• NYCsvensk

pappaledighet

Nu har jag last alla inlaggen, ocj jag ligger helt klart i Kraftan, marios och hallonsylts lager, (ledsen om jag glomde nagon nu!!).

Kan forsta att det inte kanns kul att bli tvingad av big brother att gora nagonting, och att logiskt sett sa skulla alla fa bestamma sjalva, men det har ju inte funkats hittils, sa darfor tycker jag det ar bra att det borjar komma upp diskussioner om hur det kan andras. Att tvinga man att ta 5 manaders pappledighet ar kanske inte det basta svaret, men det ar en borjan.

Ni som ar sa negativa till tvingad barnledighet. Vad ar erat forslag till att jamna ut bilden som den ar just nu?

• NYCsvensk

Sa tycker secret och Pa's Heffaklumpan inte att det ar OK att man inte tar lika mycket barnledighet som kvinnor? For det ar ju bevisat om och om igen att sa inte ar fallet. Vad ar det som i sa fall ar daligt med att forsoka jamna ut den har orattvisan? Jag forstar att ni inte tycker om att staten lagger sig i, men hur skulle ni i stallet losa problemet. Tycker ni inte man har ratt att spendera lika mycket tid hemma som kvinnorna?? Jag fattar bara inte riktigt hur ni tanker, (bara att ni tycker att alla som inte tycker som ni har fel!!). Forstar att pa's heffaklumpan sitter i en situation da det inte kanske ar bast att tvinga hennes man att ta fem manader ledigt, men det gar val med all sannolikhet att bevisa och ordna upp. Secret tycker inte om staten, ja det ar ocksa forstaligt, men hur skall man andra pa situationen?? Kom med lite konstruktiva svar please.

• NYCsvensk

pa's heffaklumpan, ja du far absolut saga vad du tycker, jag har bara inte fattat vad du har tyckt innan det senaste inlagget!!!

Jag tycker ocksa familjen skall fa bestamma hur de vill dela upp ledigheten, men jag tycker ocksa det ar viktigt for man att fa ta del i barnledighet och for barn att fa va med sina fader pa samma satt som med sina modrar for det ar jamstallt. Detta hander inte nu och det ar orattvist.

Att mammor stannar hemma mer med sina barn an pappor leder kanske inte sa mycket till att barnen mar daligt, men det leder till exempel till att barnen lar sig fran tidiga ar att kvinnor skall varda och mannen skall gora karriar. Darfor sa ar nu kvinnor i majoritet inom vardyrken dar de inte tjanar sarskilt bra, eller mar sarkilt bra heller for den delen.

Sa for att jamstalla samhallet tycker jag den patvingade barnledigheten ar en bra ide. Vad har du for ideer om hur man skall jamstalla samhallet???

• NYCsvensk

Eftersom alla man maste ta 5 manaders ledigt sa kan ju inte foretagen saga, "du far inte ta 5 manader pappaledigt om du vill bli befordrad", darmed far de stanna hemma langre=mer jamlikt. Eller har jag missforstatt nagot nu???

Svar på tråden pappaledighet