• Millalollo

Porr...

Jag upptäckte för ett par månader sedan att min sambo laddar ner en massa porr som han sitter och kollar på på nätterna. Jag blev jätteledsen och konfronterade honom. Ha sa att han behövde det ibland om jag ville sova och han inte ville "tränga sig på mig". Jag berättade att kände mig väldigt ledsen och otillräcklig. Vill tillägga att vi har ett bra samliv (3-4 ggr/vecka). Jag tänkte att ok , jag får väl försöka acceptera detta. Män ör män, kvinnor är kvinnor. För några veckor sedan såg jag på datorn att han kollat igen (massor) och det var inga roliga titlar. Han skämdes jättemycket då jag konfronterade honom och lovade att sluta. Han erkände att han nog var lite "porrberoende". Han sa att vår reletion är det viktigaste i hans liv och han vill inte att lite porr ska förstöra det vi har. Han rensade hårddisken och slängde bort alla gamla filmer han hade kvar från innan vi träffades, som ett bevis på att han tog mig på allvar. Han tittade mig i ögonen och LOVADE att det inte ska hända igen. För mågra dagar sedan upptäckte jag att han inte alls har slutat. Jag är så ledsen och så kränkt. Känner mig bedragen. Jag kan ha sex med honom och har det ofta för att jag behöver det. Men jag kan inte älska med honom. Jag kan inte lita på honom. Jag funderar mycket på att lämna honom för jag mår så dåligt. Jag ligger i sängen på kvällen efter att vi haft sex, och han har gått till datorn och undrar vad han gör. Hade vi inte haft hus och barn så skulle jag nog gått. Jag kanske överreagerar?

• Svar på tråden Porr...
  • plainol

Nu har inte jag läst alla inlägg så noga, så jag kanske upprepar det någon annan redan sagt. Ignorera det här i så fall...

Millalollo: Stödkram till dig! Förstår att det är jobbigt. Det är en sak att kolla lite på porr ibland, men om man som din kille börjar känna sig beroende tycker jag att han bör försöka klara sig utan ett tag, speciellt som det gör dig illa! Jag har inga direkta råd... min kille slutade helt kolla på porr självmant när han kände att det blev för mycket.

KC och andra: Debatten handlar väl om två saker, dels hur porren påverkar förhållandet, vilket Millalollo frågade om, dels vilket konsumentansvar man har om man tänder på porr. Ni verkar ju framhålla konsumentansvaret framför allt. Jag tycker också att man ska försöka utöva sin makt som konsument, men hur kommer det sig att det här argumentet så ofta dyker upp i BT:s porrdebatter och så otroligt sällan i BT:s brudklänningstrådar? Finns ju hur många som helst här inne som köper nya klänningar för 100 dollar på Ebay som är uppsydda i Kina. Vad vet vi om förhållandena för sömmerskorna där? Ja, det är väl inte så himla troligt att de har en hyfsad lön eller fria fackföreningar med de priser som anges... t.o.m. NIXA låter ju sy upp sina klänningar i Kina vad jag förstår. Varför har inte detta en MINST lika stor källa till upprördhet här? Jag har förstått att ni tycker att man utnyttjas om man är med i porrfilm. Så är det mer okej att utnyttjas som sömmerska än som porrskådespelare?

Hoppas ni förstår min poäng, annars ska jag försöka förtydliga mig när jag har mer tid. :)

• K.C

lite av en hopplös diskussion, tyvärr... Hoppas du får något vettigt ur allt detta som du kan använda dig av för att må bättre kring det här.
    Det är tydligt att det finns olika läger här. Personligen kan jag inte se hur det är lika förnedrande för både kvinnan och mannen, möjligtvis för alla individer inblandade. I förlängningen är det bara kvinnan som får lida.

• K.C

PIANOL_ håller med dig om att det finns två prblem. VArför jag vill understryka problemet som rör i större perspektiv är för att många tjejer tror att det måste handla om svartsjuka och tycker inte tjejer som startar dessa trådar ska tycka illa om detta utan släppa porren fri i hemmet. Det jag menar är att det kanske inte behöver vara en svartsjukegrej, utan att man kan känna ett äckel som rör just hela porrgrejen och inte bara det att killen sitter och laddar ner... Jag känner att många tjejer har svårt att konkretisera VAD det är som stör dem och att det ofta inte handlar om kontrollbehov. Därför hamnar diskussionen ofta här...

Sen är det självklart en fråga om vad det gör med förhållandet, många har skrivit svar på det, bland annat jag.

Jag håller med dig om att man definitivt ska kämpa för en bättre värld, på så många fronter man kan. Att bojkotta porr behöver ju inte innebära att man inte kan engagera sig i dåliga arbetsförhållanden vid tillverkning av saker. Tycker definitivt att den som kan mycket om det ska få dela med sig, för jag vill emr än gärna veta!!!

• Nessie

Har inte läst hela tråden, men är i liknande situation själv. Upptäckte i somras att min sambo kollar porr när inte jag är hemme. Det sårade mig djupt, och vi har pratat om detta ett flertal gånger. Jag har mått jättedåligt. Han har varit riktigt ångerfull, sur på sig själv och lovat att inte göra om det. Kollade nu om han hållt sitt löfte, och det har han såklart inte. Vet inte vad jag ska göra. Har precis skickat sms till honom. Hur ska jag agera? Hur många chanser ska jag ge honom?

Millalollo - ursäkta att jag lånar din tråd

• K.C

fasen vad jobbigt! Jag tycker det är kocko när man lovar och inte håller... Det är ju så lätt att inte lova isf.

Tycker absolut att du ska agera! Jag tycker du har rätt i att inte vilja att han kollar och jag tycker att det är skitdåligt av honom att inte hålla sitt löfte. Fan, vad är det med folk???

Hur du ska göra vet jag däremot inte. Det måste du ju känna själv. Hur allvrligt det känns. För mig, om det var min kille eller man skulle jag ha svårt att fortsätta, mest för vad det står för. Vet inte riktigt vad de får ut av det och hur man skulle kunna ersätta tillfredställelsen... Om du mår dåligt av det tycker jag i alla fall inte du ska kapitulera.

lycka till!

• Nessie

Nu ljuger han igen, och säger att han inte kollat på bilderna, bara avregistrerat sig från deras mail. Men jag kan ju se att han kollat bilderna! Och att han kollat varje dag dem senaste dagarna!

• Nessie

Nu har vi pratat lite. Känns lite bättre. Han lovar att byta mailadress, och jag har sagt att jag måste få kolla honom igen om jag ska kunna lita på honom. Han lät väldigt oskyldig, och efter 3 år hoppas jag att jag kan lita på det tonläget. Vi ska prata mer om dem bakomliggnade orsaker vi båda känner av när han kommer hem, och se om vi kan hitta en lösning.
    Men han får bara en chans till. Och vårat förhållande MÅSTE bli bättre innan nästa höst, då vi troligtvis kommer få ha ett distansförhållande. Jag hoppas SÅÅÅ mycket att hans förklaring är sann.
    Kanske borde beställa tid på familjerådgivningen, och han borde också få prata med någon privat (p.g.a. mycket dåligt självkänsla). Hur går man till väga om han behöver hjälp att bygga upp självkänslan? Ska han gå till läkare först och få remiss, eller kan man kontakta psykolog/kurator på en gång?

• K.C

NESSIE: skönt att ni kommit till en lösning. Hoppas det känns ok för dig, tjejen!
    Vi finns här om du vill prata av dig!

• Ei saa peitää

Tror tyvärr det kan vara svårt att få ett förhållande att fungera där man ser så olika på saker som t.ex porr. Det spelar nog ingen roll hur mycket mannen/kvinnan lovar att inte kolla om personen innerst inne inte ser nåt fel på det eller gillar det. Personen kommer ändå att kolla på det i smyg då för att inte såra den andra partnern istället för att vara rak och ärlig och säga att han/hon kollar.

Jag menar om den ena personen typ "förbjuder" sin partner att äta godis för att han/hon tycker det är för onyttigt och fettbildande för den andra och partnern lovar att inte göra det för att det inte ska bli bråk och tjafs. Nog sjutton äter partnern godis i smyg ändå. Vet att detta inte var det bästa exemplet men jag ändå det är så folk tänker.

I grund och botten måste man ha någorlunda lika syn på saker och ting. Annars funkar det inte.

Sen i Millalollos fall så verkar det som killen har uppenbara problem med sitt porrtittande. Går han och kollar efter att ni haft sex så bör han söka hjälp för det är inte normalt och jag kan förstå att du bli ledsen och känner att du inte räcker till.

Mitt råd är att du ställer ett ultimatum. Endera söker han hjälp för ditt porrberoende eller så är det slut. Det är ju inte meningen att du ska gå omkring och känna dig sårad för då är han inte rätt kille för dig.

• K.C

EI SAA: håller absolut med! vissa saker blir jobbigt om man ska kämpa med hela tiden... bra skrivet!

• Nessie

Ei saa peitää
    Det har jag också varit orolig för. Däför försökte jag så gott jag kunde för ett antal veckor sedan att förklara hur jag kände, och varför. Hur jag tänker runt porr och vad jag tycker om det. Han hade aldrig tänkt så mycket på det förut, och jag hoppas han förstod hur jag menade till sist. Men jag är såklart lite orolig ändå för att han bara säger det han tror att jag vill höra. Jag får hoppas att den risken i vårat fall är liten. Får kanske prata mer om det ikväll också sen.

• Suni

Hej Hopp!!

Jag förstår att du känner dig kränkt Millalollo... Jag själv skulle inte reageras så starkt på själva porrtittandet men att han ljuger är det värsta...

Jag hoppas att du läst Nessie's inlägg, familjerådgivning skulle nog hjälpa er... Han kanske inte KAN sluta... Om han blivit beroende av tittandet behöver han kanske hjälp att ta sig ur.....

Hoppas att ni kan få hjälp!!

Kram på dig...

• Man 35

KC:

Jag får be om ursäkt om jag lät överlägsen i tonen, jag triggade väl på ditt sätt att skriva att jag inte förstått någonting & ?Förstår du??, som jag uppfattade som lätt mästrande, men det var väl dumt av mig att skruva upp tonen ytterligare.

Jag uppfattade som att du ganska svepande fördömer ?porr?, utan att beakta nyanser.

Jag tycker den mesta porr som produceras verkar vara ren skit, men långtifrån all porr är sådan. Det finns nyanser även i helvetet.

Du skriver "För övrigt är det ju lustigt att du inser problematiken med porr men inte inser att ett avståndstagande från den typ av porr som förnedrar är nödvändigt för att faktiskt hela samhället ska kunna förändras."

Här måste jag nog säga du tillskriver mig åsikter som jag inte har. Jag har inga som helst problem med att ta avstånd från förnedrande porr, det jag har problem med är att utan nyanser ta avstånd från porr.

Jag tycker det är intressant att diskutera kring porr, men ofta tycker jag att man kan hamna i låsningar baserade på att definitionen av porr varierar. Om jag med ?porr? avser en film där en eller flera personer har sex framför kameran, så säger ju det inget om vilken typ av sex det handlar om (dvs om det är förnedrande, eller erotiskt, eller om det är homoporretc). Om den man diskuterar med sätter likhetstecken mellan ?porr? och ?film där 10 killar gangbangar halvt neddrogade kvinnor från samhällets botten?, så är det ju klart att det blir svårt att diskutera för eller mot porr, om den bakomliggande definitionen skiljer så mycket mellan de som diskuterar. (och nu säger jag inte att just detta är exakt din definition av porr, det är menat som ett exempel).

• K.C

MAN 35: tror vi är mer överens än vi själva tror. Porr är för mig inte samma som vad man kan kalla för erotik eller liknande. För mig är porr det du skriver som ja, det mesta som produceras... SKiten, liksom. Naket på film som är jämlikt och så är inget jag fördömer alls!
    Som jag sa: folk får göra precis vad de vill bara ingen komemr till skada och det menar jag att folk gör i det stora hela av den där "dåliga" porren.

Äh, jag fattar att man ibland skruvar upp tonen utan att det kanske var helt nödvändigt. Men ingen fara skedd! Det är svårt att tyda text. det var inte menat illa, det jag skrev i alla fall. Skönt dock att du skrev nu, tyckte jag... tack.

• Mymlan

Hej Millalollo!
    Jag har inte läst igenom hela tråden, men när jag läste din trådstart, fick jag känslan av att ni båda vill fortsätta ert förhållande. Du skrev: "Han erkände att han nog var lite "porrberoende". Han sa att vår reletion är det viktigaste i hans liv och han vill inte att lite porr ska förstöra det vi har."
    Det finns hjälp att få för "porrberoende" män som tiitar på porrbilder och kollar filmer. Läste om en organisation som ger samtalsbehandling, för kanske ett par år sedan. Inte kommer jag ihåg vad de heter, men du kanske kan hitta dem på nätet eller om du ringer till sjukvårdsupplysningen eller landstinget. Det finns nog många vägar att hitta en bra hjälp! Är det någon av er andra som har en aning om vad jag tänker på och kan komma med förslag?

Hoppas på det allra bästa!

• Millalollo

I torsdags kväll frågade min sambo mig vart vårt förhållande är på väg. Han tycker att jag har varit lättirriterad och inte så intresserad av honom och sex den senaste månaden. Jag svarade att jag fortfarande mår dåligt och känner mig deppig efter vad som hände tidigare. Han menade på att det var ju flera veckor sedan. Jag frågade om han har tagit mina känslor, min reaktion på allvar och slutat. Ja, jo det hade han sa han. Men jag vet ju att du ljuger nu säger jag. Han skämns som fan och blir upprörd över att jag kollat honom. Först tar du ifrån mig porren och sen vill du inte ha sex med lika ofta som förut. Jag försökte förklara att det kommer att ta lite tid för mig att ?läka?. Jag känner mig ju bedragen! Frågade honom hur han skulle känna sig om jag varit otrogen. Men han kan inte se sambandet. För honom är det bara lite porr och han tycker inte att jag ska ta det personligt. Men det gör jag! Han sa att han inte tittar på människorna i porren utan på själva aktiviteten. I ett skede var vi inne i ?om du inte vill ha sex så måste jag kolla på porr? och ?Så länge du tittar på porr så kommer vårt sexliv inte att bli bra?. Han sa att han trodde att hade visat mig respekt genom att låta mig vara och inte ?tränga sig på?, kollat på porr i stället, men att det blev helt fel, att han då inte respekterade mig genom att göra detta.

Vi kom ialla fall fram till att han skulle sluta helt (igen...) och att vi båda skulle anstränga oss för att det ska bli bra igen. Helgen har varit helbra . Jag hoppas att jag kommer att kunna förlåta och börja lita på honom helt och fullt igen. Just nu mår jag överlag bra. Ledsen-fasen har övergått till -fasen!

Tack alla för era synpunkter.

Nessie: Hur har det gått för dig?

• IronGirl

Hej Millalollo
    Jag har samma problem med min sambo.
    Eller hade...
    Jag kollar hans dator lite då och då och jag har inte hittat något på de senaste. Sen vet jag ju att han raderar papperskorg, tidigare och cookies... så jag vet inte vad han håller på med.
    Han har även tjattat med andra tjejer och mailar dem på en annan mail som jag inte har lösenrod till. Han vägrar att visa det för mig. Så jag vet inte vad han gör. Jag har även skaffat "egna" mailar och låtsas vara någon annan. Han har då varit gnaksa snuskig och frågat de sakerna som han lovat att sluta med... så jag vet inte...
    Hur ska man lita på någon?

• Nightingale

Nämen FY!! Att titta på porr, det säger jag inget om, för det är ju precis som din man säger Millalollo, de tittar på aktiviteten, inte på tjejerna. Jag bryr mig inte det minsta om det.

MEN; om min sambo skulle börja maila snuskiga saker på en "hemlig" mail, då skulle jag flytta, det är verkligen respektlöst!! Usch, då vet han verkligen inte vart han har sina känslor!!

• Tottiz_Girl

Det är klart att man som kvinna känner sig lite "utkonkurrerad" av porr, men det behöver inte alls vara sant. Det betyder ju inte att han inte älskar dig. Jag tror att porr är förknippat med nåt behov som killar har helt enkelt... det handlar inte om att han skulle jämföra dig med de tjejer han ser på datorn, men kan kanske bara har fastnat i upplevelsen. Ofta handlar det säkert bara om spänningen i att titta på en sexuell situation, inte i att titta på en naken tjej.

Jag tycker inte att porr är en orsak att lämna ett äktenskap. Men fortsätt du att visa ditt missnöje, det skulle garanterat jag göra...

Svar på tråden Porr...