsäkringen fullt ut. I de flesta län i landet är det endast 10?12 procent av totalt antal uttagna dagar med föräldrapenning som tas ut av pappor."

Va? 10-12%?? Det är ju inte klokt!

(källa: www.rfv.se/publikationer/pdf/red0001.pdf - Ger för övrigt intressant info)

• l i s a

Secret, vadå håller inte med? Titta på statistiken.

• l i s a

Secret, okej! Det är väl bara att acceptera att du inte bryr dig när det viftas med siffror. Men lägg dig då inte i diskussionen om vad som har hänt eller inte de senaste 30 åren.

• l i s a

Jag tänker inte ge mig in i någon personlig kamp här ;)

Svar på tråden pappaledighet