• abnocto

    Berätta för ny partner om Herpes

    När i ett nytt förhållande berättar ni som har herpes det för partner? Och använder ni sedan alltid kondom för att vara säker på att partnern inte smittas.
    Jag har herpesutslag ofta så det där är jättesvårt. Ibland tror jag inte partnern inser att han kan bli smittad när som helst. Tänk om man kunde slippa eländet!

  • Svar på tråden Berätta för ny partner om Herpes
  • Loka

    INNAN man har sex första gången i alla fall!

    Det vore väldigt oansvarigt att inte berätta, sen finns det väl någon lag (tror jag) som säger att man MÅSTE berätta om man lider av en sexuelltöverförbar sjukdom (eller gäller det enbart HIV?).

  • Monn

    Eftersom herpes smittar även när man inte har blåsor är det väl ganska självklart att man berättar det innan man har sex första gången. Däremot är ju de flesta redan smittade (ca 80 % av befolkningen), men det är bara en liten del av alla de som redan är smittade som får blåsor.

    Herpes omfattas inte av den lag som Loka skriver om.

  • MsKingston

    Jag håller med Loka, väldigt oansvarigt att inte berätta om sin ev. sjukdom INNAN man har sex första gången. Jag skulle bli både arg och sårad om killen inte berättade det förrän senare.

    Sen kanske man inte berättar på första dejten ;)

    Jag trodde att lagen gällde ALLA könssjukdomar, men där ser man :o

  • abnocto

    Ni får det alla att låta att jag inte berättade innan jag har sex. Nu har jag bara haft ett förhållande sedan min Herpes uppdagades och nu när jag träffat en ny är jag bara nyfiken hur andra gör. Frågan är om man ska berätta tidigt så killen har en chans att "backa", eller strax innan man har sex. Så roligt är det inte att berätta.... det är trots allt en könssjukdom man aldrig blir av med.
    Och hur var det med skyddet? Skyddar ni er alltid med kondom eller hur gör ni? Min nuvarande kille vill inte använda kondom så jag är livrädd för att han ska bli sjuk, men jag kan ju inte tvinga honom om han känner till konsekvenserna.

  • MsKingston

    Nej, inte tror vi att du inte berättar, bara att det är oansvarigt om man nu inte gör det. Alltså att vi tycker att man borde berätta innan man har sex första gången. :)

    Jag använder alltid kondom (nu för tiden) när jag har sex. Och speciellt om jag inte varit tillsammans med killen en lång tid. Jag tycker att du ska propsa på att använda kondom. Det finns absolut ingen anledning till att inte skydda sig.

  • Loka

    abnocto
    Det var INTE illa menat och jag menar inte att DU är oansvarlig, däremot tycker jag att det vore oansvarligt om man inte berättar utan låter bara låter tiden gå.

    Sen ang. din pojkväns inställning till kondomer , vet han hur barn blir till? Om inte hoppas jag att du berättar för honom, om han nu inte vill ha barn med dig på en gång . (anser faktiskt att han är väldigt oansvarlig med sitt sexliv) Blir fruktansvärt irriterad på killar som "tar för givet" att det ska vara tjejen som skyddar sig mot graviditeter !!!!!

  • Monn

    Nej nej, jag menade inte alls att du inte har berättat! Ledsen om du missförstod!

    Jag har inte herpes (vad jag vet om) så för mig är det inget problem. Om din kille vet om konsekvenskerna tycker jag inte att du behöver oroa dig. Förmodligen är han redan smittad med antingen typ 1 eller typ2 sedan tidigare. Dessutom brukar inte symptomen vara lika besvärande för killar (killar besväras ju oftast inte lika mycket av svamp och kondylom heller, inte alltid men oftast).

  • ztar

    Monn
    Men nog går väl herpes under "smittlagen"? Klamydia gör ju det och det kan man ju bota? Vore ju underligt om herpes som är kronsikt inte gjorde det? Har så för mig det.....?

  • abnocto

    Jorå, killen vet hur barn blir till Men jag har skydd sedan tidigare och han tycker inte att vi ska behöva dubbelskydda oss. Vilket i och för sig jag håller med om då jag som många andra tycker kondom tar bort lite av känslan och gör ett avbrott i "hettan". Men man kanske måste vänja sig när man har Herpes, suck?

  • abnocto

    Kan också upplysa om att Herpes INTE går under "smittlagen" så jag kan sprida hur jag vill (huuu, hemska tanke, önskar inte ens min värsta fiende detta)

Svar på tråden Berätta för ny partner om Herpes