pappaledighet
De flesta pappor till småbarn som vi känner tar ut föräldrarledighet 5-6 månader. Jag och min sambo är hemma/jobbar 40/60. Jag är hemma tre dagar i vecka och han två. Det fungerar toppen. Han ville inte missa vardagen med vår dotter, och det vill inte jag heller. Nyligen fick vi arbetsbrist på vårt jobb och jag frågade honom om han kunde gå ner till 1 dag i veckan. Han svarade "Nix, det här är mina två dagar , vill du vara hemma får du ta semester." Jag har ganska mycket semester sparad så det var inga problem. Nu åker vi på utflykter och gör skojiga saker tillsammans alla tre på vår dag.
Men tillbaka till det här med styrd föräldrarledighet. Det är ju nu (vår tjej är 1,3 år) som det händer så otroligt mycket. Hon lär sig nya ord och nya saker varje dag. Det vill ingen av oss missa. Det första halvåret är det mest amma, byta blöja och sova. Inte så jättekul. Varför ska jag som kvinna bara få vara hemma då och missa hela den här utvecklingen?! Vad är det för jämnställt med det?
Vi har tur som jobbar på flexibla arbetsplatser, vi kör 40/60 hela det här året och det är suveränt!