• Luka

    Någon annan? Eller e ja helt ensam...?

    Ja vet att detta låter skitlöjligt men för mig e de inte de... vill bara höra om de finns fler därute som känner som mig och om de finns nån som har nåt råd att ge...

    Ja vet inte om de handlar om svartsjuka eller om dåligt självförtroende... men när han eller vi ser på film (alltså en "vanlig" film typ action eller thriller) å de e massa halvnakna brudar (på stranden, sex, striptease od) så mår jag så dåligt... får ont i magen å vet inte var ja ska ta vägen... bara tanken på att min sambo ser andra än mig nakna eller halvnakna får mig att må illa... han har försökt att förklara för mig att de faktiskt finns en handling i filmen å att de e därför han ser på den å att de sen råkar va halvnäcka brudar me i filmen kan inte han rå för å bryr sig inte heller att de finns me... han har föklarat att han skiter i om dom e me där, att han inte sitter å gregglar eller blir tänd på nån annan än mig... innerst inne vet ja ju att han har rätt men ja kan inte styra eller bestämma hur ja ska känna... samma sak e om vi e ute eller e på stranden eller nåt sånt där folk inte har overall på sig... de e skitjobbigt å vet inte hur ja ska göra... vill ju inte känna såhär för ja vet ju att min sambo inte e intresserad å älskar nån annan än mig men... när vi ska ha sex efter en sån här episod e de åxå skitjobbigt... bara tanken av att han faktiskt har sett andra nakna/halvnakna/i underkläder/strippa än mig (om än inte i verkligheten)får mig att må så jävla dåligt...

    Finns de nån annan som känner likadan... nån som har nåt råd... ja vet att ja måste ändra mitt tankesätt å "strunta" i de men de går liksom inte... försöker att hela tiden tänka på att "han bryr sig inte" å sånt men...

    Tacksam för svar...

  • Svar på tråden Någon annan? Eller e ja helt ensam...?
  • K.C

    Jag känner verkligen med dig. Jag vet att det där är jättejobbigt för när jag var yngre hade jag samma tankar och problem. Vet inte varför, kanske dålig självkänsla eller att jag var med nån som inte fick mig trygg... Det har försvunnit nu men jag kan ändå fatta dina känslor. Det är ju svårt för honom att sitta och bli nervös så fort nåt avklätt kommer (vilket det ju gör typ jämt) och kanske få frågor etc.
    Tror att du måste lita på att han inte bryr sig om tjejerna på TV. Jobba lite med självkänslan.. Och om du kommer ur tankarna så blir det lättare - tror att man liksom grottar ner sig mer och mer när man väl börjar.
    Lycka till nu!

  • EmmaPemma

    Ja, det ända du kan göra är att ändra ditt tankesätt/förhållningssätt till det hela (för det är ju ett faktum att människor går runt halvnakna i vissa situationer - och det är ju inget som du kan ändra på).

    Det är väl knappast rimligt att din kille skulle tända på alla tjejer han ser? (själv tänder du vill inte på en kille bara för att han är naken?).
    Sannolikheten att han skulle tända eller känna sig attraherad av någon annan är väl lika stor om tjejen ifråga har kläder på sig?
    Du kanske kan försöka att tänka dig kroppar som just "funktionella" - och försöka att inte sexualisera dem. En kropp är ju så mycket mer än bara sex!

    Jag vet inte om jag har varit till någon hjälp, men jag kan också känna igen ditt tankesätt lite (från det att jag var yngre).

  • EmmaPemma

    det skulle inte vara en flirt-gubbe .

  • Luka

    Tack... de känns bra att man inte e helt ensam...

    EmmaPemma: nä, de ska inte va en flirt-gubbe *GRR*... å han e ju inte de heller... för då hade han fått dragit redan... han tittar bara... inte TITTAR... nåt annat hade ja inte accepterat... men ändå e de så jobbigt... *blä*

  • Laguna

    Känner ibland likadant som du Luka. Kankse inte riktigt så mkt som du. MEn jag känner igen det, jag var sån när jag var lite yngre. (är 28 nu..)
    Det är verklign asjobbigt. Och det du skrev om att först se någon halvnaken brud och sen ha sex... Blev han tänd av henne och vill ha sex med mig nu..? Jag känner igen det!!!!!!!

    Bara jobba vidare med att det är DIG han älskar och blir tänd av! Och som någon skrev(och som min bästakompis brukar säga...), inte blir du tänd bara för att du ser någon halvnaken kille!!!

    /Hanna

  • Luka

    Jo... ja brukar tänka så att ja inte blir tänd av att se nån halvnaken kille... men som de ser ut idag så anses ju inte en manskropp lika sexig som kvinnokroppen som ju ska exponeras överallt å alltid... eftersom ja själv jämför mig mycke me såna brudar som anses "perfekta" så får ja ju för mig att min sambo åxå jämför mig me andra vilket ja ju innerst inne vet att han inte gör... så de e ju bara mina hjärnspöken... de e lätt att sitta här å skriva att man inser saker å ting men när de väl kommer till kritan så blir de så jävla jobbigt... ja e åxå 28 år så ja borde väll ha "vuxit" ifrån de där... men icke...

    Å som K.C skrev att när man väl satt igång de hela så eggar man bara upp sig själv å tar i ännu mer... åsså får ja dåligt samvete mot min sambo som faktiskt egentligen inte har gjort nåt fel... blir som en ond cirkel...

  • K.C

    LUKA: Håller med om det med manskroppen... Av tradition så exponeras den ju inte alls på samma sätt eller lika mycket som kvinnors. Min teori är att kvinnor inte tänder lika mycket och på samma sätt på synintryck som män gör. Tror vi blir mer tända av situationer, kanske läsa en novell och fantisera själva etc. Men det finns säkert tusen undantag.

    Man tycker att man borde växa ifrån vissa beteenden, men det är inte så säkert att man gör. Det KAN ju också vara så att din kille på nåt sätt triggar osäkerheten hos dig. Inte att det är dåligt så, mer än att det blir extra jobbigt för dig.
    Försök se dig sj'lv som vacker och tro mer än att din kille faller för så lumpna trick som vickande rumpor och gungande tuttar - känns som han nog är smartare än så... Tänk själv hur petig man är med vad som kan få ens uppmärksamhet...

  • Miss Molly

    Jag kan lätt sätta mig in i hur din kille känner det, min fd var rätt svartsjuk av sig och till slut blev det omöjligt för mig att se på film på tv, bio, gå på konserter, fotbollsmatcher osv. eftersom min fd då trodde att jag senare fantiserade om tex. Hugh Grant, Tomas Ledin, Martin Dahlin eller någon annan av de "snygga" boysen som jag spanat in och jämförde dom med honom

    Spelade ingen roll hur mycket jag än bedyrade att jag inte tittade på "det" sättet utan att det hela var oskyldigt, dvs. det var bara kul/trevligt att vila ögonen på något snyggt utan att jag för den skull "tände" på objektet ifråga så jag tycker nog att du ska försöka behärska dig lite.
    Låter som om du behöver jobba på ditt självförtroende lite, försök att skilja på "tjejer" på film och det verkliga livet.
    Jämför med dig själv, har du inga synpunkter på "snygga" killar på film osv eller upphörde omvärlden att existera i samma stund som du blev tillsammans med din pojkvän??

  • Nessie

    Kan du inte gå till en kurator eller liknande? Dem kan ju hjälpa en att tänka annorlunda. Jag går själv hos en pga depression. Jag har ett liknande problem som du just nu. Jag reagerar inte på filmer, men klarar absolut inte av lättklädda tjejer på sambons dator, även om det är en "filmbild". Mår också jättedåligt varje gång jag ser reklam där kvinnan framställs som ett sexobjekt. Jag tror inte att min sambo bryr sig så mycket, mår snarare dåligt över att världen är så sjuk! och att kvinnorna inte har högre värde än så i dagens samhälle.
    Jag mår onormalt dåligt över detta, och ska ta upp det med min kurator imorgon.

  • Laguna

    Luka:
    Mmm det är väl lite så att tjejkroppen är mer "sexig" än killkroppen... Det kan till och med jag tycka som är tjej...(!?).

    Jag kan egentlgien inte ge något bra tips tyvärr... mer än att säga att jag vet hur du känner dig för jag varit likadan. Som tur var stod min kille ut och öste komplimanger över mig så till sist var t o m jag övertygad om att han verkligen tyckte jag var vackrast av alla..!

    Häng kvar!

    /Hanna

  • Feefifiddily

    Stör mig faktiskt inte alls att sambon ser nakna damer eller sexsituationer i filmer eller på stranden eller var det nu kan tänkas vara...även om det skulle påverka honom till lust...för det är ju enart det det är lust. Det finns ju inga andra känslor bakom.

  • Luka

    Tack för alla tips... jag å min sambo har pratat igenom allt å jag har förklarat för honpm hur jag känner det å att jag åxå vet att det inte är han som gör fel utan att det är mina hjärnspöken som ställer till de... han förklarade åxå från sin sida att det inte alls är som jag får för mig å att de bara finns jag... så allt känns mycket bättre... ja måste säkert jobba me de bra länge men de går bättre för varje dag...

    Tusen tack!!!

  • Zippolina

    Skönt att ni kunde prata ut om saken...
    Kämpa på *kram*

  • Georgina

    jag tror knappast att tjejkroppen är mer "sexig" än killars, som nån sorts naturlag. Däremot LÄR man sig genom livet att tycka så (tror jag)

Svar på tråden Någon annan? Eller e ja helt ensam...?