• Kräftan

pappaledighet

Tummen upp för Hallonsylt & Lisa! Hur ska det någonsin bli jämlikt i samhället om kvinnor & män inte börjar dela på att ta hand om barnen? Blir mörkrädd när jag läser att mannen inte kan vara hemma för att han inte kan göra 2 saker samtidigt. Väljer man att skaffa barn ska man väl sätta barnens bästa i första hand & barn behöver både mamma & pappa.

Blir sur när jag läser om kvinnor som minsann ska vara hemma hela föräldrarledigheten, som inte tänker dela med sig för de vill inte lämna sina småbarn hemma. Samma kvinnor som sedan gnäller över att det inte är jämlikt i samhället :-{ . Man kan inte bara vilja ha alla fördelar utan måste också ibland avstå från en del fördelar.

• Kräftan

2004-09-30 09:35 l i s a

Håller med!

• Kräftan

För att de kommade generationerna ska slippa bli lika insnöade & ojämställda som de nuvarande är, så hoppas jag att de lagstiftar om längre pappaledighet!

• Kräftan

Hej Fru Westin!

Svarar jag med:
    1) Jag är 33 år.

2) Kommer inte från någon akademikerfamilj och min mamma var hemma då jag var liten och växte upp. Min pappa arbetade.

Mina föräldrar är också födda på 30-talet och mamma skötte hushållet & pappa inget alls. Lagade mat ibland när han tyckte att det var kul .....

Tycker att det är bättre för mammor, pappor & barn om de vuxna delar på hushållsarbetet & ansvaret att ta hand om barn när de är små samt när de är sjuka.

För mig är det otroligt viktigt att min man & jag är jämlika & att vi lär våra ev. barn att män & kvinnor har samma rättigheter & skyldigheter.

Min man tjänar mer än mig & följdaktligen kommer det att kosta oss mer när han är föräldrarledig. Men för oss är det ett lätt val, pengar är betydligt mindre värt än jämställdhet & vardagslivet med ev. barn.

Håller med om följande som mario skrev:

Det ÄR sorgligt att detta lagförslag kommit upp. Det är sant, men det som gör det sorgligt är att lagförslaget verkar behövas.

• Kräftan

Bara undrar hur de kvinnor gör som driver egna företag & skaffar barn? Eller finns det inga sådana kvinnor.........

• Kräftan

Är det inte viktigt att ändra på att det på många arbetsplatser anses vara självklart att det är kvinnan som ska vara föräldrarledig & att det är hon som går ner i tid när det är dags att börjar arbeta.

För barnet & för jämlikheten, både inom familjen & i samhället är det viktigt att mammor & pappor delar på ansvaret för barnet.

• Kräftan

Men om de flesta kvinnor är hemma hela föräldrarledigheten & går ner i tid, då blir det ingen attitydförändring i samhället. Då tycker jag att det är motiverat att staten lagstiftar om det!

Hur i hela fridens namn ska det annars bli en förändring????

• Kräftan

Tycker att det är upprörande att det är år 2004 & att det är 10-12% av männen som tar ut föräldrarledighet & när de gör det så är det oftast en kort tid.

Varför tycker kvinnor & män att detta är OK?

• Kräftan

mario, du har också skrivit bra saker !

Är det inte så att OM man vill att män & kvinnor ska dela jämlikt på föräldarledigheten så går det att ordna.

Men annars är det väldigt lätt att bara säga att min man har så viktigt arbete, mkt att göra, eget företag, vi förlorar så mkt pengar, o.s.v. Då får kvinna ta större delen av föräldrarledigheten samt vara hemma från arbetet när barnet är sjukt & då blir det aldrig någon attitydförändring i samhället.

Är det verkligen så vi vill ha det? Inte jag ialla fall.

• Kräftan

Stor tack mario att du orkar hålla ångan uppe!

Vet inte riktigt vad som behövs för att människor ska förstå att det inte handlar om de enskilda familjerna, utan om samhället i stort.

• Kräftan

Jag vill också alltid bara tänka på vad som är bäst för mig, mig, mig. Aldrig vidga mina vyer & offra något för att alla människor i slutändan ska få det drägligt.

• Kräftan

mario & ztar , bra skrivet!

• Kräftan

Det handlar inte om att vara obstinat el. att statuera exempel. Jag är för en förändring i samhället!

Vill att det ska vara en självklarhet ÖVERALLT, i familjerna, på arbetsplatser etc. att både män & kvinnor är föräldrarlediga & tar hand om sina barn.

• Kräftan

Vem har sagt något om påtvingad pappaledighet? Vill han inte vara hemma behöver han inte. Men jag skulle inte vilja skaffa barn med en man som inte vill vara hemma!

• Kräftan

Som mario skriver, ingen har sagt något om dåliga pappor el. mammor. Ingen tvingar någon att vara hemma.

Om det någonsin ska bli så att kvinnor & män ska bli jämställda så måste det ske en förändring på arbetsmarknaden. Det måste bli lika självklart att män är föräldrarlediga som kvinnor. Jag vill att mina ev. barn ska få chans att leva i ett mer jämlikt samhälle än det vi har nu.

Det är helt uppåt väggarna att det bara är 12% av alla män som tar ut föräldarledighet. Kan inte förstå alls att det inte är fler män som är intresserade av att ta hand om sina egna barn.

• Kräftan

Jag låter som en skiva som har hakat upp sig, men:

Ni som har en helt annan åsikt, kan Ni inte förstå alls att delat ansvar om barn/familj/hushåll ökar chanserna till delad makt på arbetsmarknaden/samhället?

• Kräftan

Betr. amning så har jag lärt mig att ett barn inte kan överleva på att heltidsamma när det är 1 år. Barnet behöver även mat, som även en pappa kan ge. Om mamman & barnet vill amma kan man göra det på morgonen & kvällen.

Ingen har väl sagt att pappor ska föda barn & amma, eller?

De flesta är föräldrarlediga c:a 1 1/2 år år & då kan mamman vara hemma den första tiden när barnet behöver ammas & pappan kan ta över sedan.

Hävdar fortfarande att så länge kvinnan tar det allra största ansvaret för barn & familj så kan vi aldrig ett få ett jämlikt samhälle.

• Kräftan

Personligen tycker jag att det är betydligt värre om de flesta män inte VILL ta ut föräldrarledighet. Varför skaffar män barn om de inte är intresserade av att ta ansvar för dem? Eller tycker de att det är kvinnans ansvar?

Det verkar vara så att många kvinnor också tycker att barn är kvinnors ansvar. Män har ju så betydelsefulla arbeten att sköta .....

Svar på tråden pappaledighet