• Monn

Berätta för ny partner om Herpes

Eftersom herpes smittar även när man inte har blåsor är det väl ganska självklart att man berättar det innan man har sex första gången. Däremot är ju de flesta redan smittade (ca 80 % av befolkningen), men det är bara en liten del av alla de som redan är smittade som får blåsor.

Herpes omfattas inte av den lag som Loka skriver om.

• Monn

Nej nej, jag menade inte alls att du inte har berättat! Ledsen om du missförstod!

Jag har inte herpes (vad jag vet om) så för mig är det inget problem. Om din kille vet om konsekvenskerna tycker jag inte att du behöver oroa dig. Förmodligen är han redan smittad med antingen typ 1 eller typ2 sedan tidigare. Dessutom brukar inte symptomen vara lika besvärande för killar (killar besväras ju oftast inte lika mycket av svamp och kondylom heller, inte alltid men oftast).

• Monn

ztar

Nej, herpes går inte under smittskyddslagen. Smittskyddslagen omfattar sjukdomar som är livshotande, innebära långvarig sjukdom eller svårt lidande eller medföra andra allvarliga konsekvenser. Herpes kan inte innebära ett hot mot människors hälsa.

Klamydia finns med eftersom det kan få allvarliga konsekvenser om det inte botas i tid. Sedan är det oetiskt att inte tala om för en partner att man har herpes, men som sagt, de flesta vet inte ens om det.

Följande sjukdomar omfattas av smittskyddslagen:

- campylobacterinfektion
    - difteri
    - infektion med enterohemorragisk E.coli (EHEC)
    - giardiainfektion
    - gonorré
    - hepatit A-E
    - hivinfektion
    - infektion med HTLV I eller II
    - klamydiainfektion
    - kolera
    - infektion med meticillinresistenta gula stafylokocker (MRSA)
    - mjältbrand
    - paratyfoidfeber
    - pest
    - infektion med pneumokocker med nedsatt känslighet för penicillin G
    - polio
    - rabies
    - salmonellainfektion
    - shigellainfektion
    - svår akut respiratorisk sjukdom (SARS)
    - syfilis
    - tuberkulos
    - tyfoidfeber
    - virala hemorragiska febrar exkl. denguefeber och sorkfeber (nefropathia epidemica)

• Monn

Det är förresten en lista över allmänfarliga sjukdomar. Lagen omfattar även andra sjukdomar som är farliga. Det kan ju komma andra sjukdomar som inte står med i bilagan men som ändå är anmälningspliktiga/smittspårningspliktiga (ex. sars kan jag tänka mig). Det är det regeringen som beslutar om.

• Monn

Den jag refererade till är från 2004.

Vad jobbar du med, skorpionen?

• Monn

skorpion, låter spännande. Jo, jag vet att det finns en lista till, orkade inte leta reda på den bara. Vet faktiskt inte ens var jag hittar den. Jag är egentligen inte så insatt, gillar bara att läsa lagboken :D

Svar på tråden Berätta för ny partner om Herpes