• Millalollo

Porr...

Jag upptäckte för ett par månader sedan att min sambo laddar ner en massa porr som han sitter och kollar på på nätterna. Jag blev jätteledsen och konfronterade honom. Ha sa att han behövde det ibland om jag ville sova och han inte ville "tränga sig på mig". Jag berättade att kände mig väldigt ledsen och otillräcklig. Vill tillägga att vi har ett bra samliv (3-4 ggr/vecka). Jag tänkte att ok , jag får väl försöka acceptera detta. Män ör män, kvinnor är kvinnor. För några veckor sedan såg jag på datorn att han kollat igen (massor) och det var inga roliga titlar. Han skämdes jättemycket då jag konfronterade honom och lovade att sluta. Han erkände att han nog var lite "porrberoende". Han sa att vår reletion är det viktigaste i hans liv och han vill inte att lite porr ska förstöra det vi har. Han rensade hårddisken och slängde bort alla gamla filmer han hade kvar från innan vi träffades, som ett bevis på att han tog mig på allvar. Han tittade mig i ögonen och LOVADE att det inte ska hända igen. För mågra dagar sedan upptäckte jag att han inte alls har slutat. Jag är så ledsen och så kränkt. Känner mig bedragen. Jag kan ha sex med honom och har det ofta för att jag behöver det. Men jag kan inte älska med honom. Jag kan inte lita på honom. Jag funderar mycket på att lämna honom för jag mår så dåligt. Jag ligger i sängen på kvällen efter att vi haft sex, och han har gått till datorn och undrar vad han gör. Hade vi inte haft hus och barn så skulle jag nog gått. Jag kanske överreagerar?

• Svar på tråden Porr...
  • l i s a

Millalollo, jag är en av de som skrev att jag inte har något direkt emot porr. Givetvis finns det olika typer av porr och jag håller faktiskt inte alls med KC med flera om att den mesta porren är kvinnoförtryckande. I de allra flesta filmer jag har sett så njuter tjejen och blir tillfredsställd men det handlar ändå inte om någon "Emmanuelle" eller vad den där softerotiken kallas ;) Men visst finns det också filmer som är direkt förnedrande mot kvinnor OCH mot män! Just den typen stödjer jag inte men jag slutar inte titta på actionfilmer över lag bara för att jag tycker Charlies änglar är "kvinnoförnedrande". Hänger ni med?

Skulle jag vilja att min dotter blev porrskådis? Varför frågar du inte om min ev. son? Menar du att det är okej för killar men inte för tjejer att delta i porrfilmer? Snacka om ogiltigförklarande av kvinnors omdöme! Jag tycker inte att ditt underförstådda argument att jag inte skulle vilja se mina barn som porrskådisar räcker för att bojkotta hela porrindustrin, jag tycker inte ens det är relevant!

• K.C

man kan inte jämföra killars ohc tjejers deltagande i porrfilm eftersom män har ett övertag över kvinnor överallt i samhället. man kan däremot prata om INDIVIDENS kränknign, men det är ju en annan sak...

Tycker absolut man ska undvika charlie´s änglar om man anser att det kränker kvinnor. någonstans måste vi fan börja.

att det finns några filmer som emanuelle innebär inte att majoriteten är sån - om man tror att den största delen av all porr är på lika villkor har man intingen en sned bild eller så har man fel fakta.

• Galenpanna

Vad är det för fel att han tittar på porr? Ursäkta men, tänder inte du på porr? Jag kan förstå att du blir besviken/arg och ledsen när han säger att han ska sluta och ljuger - just för att han LJÖG. MEN häng inte upp dig på att han tittar på porr då & då.
    Jag själv kan tända på porr och min kille behöver inte alltid sitta bredvid och hålla mig i handen då jag gör det. Jag älskar inte honom mindre för det! Och jag har heller inget emot att han tittar. Så länge vi är öppna med det och inget hymlas med.

Däremot så kan jag väl tycka det är lite märkligt att han måste titta efter att ni haft sex/när du gått och lagt dig etc
    Kanske just för att du skapat ett "ajjabajja-område". Han vet att han inte får för dig, det bir då ännu mer intressant & spännande. Han smyger helt enkelt med det för att han tror att han måste det.

Så länge "lite" oskyldigt tittande inte påverkar ert sexliv eller att han går ut och träffar andra i smyg så tycker jag nog att du skall fundera på varför det är så hemskt att han tittar på det.
    han tänder ju bevisligen på dig, varför inte glädjas åt det?
    Varför inte titta på de där filmerna tillsammans? Om han nu njuter/tänder på det? Vem vet, du kanske också får ut något av det...

Mvh
    G

• Mastermind

Millalollo - Om min ev framtida dotter (eller son) skulle vilja bli porrskådis så hade jag pratat med dom om allvaret i det hela, och ville dom fortfarande vara i den branschen så hade jag stöttat dom och sett till att allt gick schysst till. Det är väl det bästa en mamma kan göra? Om barnet (och då är dom nog ändå inte "barn" längre, i den bemärkselsen) har bestämt sig för något så kan man ju sällan övertala dom artt låta bli, och då är det bättre att vara vid deras sida och finnas där, istället för att förkasta dom och förbjuda och hålla på. Och så skulle jag göra OAVSETT vad min son/dotter skulle vilja göra.

• Millalollo

Lisa: Ja, jag kanske borde ha skrivit din eventuella son också. Jag har en av varje och jag skulle verkligen inte vilja att någon av dem ägnade sig åt porrbranschen. Men jag är kvinna och ser det ur mitt perspektiv. Jag gillade det du skrev att hålla isär ämnena när/om jag orkar ta upp det igen...

Galenpanna: Men det påverkar ju vårt sexliv negativt. Jag känner mig kränkt, otillräcklig, bedragen, äcklad men mest ledsen. Jag gillar inte porr helt enkelt. Jag gillar att ha sex och att veta att han har kollat på porr efter det att vi haft sex eller kvällen innan är direkt avtändande för mig. Och hur kan jag veta att han inte är fysiskt otrogen när han har lovat en sak och omedbart bryter sitt löfte till mig när han vet hur jag känner...

KC: Jag gillar dig!
    Lily: Jag kanske ska börja gosa lite med en arbetskamrat :)

• Man 35

KC:

Intressant att du har en så tydlig bild av vad jag fattar och inte fattar. Det måste kännas bra att så säkert veta vad andra tänker... Att det är en politisk fråga för dig framgår med all önskvärd tydlighet, men bara för att du tycker en viss sak så är det faktiskt inte så att det du tycker automatiskt är sant. Att jag inte fördömer ?porr? lika svepande som du innebär inte att jag är omedveten om kontext och subkontext i många porrfilmer där kvinnan objektifieras och mannens behov sätts i centrum.

Min enda tanke med mina inlägg har varit att försöka ge Millalollo lite infallsvinklar på sitt dilemma med en ljugande/porrsurfande man, utan att lägga någon värdering i vad hon eller hennes man gillar/ogillar.

Att du KC sedan vill nyttja denna tråd som ett forum för att propagera för din egen övertygelse kan jag inte göra så mycket åt.

• K.C

Millalollo: Då skiljer du dig en del från MAN35.. Jag gillar dig med. Du har en sund syn på saker tycker jag!

MAN 35: FÖr det första undanber jag mig den där överlägsna tonen som du använder dig av mot mig. Av ditt förra svar att döma tyckte jag inte du verkade förstå meningen i det jag skrev. Därav mitt svar.
    Om du förstår och ändå tycker att porr (som den oftast ser ut) kan vara något försvarbart så tycker jag verkligen att det är dags att vaska sitt samvete lite.

Jag använder väl detta forum som alla andra att genom mina åsikter kanske hjälpa nån som har en speciell fråga. Det råkade bli av lite politisk karaktär nu eftersom jag anser att många missar poängen genom att vilja tillåta killen att kolla, medan det kanske inte alls ska handla om vad killen gör och inte (samt vissa tjejer) utan om vad det innebär i lite större perspektiv än ens egna dator och ens egna video.
    Tycker att det är synd att du som man inte hakar på här.

För övrigt är det ju lustigt att du inser problematiken med porr men inte inser att ett avståndstagande från den typ av porr som förnedrar är nödvändigt för att faktiskt hela samhället ska kunna förändras.

• Dallandra

K.C : Jag är helt och hållet med på din linje! Du tar orden ur munnen på mig ;)

• K.C

Dallandra... Tack för stöd! Skönt att höra. Ibland tycker man det lustigt att inte alla är överens, liksom.

• Texas

Håller med lisa och galenpanna. Tycker att det här med porr inte är så farligt. Gillar själv att kolla då och då. Tycker att det är lika förnedrande för både killar och tjejer. Men vi är alla olika och tycker olika. Kanske bör Millalollo och hennes man disskutera hur de uppfattar porr.

Svar på tråden Porr...