• ztar

pappaledighet

Staten BESTÄMMER inte hur länge den ska vara, den ger en MÖJLIGHET till att vara hemma i x antal dagar med x antal kronor i ersättning. Man kan VÄLJA att inte ta ut en enda dag eller fler dagar utan betalning. Sverige har en VÄLDIGT generös föräldraförsärkring.

• ztar

Kräftan
    Keep up the good work! :)

• ztar

Höja taket går inte, då måste de sänka någon annatstans, tex sjukskrivna, nej tack, annat förslag.

Sänkt arbetsgivaravgift = mindre pengar till staten= mindre att betala ut= sänkt tak!

• ztar

Vadå många?
    De blir väl inte längte tid bara för att pappan får hälften? Eller?
    Eller du kanske räknar på något annat vis???

• ztar

Kräftan
    Dessuttom tas dessa 12 % ut vid fottbollsvm, hockeyvm, osv osv.. Hmm undra varför..

• ztar

Om man är ensamstående får man hela föräldraledigheten ideg, detta kommer med all trolighet att vara kvar så.

Men har man varit med och satt ett liv till världen får man ta sitt ansvar också, punkt slut.

• ztar

Fru Westin

Klart att vi som växt upp med "hemmafru"-mamma och "karriärpappa" är mer för lagen, för vi har sett hur det går när "vi får välja själva", devs de rullar på i gamla hjulspår som det alltid har gjort!
    Det är VÄLDIGT få i mina föräldrars ålder där männen har hjälpt till lika mycket eller iallfall ganska mycket i hust.

De allra flesta har nog växt upp i bullbakande mammors hem med en pappa på visit lite nu och då...

• ztar

scarlett
    precis vad jag försökte förmedla!
    Det är en möjlighet att ta ut föräldraförsäkringen, inget tvång!

• ztar

Fru Westin
    Vad är då lägsat ålder för att få ha barn på dagis?

• ztar

Cheri
    Ensamstående mammor får hela förädraledigheten idag, det kommer att vara så även fast de lagstadgar.

• ztar

Jag tycker inte att man har rätt att gnälla på dagens samhälle om man inte röstar eller gör det minsta för att förändra det till det bättre. Då behöver man inte yttra sig om vad som borde/inte borde göras heller...

Blir så less på alla som gnäller på allt möjligt.... Gör något åt det då!!

• ztar

Mario och kräftan, ni har så rätt...
    Tuffa på! :)

• ztar

Precis, föräldraförsäkringen är en förmån, ingen rättihet!
    Passar inte galocherna, då är det bara att byta! som farmor säger :)

• ztar

Jämför tex. med hur det var när kvinnor skulle få rösträtt 1921, då var det kvinnor som offrade sina liv för den sakens skull, de blev skjutna under en demostartion i London 4st. (menar inte i samma mening att någon ska göra det nu)

Men ibland måste man göra "offer" för att saker och ting ska bli bättre.

• ztar

Dessutom har ju inte förslaget (som jag tolkat det) varit att det ska delas exakt 50/50, förslget är väl att man delar upp föräldradagarna i tre perioder, där en period är reseverad för mamman, en för pappan och den tredje får de göra som de vill med.

• ztar

Italien har inte heller betalt föräldraledighet...

Svar på tråden pappaledighet