• Millalollo

Porr...

Jag upptäckte för ett par månader sedan att min sambo laddar ner en massa porr som han sitter och kollar på på nätterna. Jag blev jätteledsen och konfronterade honom. Ha sa att han behövde det ibland om jag ville sova och han inte ville "tränga sig på mig". Jag berättade att kände mig väldigt ledsen och otillräcklig. Vill tillägga att vi har ett bra samliv (3-4 ggr/vecka). Jag tänkte att ok , jag får väl försöka acceptera detta. Män ör män, kvinnor är kvinnor. För några veckor sedan såg jag på datorn att han kollat igen (massor) och det var inga roliga titlar. Han skämdes jättemycket då jag konfronterade honom och lovade att sluta. Han erkände att han nog var lite "porrberoende". Han sa att vår reletion är det viktigaste i hans liv och han vill inte att lite porr ska förstöra det vi har. Han rensade hårddisken och slängde bort alla gamla filmer han hade kvar från innan vi träffades, som ett bevis på att han tog mig på allvar. Han tittade mig i ögonen och LOVADE att det inte ska hända igen. För mågra dagar sedan upptäckte jag att han inte alls har slutat. Jag är så ledsen och så kränkt. Känner mig bedragen. Jag kan ha sex med honom och har det ofta för att jag behöver det. Men jag kan inte älska med honom. Jag kan inte lita på honom. Jag funderar mycket på att lämna honom för jag mår så dåligt. Jag ligger i sängen på kvällen efter att vi haft sex, och han har gått till datorn och undrar vad han gör. Hade vi inte haft hus och barn så skulle jag nog gått. Jag kanske överreagerar?

• Svar på tråden Porr...
  • l i s a

Hej.

Jag kan inte säga om du överreagerar när det gäller själva porrtittandet. Personligen har jag inget problem med sånt (när det håller sig på en nivå som inte stör vardagslivet). Jag tycker däremot INTE att du överreagerar när det gäller att han faktiskt tittade dig djupt i ögonen och lovade bara för att bryta det sedan!! Det är inte ok och det hade jag verkligen reagerat på oavsett vad min fästman hade lovat.

Jag tycker nog att du ska konfrontera honom igen men börja med att fokusera på hur det kommer sig att han LOVADE och sedan bröt det i stället för själva porrtittandet. Hur ska du kunna lita på honom när det gäller andra saker han lovar om han så uppenbart kan bryta andra löften och veta att han sårar dig?

Vet inte om det var mycket till svar men om du konfronterar är mitt tips att liksom hålla isär ämnena.

Kram!

• Man 35

Vi män kan ju titta på porr av många olika anledningar...det kan ju handla om att han vill i fantasin utforska delar av sin sexualitet som han inte vågat visa för dig, leva ut sina sexuella drömmar, kanske fantasier som han vill hålla just som fantasier... det kan finnas många anledningar.

Men helt självklart ska han inte ljuga för dig på det där sättet! Om han kände att han inte kunde sluta ladda ner filmer och titta på dem, så borde han sagt det, istället för att ljuga för dig på det där sättet, jag förstår verkligen att du känner känner dig ledsen och kränkt.

Samtidigt så kanske du ska fundera på om du med din reaktion gjorde det möjligt för honom att vara ärlig?
    Jag menar inte på något sätt att försvara hans lögner, men kanske väl förklara.....

Du skrev t ex att "det var inga roliga titlar" på de filmer han laddade ned.

Om han t ex har fantasier om t ex oralsex och laddar ned filmer på detta tema, och du säger till honom att han är en pervers knöl som tittar på oralsexfilmer, så har du ju ganska effektivt dämpat hans lust att prata öppet med dig om sina fantasier.

Han verkar ju ha ett väldigt starkt behov av att titta på dessa filmer, om han ljuger dig rakt i ansiktet, så ni borde lägga en del tid på att reda ut grundorsaken till hans smygtittande.

Hoppas ni kan reda ut det!

• Texas

Jag tror inte att din man gör det för att han inte känner att du inte räcker till för honom. Jag förstår precis hur du känner för jag råkade ut för samma sak. Sedan började jag kolla lite på de bilder och filmer som min man laddat ner och fann dem själv lite spännande. Porr känner jag absolut inte är ett subsitut för riktigt sex med någon man älskar. Det är nog inte så att din man jämför dig med tjejerna i porrfilmerna. Jag tror inte att det är så farligt att din man kollar på lite porr så länge som det inte blir för mycket.

• K.C

Jag tycker INTE att porr är ok. Vad män behöver.. det är ALLTID vad män behöver... Porr är kränkande för kvinnor (och eftersom vi disukterat detta förut så vill jag säga att det finns erotik som är mer på bådas villkor så behöver ingen säga det): dels för många av kvinnorna i filmerna, dels för att branschen är så otroligt smutsig och dels för hur killar blir matade med att sex ska vara och för att tjejer i vanliga livet tror att de måste efterleva det där.. Porr kan omöjligt ha nåt gott med sig och jag tycker absolut inte att du överdriver som blir ledsen av att han kollar på det. Det hanldar faktiskt om att som en som tar del av porr ha koll på vad det är man stödjer.

Tycker även det är fult av honom att ljuga och det låter ju som ett beroende om han rensar allt och sen ändå laddar ner igen. Antingen det elelr så hade han aldrig tänkt försöka...

Du får helt enkelt tänka efter hur vitkigt det är för dig att han håller sig ifrån porren. vet att många tjejer inte har något emot porrtittande killar, men är du inte en av dem så måste du nog ta dina känslor på allvar. Och känns det väldigt allvarligt är det synd om ett hus står emellan.

Tycker det låter skumt att han går upp efter sex och jag förstår verkligen att du känner dig ensam då. Var stark, bara. Du har inte fel i det här.

• Josefine_

Kan bara instämma med K.C:
    Visst innebär ett förhållande att man måste kompromissa på olika områden men absolut inte alla! Att fortsätta med något som får ens partner att känna sig kränkt och otillräcklig det är inte att visa kärlek och hänsyn.

• K.C

ja, för allt utgår jämt ifrån hur porr kan skada förhållandet och ifall man blir svartsjuk. Tycker det handlar om vad porr faktiskt ÄR och vad det bidrar till i vårt samhälle...

• Dallandra

Jag instämmer helt i både K.C och Josefines inlägg!

• Mastermind

Usch, jag blir så trött på det här..

Millalollo - Jag tycker synd om dig som fått reda på det på ett så hemskt sätt (konfrontation), och att din sambo bröt ett väldigt viktigt löfte. Ni behöver en massa tid och samtal för att komma över det här, men finner ni båda viljan och orken så kommer ni att klara det tillsammans, och vara otroligt mkt starkare i ert förhållande efteråt.
    MEN jag tycker att det var otroligt korkat att skriva att "Män är män, kvinnor är kvinnor". :( Det finns faktiskt kvinnor som också kollar på och njuter av porr, och det finns mängder av porr som inte är kvinnodiskriminerande. Sluta könsgeneralisera!

• K.C

mängder..?
    Det kanske finns viss porr, jag skulle hellre kalla det erotik om det är på bådas villkor, men det man ser mest av, det som finns mycket av på nätet är för det mesta inte av den typen.
    Det är nog ändå viktigt att vi som tjejer tänker till lite vad som gynnar oss dåligt i längden. Det är inte alltid så positivt att vara "vidsynt". Ibland blir man FÖR generös.

• Mastermind

K.C - Det är möjligt att vi kommer att snärja in oss i ordklyverier ang porr/erotik, så jag tänker inte gå in i den frågan något djupare. Men ja, jag har en massa porr som inte är kvinnoförnedrande, och jag skulle ju gissa på att det jag har endast är en bråkdel, om en det, av vad som finns "där ute".
    Det där med att vara vidsynt och generös kan jag inte heller uttala mig om, då det är jag som kollar på mest porr i vårt förhållande. Jag kollade knappt på porr innan jag träffade min sambo, mest eftersom jag inte vågade köpa/ladda hem något, men jag har länge tyckt att det var spännande. Och när jag fick reda på att min sambo hade porrfilmer så blev jag överlycklig och "tog över" hans "samling" och utökade den. ;) Min sambo hade en massa porrfilmer från slutet av ett tidigare, dåligt förhållande och från en period som singel, men nu kollar han knappt på porr längre, även om jag försöker uppmuntra honom (spec när jag ska iväg på en resa under en längre tid). Så tänk vad det kan vara olika från förhållande till förhållande.

Svar på tråden Porr...