• StinaS

Hur spåra sidor på nätet?

Jag ställer nog samma fråga. Har du frågat honom. Jag vet i och för sig hur man kollar, men jag vill inte berätta det för att någon skall kunna snoka.

Prata med honom och säg vad du misstänker.

• StinaS

Eftersom diskussionen ändå är igång kan jag säga att jag hade nog blivit lite sur om jag kommit på min sambo att surfa på porr. Men jag hade inte gjort slut för det. Men hade jag kommit på honom att snoka i min e-mail eller snoka i vad jag hade gjort på nätet hade jag nog gjort slut med honom. Jag tror faktiskt han också hade gjort slut om jag hade snokat i hans saker. Vi är båda ganska viktiga med den personliga integriteten och hade han brutit mot den så grovt hade han inte varit någon person som jag ville leva med längre. För då hade han inte varit den person jag trodde jag flyttat ihop med.

• StinaS

Tycker det är väldigt konstigt att man inte skulle få säga olika åsikter här. Tror faktiskt att det är något man får förvänta sig om man skriver saker på ett öppet forum.

Om någon skriver frågan "Hur många sömnpiller behöver jag ta för att vara säker på att inte vakna igen?" så kommer jag garanterat inte att säga ett antal piller utan skriva något helt annat. Och likadant om jag tycker att folk vill göra något annat som jag tycker är helt galet. De behöver inte bry sig om mina åsikter, men ibland kan de kanske hjälpa någon.

Och för mig är det där med snokning så illa att jag inte kan låta bli att skriva. Även om jag har gjort något fel så skulle snokningen göra mig helt galen. Därför så kan jag inte låta bli att säga något eftersom det hos oss totalt hade förstört vårt förhållande och vill faktiskt påpeka det eftersom personen ifråga kanske inte tänkt på det själv.

• StinaS

Caitline - kan inte se ett enda inlägg som skulle tyda på att Tova hotar mänskligheten. Verkar mer vara en del som är väldigt glada i att tolka saker fel.

Och jag kan faktiskt garantera att min sambo inte kollar min mail etc. Vet inte vad för killar du känner men jag tror inte du känner ALLA killar. Och det är klart att man måste släppa på viss integritet när man har ett förhållande. Men det finns vissa saker man faktiskt vill ha för sig själv. Och ALLA människor snokar inte heller. Behöver inte gå längre till mig själv. Snokar ALDRIG på sambons saker. Det tror förmodligen inte du på, men det kan jag inte göra mycket åt.

Däremot kan jag snoka om vissa saker på jobbet, så visst finns det en nyfikenhet. Men hemma är en helt annan sak.

• StinaS

Caitlin - eftersom vi har varsitt login på vår dator ser man inte sådant. Och det kan tänkas att vi menar olika saker med snok. Med snok menar jag något man aktivt gör för att hålla koll på någon annan. Något som man dessutom gör trots att man egentligen vet att den andre helst inte vill att man gör det.

Och som jag också håller med om, vissa saker får man såklart ge upp. Men användandet av datorn är för mig ungefär som att skriva/få brev och man läser inte varandras brev utan lov. Sedan lär man ju sig varandras vanor och annat i ett förhållande, men det ser jag mer som naturligt.

• StinaS

Tean - måste bara kommentera du skrev "Varför ska en annan person få lura och bedra?" som en anledning till att snoka. Men om jag snokar så anser jag att jag också lurar och bedrar. Jag menar inte att jag tycker att alla måste tycka så, men jag tycker så. Att snoka är för mig att ljuga och att bedra. Helt klart.

Hade jag misstänkt min sambo för något hade jag gått till honom och sagt det. Tagit en diskussion. Jag hade inte gått och letat "bevis" som värsta rättegången. Om jag ens skulle känna att jag behöver bevis är det förmodligen inte något förhållande jag vill ha. Då skulle det ändå inte funka. Jag behöver inga bevis för att göra slut, inga saker att slänga i ansiktet på någon. Skulle jag börja känna att sambon är någon annan än jag tror så skulle jag förmodligen göra slut. Så beroende är jag inte av att ha ett förhållande. Men var och en får göra som den vill. Men jag måste få säga vad jag tycker, framförallt i ett debattforum. Och jag skulle inte neka min sambo att kolla i mina länkar om han bad om det, men jag vill att han skall be om det om han är intresserad. Däremot skulle han inte få läsa mina mail, mer om det nedan.

Och Caitlin - även cookies och temporary internetfiles ligger i egna kataloger om man har XP och varsitt login.

Någon undrar vad det gjorde OM man kollar varandras saker om man inte gjort något fel. Jag mailar mycket med kompisar, och de mail de skriver är till MIG. I så fall bör jag även fråga dem om det är OK att sambon läser. Jag mailar mycket med en kompis just nu t.ex. som har svåra personliga problem. Den enda vill anförtro sig åt just nu är mig. Jag vet att hon gillar min sambo, men jag vet också att om hon trodde att han fick läsa det hon skrev skulle hon inte skicka de här mailen. Det handlar inte alltid bara om en själv.

• StinaS

Jag säger detsamma Xite. För oss är det en självklarhet. Även om vi inte är så avancerade som jag förstått av andra länkar att ni är.

Och Tean - nej jag håller fortfarande inte med. Men där är det bara att konstatera att vi inte är ense. Jag tycker inte jag har rätt att snoka ens om jag misstänker min sambo för något. Så enkelt är det. I så fall blir jag också opålitlig och den nivån tänker jag inte sänka mig till. Men som sagt, det är min åsikt.

• StinaS

K.C.
    Om jag kände så skulle jag förmodligen göra slut. Jag skiter egentligen i om han har en annan eller inte i det läget. Om förhållandet skulle vara så illa att jag tror sådana saker om honom så ville jag inte vara kvar. Jag funkar så. Kan jag inte lita på en person så kvittar det. Då får det vara. Orsak eller inte orsak. Jag skulle fortfarande inte snoka i hans saker. Och det vet jag med säkerhet för jag har varit i situationen.

• StinaS

KC- jag säger inte att alla skall fungera så. Jag bara säger hur JAG fungerar. (Och jag har ändå blivit bränd av otrohet i ett förhållande och av lögner dessutom)

Men människor är olika. Och det är väl tur det, tråkigt vore det om vi alla vore lika.

Svar på tråden Hur spåra sidor på nätet?