• Man 35

Porr...

Vi män kan ju titta på porr av många olika anledningar...det kan ju handla om att han vill i fantasin utforska delar av sin sexualitet som han inte vågat visa för dig, leva ut sina sexuella drömmar, kanske fantasier som han vill hålla just som fantasier... det kan finnas många anledningar.

Men helt självklart ska han inte ljuga för dig på det där sättet! Om han kände att han inte kunde sluta ladda ner filmer och titta på dem, så borde han sagt det, istället för att ljuga för dig på det där sättet, jag förstår verkligen att du känner känner dig ledsen och kränkt.

Samtidigt så kanske du ska fundera på om du med din reaktion gjorde det möjligt för honom att vara ärlig?
    Jag menar inte på något sätt att försvara hans lögner, men kanske väl förklara.....

Du skrev t ex att "det var inga roliga titlar" på de filmer han laddade ned.

Om han t ex har fantasier om t ex oralsex och laddar ned filmer på detta tema, och du säger till honom att han är en pervers knöl som tittar på oralsexfilmer, så har du ju ganska effektivt dämpat hans lust att prata öppet med dig om sina fantasier.

Han verkar ju ha ett väldigt starkt behov av att titta på dessa filmer, om han ljuger dig rakt i ansiktet, så ni borde lägga en del tid på att reda ut grundorsaken till hans smygtittande.

Hoppas ni kan reda ut det!

• Man 35

Som jag skrev så tror jag inte direkt det gynnar diskussionsklimatet i en relation om man tar positionen att "aktivitet X är JÄTTEFUL". Stor chans att killen kommer berätta om sina sexfantasier under de betingelserna....

• Man 35

KC:

Intressant att du har en så tydlig bild av vad jag fattar och inte fattar. Det måste kännas bra att så säkert veta vad andra tänker... Att det är en politisk fråga för dig framgår med all önskvärd tydlighet, men bara för att du tycker en viss sak så är det faktiskt inte så att det du tycker automatiskt är sant. Att jag inte fördömer ?porr? lika svepande som du innebär inte att jag är omedveten om kontext och subkontext i många porrfilmer där kvinnan objektifieras och mannens behov sätts i centrum.

Min enda tanke med mina inlägg har varit att försöka ge Millalollo lite infallsvinklar på sitt dilemma med en ljugande/porrsurfande man, utan att lägga någon värdering i vad hon eller hennes man gillar/ogillar.

Att du KC sedan vill nyttja denna tråd som ett forum för att propagera för din egen övertygelse kan jag inte göra så mycket åt.

• Man 35

KC:

Jag får be om ursäkt om jag lät överlägsen i tonen, jag triggade väl på ditt sätt att skriva att jag inte förstått någonting & ?Förstår du??, som jag uppfattade som lätt mästrande, men det var väl dumt av mig att skruva upp tonen ytterligare.

Jag uppfattade som att du ganska svepande fördömer ?porr?, utan att beakta nyanser.

Jag tycker den mesta porr som produceras verkar vara ren skit, men långtifrån all porr är sådan. Det finns nyanser även i helvetet.

Du skriver "För övrigt är det ju lustigt att du inser problematiken med porr men inte inser att ett avståndstagande från den typ av porr som förnedrar är nödvändigt för att faktiskt hela samhället ska kunna förändras."

Här måste jag nog säga du tillskriver mig åsikter som jag inte har. Jag har inga som helst problem med att ta avstånd från förnedrande porr, det jag har problem med är att utan nyanser ta avstånd från porr.

Jag tycker det är intressant att diskutera kring porr, men ofta tycker jag att man kan hamna i låsningar baserade på att definitionen av porr varierar. Om jag med ?porr? avser en film där en eller flera personer har sex framför kameran, så säger ju det inget om vilken typ av sex det handlar om (dvs om det är förnedrande, eller erotiskt, eller om det är homoporretc). Om den man diskuterar med sätter likhetstecken mellan ?porr? och ?film där 10 killar gangbangar halvt neddrogade kvinnor från samhällets botten?, så är det ju klart att det blir svårt att diskutera för eller mot porr, om den bakomliggande definitionen skiljer så mycket mellan de som diskuterar. (och nu säger jag inte att just detta är exakt din definition av porr, det är menat som ett exempel).

Svar på tråden Porr...