• Millalollo

Porr...

Jag upptäckte för ett par månader sedan att min sambo laddar ner en massa porr som han sitter och kollar på på nätterna. Jag blev jätteledsen och konfronterade honom. Ha sa att han behövde det ibland om jag ville sova och han inte ville "tränga sig på mig". Jag berättade att kände mig väldigt ledsen och otillräcklig. Vill tillägga att vi har ett bra samliv (3-4 ggr/vecka). Jag tänkte att ok , jag får väl försöka acceptera detta. Män ör män, kvinnor är kvinnor. För några veckor sedan såg jag på datorn att han kollat igen (massor) och det var inga roliga titlar. Han skämdes jättemycket då jag konfronterade honom och lovade att sluta. Han erkände att han nog var lite "porrberoende". Han sa att vår reletion är det viktigaste i hans liv och han vill inte att lite porr ska förstöra det vi har. Han rensade hårddisken och slängde bort alla gamla filmer han hade kvar från innan vi träffades, som ett bevis på att han tog mig på allvar. Han tittade mig i ögonen och LOVADE att det inte ska hända igen. För mågra dagar sedan upptäckte jag att han inte alls har slutat. Jag är så ledsen och så kränkt. Känner mig bedragen. Jag kan ha sex med honom och har det ofta för att jag behöver det. Men jag kan inte älska med honom. Jag kan inte lita på honom. Jag funderar mycket på att lämna honom för jag mår så dåligt. Jag ligger i sängen på kvällen efter att vi haft sex, och han har gått till datorn och undrar vad han gör. Hade vi inte haft hus och barn så skulle jag nog gått. Jag kanske överreagerar?

• Svar på tråden Porr...
  • K.C

som jag sa så har min tanke inte ett dugg med förhållanden att göra - och om du har hittat "porr" där allas behov tillgodoses, där branschen är schysst och där killar lär sig att ta tjejers behov på allvar och tjejer kan känna sig fina och respekterade så: skitbra!
    jag är tyvärr säker på att den porren inte säljer en tiondel så mycket som all förnedrande, extrem och smutsig porr.

Det med att vara generös var menat som en kommentar till vissa tjejers inställning till vanlig porr och inte i ett förhållande. Tycker faktiskt det är dags att vi tar porren ifrån killarna, inte för att kolla på själva utan för att forkorta vägen mellan kvinnor och män.

• Tean

Jag håller fullkomligt med K.C.´s åsikter om porr. tycker du är sund!

Millalollo: stackare, jag skulle bli skitledsen...just det där du skriver att ni på kvällen haft sex och sedan_efter_ det går han iväg till datorn!? Lämnad ensam kvar. Jag skulle _känna_mig bedragen.
    Förmodligen är det ju inte alls så HAN ser på saken och om han dessutom_lovat_dig en sak och sedan inte håller det verkar det ju definitivt som om han är beroende.
    En bekant till mig blev faktiskt beroende av detta och trots att han inte ville kolla mer porr på nätet kunde han inte fortsätta. Det låter ju rätt skumt, men han hävdade att det var som vilket annat beroende som helst, och lika svårt, att bli av med. Din kille kanske inte sårar dig "med vilje"?

• Man 35

Som jag skrev så tror jag inte direkt det gynnar diskussionsklimatet i en relation om man tar positionen att "aktivitet X är JÄTTEFUL". Stor chans att killen kommer berätta om sina sexfantasier under de betingelserna....

• mrs.

Du överreagerar inte.

Du har sagt din mening och han har sagt att han slutar, men sviker dig och han forts. med sitt fast han vet att det gör dig illa.

SKitstövel!
    Säger jag.

Han ska inte låtsas vara förstående om han inte är det, istället ska han stå på sin kant om han ändå tänker forts.

Att du ska leva med någon du inte kan lita på och inte kan älska med, kan jag inte säga något om, men du hör ju hur det låter.
    Att bara ha sex, och leva under samma tak.
    Läs ditt inlägg och låtsas att det vore en annan, inte du, vad skulle du säga till henne?!

Barn/hus.... ja sooo... de är inte fast i dig, barn kan flyttas med och hus kan säljas, bytas..... se det inte som en kedja om ditt hjärta om det blir så en dag.

Lycka till, från en som aldrig skulle acceptera porr i mitt hus./mrs

• K.C

MAN35: du har ju inte fattat poängen alls... Det är mer en politisk ställning än en förhållandefråga. Det är faktiskt fult att gynna en sån bransch och allt den medför. Det är bara så. Förstår du? Kan du se att det finns konsekvenser bakom att bara kolla in en p-rulle? ATt unga killar blir påverkade och unga tjejer finner sig i saker di inte egentligen vill; att allmäna synen på kvinnan är att hon ska tillfredställa mannen och att hon är ett objekt?

• Dallandra

Jag är porrmotståndare och skulle ta fruktansvärt illa vid mig om min kille satt och tittade på porr, särksilt om han lovat att inte göra det mer och efter att vi precis har haft sex.

Men det värsta är väl att han bryter sitt löfte eftersom han lovat att sluta. Det handlar om hänsyn och respekt. Han vet att du mår dåligt att hans porrtittande ändå fortsätter han.

Det kan ju vara så att han fastnat i ett beroende som han har svårt att ta sig ur. Tror att kommunikation är vikgtig för er i detta läge, reda ut vad hans tittande beror på.

• Lily

Jag har varit med om något liknande och förstår till fullo din reaktion, Millalollo! Först blev jag sårad och ledsen, kände mig otillräcklig och oattraktiv. Sedan blev jag äcklad och misstänksam mot min sambo. Tillslut blev jag bara väldigt arg och upprörd!

Vad är det som säger att bara männen ska få sina behov och önskemål tillfredsställda, oavsett om det sårar och förstör för oss kvinnor? Ett förhållande innebär väl att man visar varandra ömsesidig respekt och förståelse! Tänk om vi tjejer skulle säga till våra män/sambos/pojkvänner:
    "Ja, jag kramar och pussar på min arbetskamrat/mitt ex, och låter honom uppvakta mig och ge mig massor av komplimanger, men det betyder inte att jag inte tänder på dig! Jag tänder bara lite mer på närhet, komplimanger och ömhet än vad du gör, förstår du. Mitt ex/min arbetskamrat är bara ett objekt för att jag ska få dessa behov tillgodosedda."
    Låter väldigt bra, eller hur?!? :(

• K.C

LILY: hahah!! Det var jätteroligt! Och sant... allt blir så absurt när man vänder på det - det är ju då man fattar hur sjukt allt är. Bra skrivet, tjejen!

• K.C

MILLALOLLO: hur har det gått för er? Blir du nåt klokare av det folk skriver?

• Bröllopstokiig

Hej! Tack för alla svar. Det känns bra att få lite medhåll och råd för jag måste ju snart ta upp detta med honom igen. Även intressant veta hur ni som tycker att det är helt ok med porr tänker. En fråga till er som tycker att porr är kul och ok: Skulle ni tycka att det var ok om er lilla flicka växte upp och blev porrskådis? Jag tror inte att det är många föräldrars dröm, i alla fall inte vad jag önskar för mina barn.
    Tittar du på porr så stöder du ju den branschen!

Man 35. Jag vill säga till dig att min sambo och alltid har pratat öppet (tror jag i alla fall, jag har varit helt ärlig) om våra sexfantasier och gjort mycket kul tillsammans. Jag tycker att det är kul att prova nya ?grejer? och jag absolut inte pryd och generad. Jag ska inte gå in på detaljer. Jag har inte sagt till honom att aktivitet X är jätteful. Jag har berättat vad jag vet och sett och mina känslor inför det.
    Jag känner mig inte alls lika sexig inför honom längre, jag kan inte koppla av längre och ge mig hän på samma sätt som förut.
    Lily: Hahahahahah! Jättebra!

Svar på tråden Porr...