• Borboleta

Min man våldtar mig

Lalalisa:
    Jag blir fruktansvärt upprörd av det du skriver. Jag känner med dig. Snälla, ta till dig alla svaren du får här.
    Jag tror att det enda rätta är för dig att lämna den här mannen. Det är aldrig lätt att bryta upp. Var själv gift i många år och bestämde mig till slut att lämna mitt ex. Jag var inte alls i samma situation som du, men mitt självförtroende var definitivt inte på topp. Och fast min situation inte alls var så jobbig som din, var det ett otroligt svårt beslut att ta. Men det var ett beslut jag var TVUNGEN att ta, för min egen skull, och för hans skull.
    Jag hade trott att vi skulle vara tillsammans alltid. Det är ju därför man gifter sig! Den tanken är inte lätt att ge upp. Antagligen har du de tankarna också.
    Jag var ensam ett tag efter att ha skiljt mig. Vet du vad jag upptäckte? Det var faktiskt ganska skönt!
    Fast jag håller med om att alla har en kapacitet för förändring, måste jag säga att i den här situationen tror jag du måste vara den som startar förändringen.
    Ingen annan än DU styr ditt liv. DU måste ta hand om dig själv. DU måste vara stark nu.
    Jag får känslan av att han inte skulle inse nyttan av terapi för sig själv, men det är nog trots allt vad han skulle behöva. Kanske älskar han dig, kanske tror han att han älskar dig, men hans beteende är inte friskt. Tro inte någonsin att det här är ett friskt beteende. Alla säger att förhållanden är som en "berg-och-dal-bana", att det går upp och ner. Men INTE så här. Det kan vara svårt att se objektivt på det när man är så involverad, och om man inte har något att jämföra med, men det SKA inte vara så här.
    Jag blev glad när jag läste att du har någon du går och pratar med. Om det är en psykolog säger jag bara "Bra gjort!". Att söka sådan hjälp är inte lätt, men hittar du rätt person kommer det att vara jättebra för dig. Det tar tid, men jag tror du måste prata om detta, bearbeta det. Du måste få hjälp med att liksom vinna tillbaka dig själv, och få tillbaka ditt självförtroende. Då kan du gå vidare.
    Och du, du är inte ensam att gå igenom sånt här. Tyvärr händer det alltför många kvinnor.
    Var stark! Respektera dig själv! Var en god vän till dig själv!

Skickar dig en telepatisk jätte-KRAAAAAAAAAAM!

• Borboleta

Lalalisa:
    Hur går det för dig? Oroar mig för dig! Du kan väl skriva och tala om hur det går.

Sara

• Borboleta

Lalalisa:

Vad jättebra att du ska gå till kuratorn idag. Gör det! Tveka inte! Det är en BRA och STARK sak att göra.

Det här kanske låter tramsigt, men jag tycker att varje gång du går in på toaletten och ser dig själv i spegeln, ska du säga högt till dig själv "Jag är en stark kvinna". Du kanske inte känner dig stark, men säg det ändå. Håll huvudet högt, ta på dig din stoltaste, starkaste min, se dig själv i ögonen och säg: Jag är en stark kvinna! Även om det känns som om du bara låtsas, tror jag jättemycket på att du kan påverka dig själv på det viset.

Du säger att du bor i södra delen av landet. Jag bor i Halmstad, och du får så gärna min mailadress om du vill. Säg bara till. Om du behöver skriva av dig, prata, träffas, behöver hjälp med något praktiskt, vad som helst. DU STÅR INTE ENSAM!

Kram,

Sara

• Borboleta

Lalalisa:

Hur går det? Skriv och berätta.
    Jag tror vi är många runt om i landet som tänker på dig.
    Du är starkare än du tror. Stå upp för dig själv. Hjälp dig själv.
    Kom ihåg - vill du kontakta mig så skriv bara det, så får du min mailadress här.

Kram,
    Sara

• Borboleta

Jag blir så orolig!!! Lalalisa, var är du?!! Snälla, skriv något!

Jag förstår inte heller varför den här tråden är borta ur "Relationer". Var ligger den nu? Jag får göra ett "sök" varje gång, nu.

• Borboleta

Såg nu att den är under "Samlevnad"...

• Borboleta

Fattade inte riktigt vad "troll" innebär, men tror jag börjar förstå nu.
    På ett sätt kan man ju hoppas att det var ett påhittat inlägg, för jag önskar verkligen ingen en sådan situation.
    Men jag kan inte förstå varför någon skulle "skämta" om det här.
    Därför skriver jag än en gång:

Lalalisa, hör av dig. Vi är många som tänker på dig!

Svar på tråden Min man våldtar mig