• Ananas

"lite stryk får dom tåla"

Jag tittade precis på Liza Marklunds dokumentär på TV4 om kvinnovåld och jag blir så förbannad!!! Att det får gå till på det viset! Inte nog med att kvinnor utsätts för ett helvete av en misshandlande partner, men sedan behöva mötas av misstroende myndigheter och rena påhopp som att de själva skulle tillfogat sig skadorna!!! :o :[ Jag blir så ARG!!!

De åklagare de intervjuade verkade ju inte riktigt ta det på allvar heller. Den manlige sa: Det kan bli så när man måste jobba med samma typ av fall hela tiden! Om man nu tröttnar på sina arbetsuppgifter och ser att man inte gör ett tillräckligt bra jobb, är det inte då upp till en själv att försöka göra något åt det då?

Hjälp mig att diskutera detta så kanske man kan komma på bra sätt att hjälpa till! Det var ju ett upprop bland män i Piteå men det är inte bara männens sak att sätta ner foten. Vi kvinnor som har bra män måste också se till att hjälpa våra medsystrar som har råkat ut för rötägg!

• Svar på tråden "lite stryk får dom tåla"
  • Loka

11 juni 2005
    Marian skrev väl aldrig att det var ok, bara för att man är arg heller. Hon skrev att orsakerna till att män misshandlar är väldigt olik kvinnan som misshandelar. (så läste och uppfattade jag det i alla fall)

Så - Skärp DIG själv!

• Maria Magdalena

Ska vi sitta å ge varandra stryk eller ska vi diskutera psykisk och fysisk misshandel i förhållanden/äktenskap/familjer?!

• marian

11 juni: Ska jag skärpa mig? Det är du som läser in sådant jag inte har skrivit i mitt inlägg. Jag menar verkligen inte att det är okej att misshandla någon av ilska. Allt jag gjorde var att påpeka att mäns våld mot kvinnor och kvinnors våld mot män är väldigt olika och därför olika sorters problem. Det är andra mekaniker som ligger bakom. Men framför allt är mäns våld mot kvinnor strukturellt och systematiskt (jag påpekar det igen - närmare en TREDJEDEL av alla svenska kvinnor utsätts för könsrelaterat våld under sin livstid) och därför ett mer akut problem än kvinnors våld mot män. Observera, återigen, att jag inte säger att det ena våldet är värre än det andra!

• highflyingadored

Men herregud!

Varfor ska folk dra in att kvinnor misshandlar man i den har diskussionen?! Det ar INTE det det har amnet galler! Visst det ar ocksa fel, fornekar inte det men att forsoka fora over fokus pa kvinnor som misshandlar ar annu en gang att forringa det som hander kvinnor.

Om ni nu tycker sa synd om misshandlade man starta en ny diskussion men lat denna handla om vad det handlar om; KVINNOR SOM BLIR MISSHANDLADE.

Vad tror ni hander nar ni forsoker ta fokus fran sakfragan? Jo, ingenting blir battre och kvinnorna far ingen hjalp annu en gang.

• 11 juni 2005

marian och Loka Då ber jag om ursäkt - jag misstolkade. Förstod det som att det var mer ursäktligt om man slog för att man är arg än om man gör det är planerat. I båda fallen saknar man ju empati och medkänsla för andra människor. I båda fallen är det lika fel - finns inga förmildrande omständigheter någonstans - tycker jag.

• Genus

Ja, det är verkligen skillnad på mäns och kvinnors våldsamheter. Som Marian skriver; mäns våld mot kvinnor är strukturellt betingat och i en relation pågår detta under en tidsperiod, när män slår män på gatan och krogen möts de tillfälligt och drabbar samman/en faller offer. Mäns våld mot kvinnor handlar om mäns frustration och stigande maktlöshet i en värld där kvinnor bryter sig loss och skaffar sig utrymme, mäns våld mot män handlar också om utrymme och frustration, men på andra villkor och in en annan kontext. Varför vill inte vissa män vara jämlikar med kvinnor? Finns det något som kan kallas det Manliga Egot? Maria Magdalena; jag känner med dig för jag har också ett våldsamt bagage. Den här tråden handlar om det som skrevs om angående Gudrun Schyman för nån månad sen (kontrollberäkna mäns våldkostnad) och jag undrar alltid vad som ska praktiskt komma ur allt prat. Men om vi pratar tillräckligt mycket kommer vi kanske till insikter som gör att vi verkligen konkret utvecklas, allihopa? Kvinnor ska stötta utsatta kvinnor och sluta hugga framgångsrika medsystrar i ryggen, män ska stötta och påverka frusterade och misshandlande medbröder till att se sig själva i ett jämställt sammanhang. I slutändan hoppas jag att vi i större utsträckning ser varandra som människor och individer, inte främst utifrån könet. //G

• Loka

11 juni 2005
    Du behöver inte be mig om ursäkt, det var marian du var lite ohövlig emot.

• Maria Magdalena

Prata prata prata, så att alla fördomar försvinner, så att fler människor inser att det förekommer, så att fler människor får upp ögonen och vågar prata med någon som antagligen misshandlas.

i dokumentären sa de ju att svenska välutbildade män får lägre straff (eller knappt nåt straff alls?!!) och det beror ju bara på FÖRDOMAR!! Sånt kan väl inte hända i Sverige, vi svenskar?! Det e ju bara svartskallar/invandrare/utlänningar som misshandlar sina kvinnor!! Fördomar, fördomar..

Om vi får folk att se och märka vad som händer i samhället så kommer fler ha ögonen öppna så att idioter som t.ex. Willhelmsson (eller vad råttan hette) inte får agera som han gör. Då kommer polisen inte fördöma en kvinna som ber om hjälp och tycka att hon överdriver. Då kommer lärarna inte förkasta tecknen på att eleven och föräldern visar tydliga tecken på disfunktionell familj med exempelvis misshandel/missbruk.

Vi behöver ett mer öppet samhälle där vi ser, där vi reagerar och agerar. Där vi pratar och inte blundar.

ÅH! Det här ligger mig så varmt om hjärtat! Byn där jag växte upp i blundade man fast man visste vad som pågick. Fy fan för alla blundande människor!!

Vi pratade mkt om homosexuella förr och nu är det mer accepterat. Vi började pratade mer om alkoholister och nu vet vi hur vanligt det är i samhället.

En stor eloge för Liza Marklund som tar upp debatten om kvinnomisshandel!!

• Tean

Heja, Maria Magdalena! Precis vad jag tycker: sprid ordet! Gör folk uppmärksamma och ventilera med alla vi känner.

• Charlize

Marian:
    Varför generalisera? Vad är det som säger att en kvinna inte kan vara planerad och strukturerad om hon misshandlar sin man? Vi är ju så beräknande i mycket annat vi gör. Kan tillägga att dina punkter som beskriver mäns våld mot kvinnor stämmer in precis på min väns flickvän. Men hon kanske är ett undantag då?
    "- Våldet är PLANERAT. Slagen riktar sig mot mjukdelar för att undvika synliga skador.
    - Våldet syftar till KONTROLL över kvinnan och hennes livsrum. Andra former av maktutövande förekommer. Kvinnan blir i regel känslomässigt beroende av sin misshandlande make för att våldet omväxlas med omsorg och tröst.
    - Mäns våld mot kvinnor är således både AVSIKTLIGT och FUNKTIONELLT, inte raseribrott."

Och jag vet män som slagit just på grund av raseri, när liksom bägaren rinner över och de blir så arga att de ser svart.

Highflyingadored:
    "att forsoka fora over fokus pa kvinnor som misshandlar ar annu en gang att forringa det som hander kvinnor"
    Tycker att du gör exakt samma sak åt andra hållet när du vill ha fokus enbart på kvinnomisshandel.
    Jag har aldrig sagt att det är mindre viktigt, eller varit ute efter att förringa det som händer kvinnor. Jag ville bara belysa utterligare en vinkel i det här problemet. Det är ju just det som gör att så få misshandlade män kommer fram för att folk inte vill tro att det finns. Men jag ska inte "förstöra" mer här nu...
    Jag hoppas också att hjälpen ska bli bättre för alla misshandlade, kvinnor OCH män.......... Tror dock inte att en hetsig diskussion här på BT Gör så stor skillnad....

• 11 juni 2005

Har Ni läst fortsättningen på Liza Marklunds "gömda" förresten - "ASYL" - tyckte man att Maria Eriksson stötte på inkompetenta myndigheter i "GÖMDA" så var detta rana rama västanfläkten mot i "ASYL" - att det dessutom är sant gör ju inte det hela bättre. "Sekretesskydd" togs bort. Order och kontraorder och utredningar för hela slanten. Inget fel på revisorer men fler än en gång tänkte jag att det kanske varit ett lämpligare yrkesval för flertalet av de utredare som var inblandade - av de man såg igår på TV- kan ju dessvärre samma sägas om en och annan åklagare också...

• highflyingadored

Charlize!

Vill du ha en hetsig diskussion eller?!
    Jag sa att det ar lika illa med misshandlade man MEN att den har gallde kvinnor! Darfor sa jag att du skulle starta en helt ny debatt om du ville diskutera manmisshandel.

Liza Marklunds serie handlar just om KVINNOMISSHANDEL, inte om mansmisshandel. Hall dig till amnet sa kanske vi kommer nagonstans! Och om du nu sa garna vill belysa mansmisshandel hjalp dem da men blanda inte in dem i kvinnomisshandels-debatten.

Vad hjalper det att diskutera svalten i Afrika nar du forsoker losa Israel-Palestina konflikten? Detta ar ungefar samma sak, som sagt, hall dig till amnet!

• 11 juni 2005

Vad jag menade att de borde ha blivit revisorer är att de borde ha valt att arbeta med siffror eller något annat än att arbeta med människor....

• Ananas

Vilken debatt det blev... men kanske lite fel fokus! Självklart är våld fel oberoende av vem som misshandlar vem. Män som misshandlar andra män oprovocerat eller kvinnor mot andra kvinnor.

Det som störde mig så enormt här är hur dåligt stöd de som blir misshandlade får. Kan tänka mig att en misshandlad man kan ha det ännu svårare att bli trodd. I vårt förhållande är det så att jag väger ca 15 kg (drygt) mer än min sambo och skulle kunna använda det till en fördel i en våldssituation om jag nu fick för mig det. Många gånger sägs det ju att "en riktig karl måste ju kunna försvara sig".

Det är lika illa vem som än blir misshandlad.

Det viktiga i det hela är att dessa personer (och jag misstänker att det oftast är kvinnor) måste bli trodda och mötta med respekt. Jag förstår inte hur man orkar ta den fajten det blir med myndigheterna efteråt. I de fallen i dokumentären så fanns det ju hur mycket underlag som helst men det hände ju ingenting! När de bytte åklagare började det ju hända saker men det ska inte behövas en dokumentär på TV om varje fall för det!

Vi måste hjälpas åt att hjälpa dessa människor att bli trodda och stötta och göra allt vad vi kan för att våld i hemmet ska upphöra!

Titta på Så som i himmelen om ni inte har sett den. Där är ruskiga exempel på folk som blundar för våld och även vad som kan hända om folk börjar bry sig!

• Nikita14

Oavsett vem som misshandlar vem så är det hemskt...det är fruktansvärt med kvinnomisshandel, men det finns män som blir misshandlade av sina kvinnor och dom törs ju inte anmäla..det är för pinsamt ju...Men som nån skrev här ovan..åklagarna tar det inte på allvar..inte polisen heller min bästa kompis var misshandlad det tog oss 4 år för att få henne att anmäla det, då föll det inte under allmänt åtal heller annars så hade jag anmält det...

Svar på tråden "lite stryk får dom tåla"